کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۱۵مرداد۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۲مرداد۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-با حکم شعبه اول دیوان عالی کشور سعید مرتضوی از دو اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی (یکی از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک) و مشارکت در بازداشت غیرقانونی تبرئه شد. وکیل خانواده روح الامینی با اشاره به اینکه «صدور حکم برائت برای ما بعد از این همه مدت خیلی دور از انتظار بود» گفته که تاکنون حکم به او ابلاغ نشده است».

-روز۲۰ مرداد ۱۴۰۰، حبیب فدایی که روز سه شنبه ۱۹ مرداد توسط ماموران اطلاعاتی و امنیتی در منزلش بازداشت شده بود، براثر اعتراض و ایستادگی مردم جونقان آزاد شد.

-طی روزهای گذشته دادگستری کل سنندج درخواست دیوان عالی را برای بازبینی پرونده حیدر قربانی رد کرده و حکم اعدام وی به اجرای احکام کامیاران ارسال شده است.
عفو بین الملل در یک بیانیه اقدام فوری خواستار توقف حکم اعدام حیدر قربانی شد.

زندانی سیاسی حیدر قربانی در خطر اعدام قریب الوقوع

زندانی سیاسی آتنا دائمی در اعتراض به قطع مکرر تماس و وضعیت زندان لاکان رشت دست به اعتصاب غذا زد. حسین دائمی در توییتی نوشت:«بدلیل عدم رسیدگی به قطع شدن مکرر تلفن زندان لاکان رشت وپاسخگو نبودن مسئولین به وضع موجود آتنادائمی از صبح امروز با اعلام قبلی به مسئولین زندان به نشانه اعتراض به وضع موجود دست به اعتصاب غذا زد. آتنا همچنین اعلام کرده تا برطرف نشدن مشکل تلفن به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد».

در ایران هفته سوم مرداد ۱۴۰۰، تنها ظرف یک هفته دستکم ۱۲ زندانی اعدام شدند

اعدام در ایران هفته سوم مرداد:

بیرجند-یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام دو زندانی بنامهای ذیبح الله هرزی معروف به مهرالله سنجرانی فرزند حبیب الله اهل شهرستان زاهدان و مجید گله بچه اهل تربت جام، در زندان بیرجند به اجرا درآمد.

اعدام چهار شهروند بلوچ در زندانهای بیرجند و اصفهان با اتهام مواد مخدر

اصفهان-یکشنبه ۱۷مرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام دستکم ۵ زندانی در زندان اصفهان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اجرا درآمد. اسامی و مشخصات سه تن از زندانیان محرز گشته و عبارتند از: احمد همت آبادی متولد ۱۳۵۸ همچنین اعظم محمدحسنی (کیازهی) فرزند سهراب و سیداسماعیل کردتمینی که هر دو اهل زاهدان بوده و در یک بند محبوس بودند در زندان اصفهان اعدام شدند. اسامی و مشخصات دو تن از زندانیان اعدام شده مشخص نمی باشد.

تکمیلی - اعدام جمعی پنج زندانی در زندان اصفهان؛ احراز هویت سومین زندانی

اصفهان-روز یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰، یک زندانی به نام سلیم محمدی، پس از بهوش آمدن در بیمارستان به زندان اصفهان بازگردانده شده و اعدام شد.

اعدام یک زندانی در اصفهان بلافاصله پس از بهوش آمدن در بیمارستان

کرمانشاه-یکشنبه ۱۷مرداد۱۴۰۰، یک زندانی بنام مسعود اسفندیاری اوایل تیرماه سال جاری بصورت مخفیانه در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شده است. مسعود اسفندیاری حدودا ۳۵ ساله با اتهام قتل بصورت مخفیانه در زندان دیزل آباد اعدام شد.

انتشار خبر اعدام مخفیانه یک زندانی در کرمانشاه بعد از ۱۳ سال حبس
کرمانشاه-روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام یک شهروند اهل پاوه بنام افشار مینایی، در زندان دیزل آباد کرمانشاه به اجرا درآمد.
اعدام یک زندانی در کرمانشاه - افزایش تعداد اعدامها به ۱۰ مورد در دو روز
ا

کرمان-روز دوشنبه ۱۸مرداد ۱۴۰۰، دو زندانی بلوچ بنامهای نبی نوتی زهی و ابراهیم قنبرزهی در زندان کرمان اعدام شدند. نبی نوتی زهی فرزند موسی و ابراهیم قنبرزهی هر دو اهل زاهدان بوده اند.

اعدام دو زندانی بلوچ در کرمان با اتهام مواد مخدر

اسفراین-روز ۱۸مرداد۱۴۰۰ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسفراین از اجرای حکم اعدام یک مرد با اتهام قتل یک زن ۳۱ ساله در این شهرستان خبر داد.

