🟣 پاکستان ششمین کشور خطرناک جهان برای زنان است.

دیدبان آزار: پلیس پاکستان در پی آزار جنسی بیش از ۴۰۰ مرد ناشناس به یک زن که قصد داشت در پارکی در لاهور ویدیویی برای اپلیکیشن Tik Tok درست کند، صدها پرونده قضایی باز کرده است.

این اتفاق تکان‌دهنده توسط چندین ویدیو ضبط و در اینترنت پخش شده است و نشان می‌دهد عده‌ای روی زنی به نام «عایشه اکرم» افتاده‌اند که در مینار پاکستان، بنای ملی در لاهور، به همراه دوستانش مشغول تهیه ویدیویی برای Tik Tok در جشن روز استقلال پاکستان بود.

 

 

این زن پرونده شکایتی را علیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرد ناشناس در پلیس لاهور ثبت کرده است. او در شکواییه‌اش به پلیس گفته است: «جمعیت مرا از هر طرف به قدری می‌کشیدند که لباس‌هایم پاره شد. من را به هوا پرتاب و وحشیانه به من حمله کردند. من با هیچ لباس بدی به آنجا نرفته بودم و یک لباس مناسب به تن داشتم.» او همچنین گفته که  آن‌ها پول، گوشواره و تلفنش را هم به سرقت برده‌اند.

این فیلم موجی از انزجار و خشم را در پاکستان برانگیخته است و فعالان، سیاستمداران، سلبریتی‌ها، عفو بین‌الملل و مردم سراسر پاکستان خشم خود را از این حمله جنسی ابراز کرده‌اند. «بیلاوال بوتور زرداری»، رئیس حزب مردم پاکستان، گفته که این حادثه باید همه پاکستانی‌ها را خجالت‌زده کند و این اتفاق نشان‌دهنده افکار پوسیده در جامعه ماست.

«فرحان سعید»، خواننده پاکستانی گفت: «منزجر، خشمگین، دل‌شکسته و شرمنده هستم که مردان این کشور هر روز به این اقدامات وحشتناک ادامه می‌دهند.»

«شری رحمان»، سناتور پاکستانی گفته که خشونت اخیر علیه زنان نشان می‌دهد این مشکل در پاکستان بدتر شده است. بیشتر بازماندگان خشونت جنسی به خاطر فرهنگ مردسالارانه مجبور به سکوت شده یا نادیده گرفته و کنار گذاشته می‌شوند.»

 

 

کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ MinarPakistan اعتراض خود را بیان کرده‌اند. یکی از کاربران مرد در توییتر نوشته است: «نمی‌توانم از خواهرم دلجویی کنم. این مردان همان کسانی هستند که با طرز فکر زن‌ستیزانه و مردسالارانه خود اغلب از هشتگ #NotAllMen (نه همه مردان) استفاده می‌کنند.»

«سورندرا پونیا» گفته لاشخورانی که در این فیلم‌ها دیده می‌شوند کمتر از طالبان نیستند. یک نویسنده پاکستانی به نام حسین قدرت هم در توییتی نوشت: «بله همه مردان!»

اگرچه گزارش می‌شود که پلیس لاهور صدها مردی را که در این حمله و آزار جنسی دست داشته‌اند تحت تعقیب قرار داده است اما آنها هم به دلیل عدم پاسخگویی به موقع در موارد خشونت علیه زنان با انتقاد مواجه شده‌اند.

کاربری به نام «بینیش زمان» در توییتر نوشته است: «من مصاحبه آن دختر را دیدم که گفته بود چندین تماس با پلیس گرفته بوده اما آنها پاسخ ندادند. پلیس را نیز به دلیل سهل‌انگاری مجرمانه خود پاسخگو بدانید.»

 «فواد چودری»، وزیر اطلاعات این کشورگفته که دستگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است. بعضی از مجرمان از طریق تصاویر دوربین‌های مداربسته و گزارش‌های شاهدان عینی شناسایی شده‌اند. چودری گفت: «ما روی این اتفاق با دقت کار می‌کنیم و نخست وزیر هم به این پرونده توجه کرده است.»

