خامنه‌ای در معرض اتهام قتل عام به خاطر فرمان ممنوعیت وادرات واکسن کرونا

پس از آنکه آمار مرگ و میر کرونا در ایران با سیر تصاعدی همراه شد و این امر همراه با عدم واردات واکسن به فرمان خامنه‌ای، اتهام قتل عام شهروندان ایرانی را متوجه وی ‌کرد، خامنه‌ای در روز ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ مجبور شد فرمان واردات واکسن «به هر طریق ممکن» را صادر کند. به دنبال این فرمان خامنه‌ای و در پی وخامت اوضاع کرونا، رسانه‌های حکومت ایران خصوصا رسانه‌های وابسته به جناح خامنه‌ای سعی می‌کنند تقصیر عدم واردات واکسن را از گردن خامنه‌ای برداشته و از او در مورد اتهام قتل عام شهروندان ایرانی رفع مسئولیت کنند.

ممنوعیت واردات واکسن از جانب خامنه‌ای

در پاییز ۱۳۹۹ بود که برخی شرکت‌های معتبر غربی موفق به ساخت واکسن کرونا شدند. در زمستان ۱۳۹۹ خامنه‌ای به صحنه آمد و و واردات واکسن از کشورهای غربی را ممنوع کرد.

به دنبال شیوع پیک‌های مختلف و پی در پی کرونا، هر روزه بر تعداد آمار مرگ و میر ناشی از کرونا افزوده شد.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان شیوع ویروس کرونا را به کنترل درآورده یا لااقل آن را تا حدی زیادی مهار کردند اما وضعیت در ایران فرق می‌کرد.

اما با این حال و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان واردات برخی واکسن‌ها از کشورهایی که خامنه‌ای طرح کرده بود در ایران ممنوع بود و به جای آن یا واکسن‌ها غیرمعتبر روسی، چینی و کوبایی استفاده می‌شد یا واکسن‌هایی تحت عنوان تولید داخل که از هیچ اعتبار بین‌المللی برخوردار نبودند.

این روند بر آمار مرگ و میر شتاب داد و سال ۱۴۰۰ را می‌توان سال کشتار کرونا در ایران نامید.

پس از آنکه تلفات کرونا در بهار و تابستان ۱۴۰۰ رو به رشد فزاینده و تصاعدی گذاشت و افکار عمومی مطالبه واردات واکسن معتبر بین‌المللی را طرح کردند، اتفاقی که افتاد این بود که خامنه‌ای به عنوان کسی که واردات واکسن را ممنوع کرده بود در معرض اتهام قتل عام مردم قرار گرفت.

وخامت اوضاع به حدی بود که خامنه‌ای را بر آن داشت تا برای فرار از پاسخگویی و سلب مسئولیت از خود از اتهام قتل عام شهروندان ایرانی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به صحنه بیاید و بدون اشاره به اینکه خود پیشتر واردات واکسن از کشورهای غربی را ممنوع کرده بود اعلام کند که واردات واکسن «به هر طریق ممکن» انجام شود!

اما آیا این سخنان اتهام قتل عام شهروندان ایرانی را از خامنه‌ای سلب می‌کند؟

اتهام قتل عام به ۷۰۰ هزار کشته

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در روز ۲ شهریور به نقل از هلاکویی؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که آمار واقعی مرگ و میر کرونا که خامنه‌ای را در مظان اتهام قتل عام قرار می‌دهد بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر است در حالی که آمار رسمی وزارت بهداشت حکومت ایران رقم ۱۰۳ هزار را اعلام می‌کرد. [روزنامه سپاه پاسداران: آمار واقعی کشته های کرونا ۷۰۰ هزار نفر است]

اما در این بین و بعد از ۲۰ مرداد که خامنه‌ای تلویحا مجوز واردات واکسن را صادر کرد برخی مهره‌های سرسپرده وی و رسانه‌‌های وابسته به جناح خامنه‌ای در پی سفیدسازی اتهام قتل عام از خامنه‌ای برآمدند.

ترفند خبرگزاری فارس برای رفع اتهام قتل عام از خامنه‌ای

از جمله این رسانه‌‌ها می‌توان به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و مطالب متعددی از این خبرگزاری اشاره کرد که سعی کرد فرمان خامنه‌ای در مورد ممنوعیت واکسن‌های معتبر غربی را به گونه‌ای تفسیر کنند که خامنه‌ای فقط با واردات واکسن از آمریکا و انگلیس ممنوع بوده و نه با واکسن‌های تولید کشورهای مذکور.

