تقاطع: آن‌گونه که خبرگزاری اسوشیتدپرس از شهر پورتلند آمریکا گزارش می‌دهد، دادگاه عالی فدرال این شهر، روز چهارشنبه (۵ جون-۲۶ جون)، حسین لاهیجی، پزشک ارولوژیست و همسرش نجمه وحید لاهیجی را در خصوص اتهام‌های وارد شده مبنی بر «پولشویی» و «توطئه برای فریب دادن مقام‌های آمریکا در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران» محکوم شناخت.

قرار است حکم این دادگاه ۲۸ آبان ماه اعلام شود و احتمال می‌رود که دادگاه آقای لاهیجی و همسرش را به حداکثر ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه محکوم کند.

کیفرخواست مقام‌های قضایی امریکا، خانم و آقای لاهیجی را به همراه مهرداد یثربی، موسس شاخه‌ی آمریکای «بنیاد کودک» در شهر پورتلند، دی ماه سال ۱۳۸۹ (ژانویه ۲۰۱۱) متهم کرده بود که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) مبلغ ۵/۴ میلیون دلار را به حساب بانکی فردی به نام احمد ایرانشاهی در سوییس واریز کرده‌اند. ۱/۸ میلیون دلار از این مبلغ متعلق به آقای لاهیجی و همسرش بوده است.

این پول که به اسم “فعالیت خیریه” از آمریکا خارج شده بود، سپس به حساب آقای ایرانشاهی در بانک ملی ایران منتقل شد و به نوشته این کیفرخواست تقریبا تمامی این مبلغ صرف سرمایه‌گذاری، ساختمان‌سازی و صادرات کالاهای کشاورزی شد.

کیفرخواست یاد شده، احمد ایرانشاهی را فردی ۵۳ ساله، رییس «بنیاد کودک» در ایران و از بستگان مهرداد یثربی دانسته بود. دولت امریکا وی را ساکن ایران و «فراری» معرفی کرده و افزوده بود که وی بخشی از این مبلغ را به «آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی»، روحانی بلندپایه نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی داده است.

بر اساس قوانین آمریکا، هزینه‌هایی که صرف امور خیریه می‌شود معاف از مالیات هستند و خانم و آقای لاهیجی از جمله متهم هستند که مالیاتی هم بابت این مبلغ پرداخت نکرده‌اند.

کیفرخواست فدرال امریکا درباره مهرداد یثربی نیز نوشته بود که این متهم برای راه‌اندازی بنیادش در سال ۱۹۹۴ در امریکا «از طرف اعضای حزب‌الله لبنان، دیپلمات‌های ایرانی، آیتالله‌ها و دیگر نمایندگان دولت ایران» مورد تایید و «حمایت مالی» قرار گرفته بود و قصد داشت با جمع‌آوری پول و کمک از امریکا، تمامی این مبالغ را به ایران منتقل کند.

مهرداد یثربی و مسوولان «بنیاد کودک» دی ماه ۱۳۸۹ (ژانویه ۲۰۱۱) به اتهام‌های وارده مبنی بر نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران اعتراف کرده بودند اما هم‌زمان آقای ایرانشاهی در گفتگو با رادیو فردا کلیه اتهام‌های وارده در این پرونده را رد کرده و گفته بود که ارتباطی با ناصر مکارم شیرازی و حزب‌الله لبنان ندارد.

گفتنی است آقا و خانم لاهیجی، هم‌چنین در پرونده دیگری متهم هستند که با جعل رسیدهای پزشکی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، دست به تقلب ۱.۵ میلیون دلاری در بیمه زده‌اند و سپس این مبلغ را از طریق یک واسطه مالی «فاقد مجوز» و برخلاف تحریم‌های آمریکا، به ایران فرستاده‌اند. قرار است این پرونده، پاییز امسال در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com