بر اساس گزارش بنیاد «تامسون رویترز»، پاکستان ششمین کشور خطرناک جهان برای زنان است. سازمان «جنگ علیه تجاوز» واقع در کراچی تخمین زده است که کمتر از سه درصد از پرونده‌های مربوط به تجاوز به محکومیت متجاوز ختم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

 تصویب قانونی جدید برای مبارزه با تجاوز جنسی در پاکستان

 متجاوز مقصر است نه بازمانده؛ فورا عذرخواهی کن!

 

عمران خان، نخست‌وزیر افزایش موارد تجاوز را به دلیل بد لباس پوشیدن زنان و رفتارشان دانسته است. او در ماه ژوئن در مصاحبه‌ای گفت: «اگر زنی لباس لختی بپوشد، بر مردان تاثیر می‌گذارد مگر آنکه آن ها ربات باشند. اگر وسوسه را در جامعه برای جوانانی که جایی برای تفریح کردن ندارند افزایش دهید، حتما عواقبی در جامعه خواهد داشت.»

رحمان می‌گوید اظهارات عمران‌خان بازتاب فرهنگ جنسیت‌زده و زن‌ستیز است. او با گفتن اینکه زنان باید از چه پوششی استفاده کنند، دستاویزی جدید به ظالمان و جنایتکاران می‌دهد تا رفتارشان را توجیه کند.

زنانی که علیه خشونت و نظام مردسالارانه پاکستان می‌جنگند با حملات و سوء‌استفاده روبرو و به اتهام توهین به مقدسات محکوم می‌شوند. سازماندهندگان راهپیمایی «عورت مارچ»، راهپیمایی سالانه زنان برای مبارزه در راه حقوق زنان، با آزارهای گروه‌های مذهبی و پلیس روبرو شده‌اند.

یکی از سازمان‌دهندگان این راهپیمایی که پلیس علیه او ۸ پرونده تشکیل داده بود و البته بعدا از سوی دادگاه تبرئه شد، گفت: «دولت باید این موضوع را یک بحران ملی تلقی کند. من واقعا امیدوارم که دولت پس از وقوع همه این حوادث، سرزنش قربانیان را متوقف و باید با جنبش زنان درباره موضوع افزایش خشونت علیه زنان در کشور همکاری کند.»

در ماه جولای، دولت عمران خان از سوی فعالان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفت؛ زیرا اخباری مبنی بر ارسال لایحه پیشگیری از خشونت خانگی که برای حمایت از زنان در معرض تهدید خشونت خانگی در سال ۲۰۲۱ تدوین شده بود، برای بازبینی به شورای ایدئولوژی اسلامی CII)) منتشر شده بود. ساختاری کاملاً مردانه، می بایست این قوانین را بررسی کند تا از مطابقت آنها با ارزش‌ها و احکام اسلام اطمینان حاصل کند.

چند هفته گذشته، (CII) از این لایحه انتقاد و نگرانی‌های خود را درباره «دستورات غیر اسلامی« آن بیان کرد و گفت که این لایحه نهاد خانواده را از بین می‌برد.

فواد چودری گفته که دولت برنامه‌هایی را برای ورود زنان به سیاست اختصاص داده و نخست‌وزیر به توانمندسازی زنان معتقد است؛ «ما باید ذهنیت خود را تغییر دهیم تا از وقوع چنین جنایاتی جلوگیری کنیم.»

یک دانشجوی زن در کالج ملی هنر در لاهور که خواسته نامش فاش نشود، گفت که زنان پاکستانی در ترس اینکه مورد حمله یا تعرض قرار بگیرند، زندگی می‌کنند و در آخر هم خودشان مقصر شناخته می‌شوند؛ «قبل از بیرون آمدن از خانه باید دوبار به این فکر کنم که چه لباسی بپوشم تا جلوی راننده تاکسی تحریک‌کننده به نظر نرسم. حالا بیرون رفتن برای رفتن به محل کار به یک ورزش مخاطره‌آمیز تبدیل شده است، زیرا شما باید درباره عواقبش خیلی فکر کنید و هیچ موقع نمی‌توانید بی‌دقت باشید.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)