علاوه بر خبرگزاری‌های وابسته به جناح خامنه‌ای فضائلی؛ «عضو دفتر حفظ نشر و آثار خامنه‌ای» نیز به طور آشکار در پی رفع اتهام قتل عام از خامنه‌ای بر آمد و در صفحه توئیتر خود مدعی شد خامنه‌ای «تا کنون واکسن خاصی را ممنوع» نکرده است و تاکید خامنه‌ای «خرید واکسن مطمئن بود و خرید از مبدا آمریکا، انگلیس و فرانسه را به دلائلی مطمئن نمی‌دانستند و نمی‌دانند در عین حال همان واکسن‌ها اگر در کشورهای دیگر تولید شود منعی نداشته و ندارد».

یک سوال و بقای اتهام قتل عام بر گردن خامنه‌ای

اما سوالی که پیرامون رفع اتهام قتل عام از خامنه‌‌ای از سوی فضائلی و امثال او و رسانه‌های وابسته پیش می‌آید این است که واکسن‌های معتبر بین‌المللی مورد اشاره، از همان ابتدا در غیر از کشورهایی که خامنه‌ای بدان‌ها اشاره کرده بود تولید و صادر می‌شدند، چرا حکومت ایران در طول بیش از نزدیک به ۹ ماه گذشته اقدام به خرید و واردات این واکسن‌ها نکرده است؟!

به این پرسش از ۲ جنبه می‌توان پاسخ گفت اول جنبه اقتصادی آن و دوم جنبه سیاسی که این روزها بسیاری درباره آن زمزمه‌هایی را سر می‌دهند.

از جنبه اقتصادی حکومت ولایت فقیه و خامنه‌ای با این توهم که توانایی تولید واکسن در داخل کشور و در ارگان‌هایی مانند «ستاد فرمان اجرایی امام» وابسته به شخص خامنه‌ای را دارند با اختصاص بودجه‌ هنگفت از جیب مردم ایران به سودبری هنگفت پرداخت بدون آنکه بتواند واکسنی تحویل دهد در حالی که این ارگان مدعی شده بود تا شهریور ۱۴۰۰، ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید خواهد کرد!

جنبه اصلی اتهام قتل عام سیاسی است

از جنبه سیاسی که به نظر می‌رسد جنبه‌ی اصلی‌تر مسئله باشد و موضوع طرح اتهام قتل عام علیه خامنه‌ای در آن مستتر است استفاده ابزاری خامنه‌ای و حکومتش از کرونا برای کشتار وسیع مردم جهت پرهیز از ادامه اعتراضات ادامه‌دار و تشدید شونده‌ای بود که در ابتدای دوران شیوع کرونا دامنگیر خامنه‌ای و حکومتش شده بود.

شیوع کرونا در ایران اندکی بعد از اعتراضات گسترده آبان ۱۳۹۸ و اعتراضات به شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و کشتن تمامی سرنشینان آن شروع شد.

خامنه‌ای از همان ابتدا با سیاست «آن قدر هم بزرگش نکنید» و یا کرونا برای کشور «نعمت» است وارد گود شد اما نمی‌دانست که این سخنان روزی وی را در برابر اتهام قتل‌عام بیش از ۷۰۰ هزار ایرانی تا به امروز قرار خواهد داد، در حالی که هنوز هیچ چشم‌اندازی برای مهار کرونا وجود ندارد.

به عبارت دیگر خامنه‌ای که می‌خواست از «نعمت» کرونا برای پرهیز از تجمعات و اعتراضات ضدحکومتی استفاده کند اکنون در معرض اتهام قتل عام بیش از ۷۰۰ هزار نفر قرار گرفته است.

این امر صدای اعتراض بسیاری را در داخل ایران نیز علیه خامنه‌ای بلند کرده است که آشکارا و به صراحت وی را مسئول این قتل عام می‌دانند و از وی می‌‌خواهند که پاسخگوی سیاست‌هایش باشد و اعلام می‌دارند که خامنه‌ای «کرونا را تبدیل به آلت قتاله‌ای علیه مردم ایران کرده است».

حال در این بین به نظر می‌رسد تلاش رسانه‌های سپاه پاسداران و مهره‌های سرسپرده خامنه‌ای برای سفیدسازی اتهام قتل عام از خامنه‌ای دیگر فایده‌ای نداشته باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)