بازداشت در ایران هفته سوم مرداد:

اسلام آباد زابل – روز جمعه ۱۵ مرداد، حافظ صدیق، روحانی اهل سنت از اهالی اسلام‌آباد زابل، توسط ماموران اداره اطلاعات زابل بازداشت شد.

قم-شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰  یک شهروند در شهرک پردیسان قم که در پی دخالت یک طلبه در خصوص نوع پوشش یک زن تحت عنوان امر به معروف با وی درگیر شده بود، بازداشت شد.

اشنویه-روز شنبه ۱۶مرداد ۱۴۰۰، یک شهروند کُرد به نام آوات محمدپور فرزند بایزید اهل اشنویه جهت اجرای حکم به زندان این شهرستان منتقل شد.

پیرانشهر-روز ۱۶مرداد ۱۴۰۰، یک شهروند از اهالی روستای «برکمران» از توابع پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هویت این شهروند بهاءالدین مصطفی‌نژاد، متاهل،۳۰ ساله و فرزند محمد احراز شده است.

سراب-رضا اصغریان سردهایی، شهروند ساکن شهرستان سراب، به دلیل انتشار مطالبی در یک صفحه اینستاگرامی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بهارستان-اکبر آزاد، فعال آذربایجانی روز ۱۸ مرداد، پس از حضور در شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

مشهد-محمد عباس زاده، شهروند ساکن مشهد، روز ۱۸ مرداد، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.

بوکان-روز دوشنبه ۱۸ مردادماه، یک شهروند بنام رشید رحیمی در شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تبریز-نادر صادقیان، یوسف سلحشور، محمد مردی، وحید ابهری، شاهین برزگر و امیر ستاری رئوف، فعالین آذربایجانی شب ۲۰ مرداد، طی تماس تلفنی با خانواده‌های خود از انتقالشان به زندان تبریز خبر داده‌اند.

احضار شهروندان در ایران هفته سوم مرداد:

روانسر-روز ۱۷ مرداد، سلیمان یاراحمدی و عمران یاراحمدی پدر و برادر ارسلان یاراحمدی در روانسر توسط حفاظت اطلاعات اداره اطلاعات کرمانشاه احضار و به مدت چند ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

شکنجه اذیت و آزار زندانیان در ایران هفته سوم مرداد:

قرچک وارمین-روز ۱۶ مرداد۱۴۰۰، بر اساس گزارشی از زندان قرچک ورامین، برق این زندان دستکم دو بار در هفته به مدت طولانی قطع می‌شود و بدنبال آن آب نیز قطع می‌گردد. بدلیل نبود برق، دستگاههای خنک کننده خاموش و قطع می گردد و زندانیان از شدت گرما دچار بی حالی و ضعف شدید می‌شوند.

یزد-روز۱۶ مرداد ۱۴۰۰، زندانی سیاسی قادر محمدزاده در شانزدهمین سال حبس از هشت روز پیش در زندان مرکزی یزد دست به اعصاب عذا زده است.این زندانی سیاسی در وضعیت وخیم جسمی قرار دارد.

ارومیه- ایرج صوفی محمد، زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه علیرغم حال نامناسب جسمی ناشی از اعتصاب غذا در یکی از سلول‌های انفرادی این زندان نگهداری می‌شود.

سمنان-۱۸مرداد ۱۴۰۰، یک منبع مطلع ضمن ارائه گزارشی از جزئیات آزار و شکنجه مریم اکبری منفرد در زندان سمنان گفت: « زندانی سیاسی مریم اکبری پس از ۱۲ سال تحمل زندان، در سخت ترین شرایط، تحت آزار و شکنجه در زندان سمنان محبوس است.»

اهواز-زندانی سیاسی خالد پیرزاده که به زندان شیبان اهواز تبعید شده است در شرایط بسیار سخت و خطرناکی قرار دارد و جانش در خطر است.

اوین-روز ۲۰ مرداد، مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد با پایان دوران مرخصی به زندان اوین بازگشت.

بوکان-عظیمه ناصری ، فعال اهل بوکان که دو هفته پیش توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به یکی از بازداشتگاهای این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شده است، از حق دسترسی به داروهایش محروم شده است.

صدور احکام در ایران هفته سوم مرداد:

کرمانشاه- حکم اعدام یک زندانی بنام عبدالرحمن مظفری که با اتهام قتل از ۱۶ سال قبل در زندان دیزل آباد کرمانشاه محبوس است صادر شده و این زندانی در خطر اجرای این حکم قرار دارد.

خطر اعدام یک زندانی بعد از تحمل ۱۶ سال حبس در زندان کرمانشاه

رجایی شهر کرج-روز۱۶ مرداد ۱۴۰۰، سهیل عربی، زندانی عقیدتی که در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل دوران محکومیت خود است، در پرونده ای دیگر از بابت اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه های مخابراتی» به ۲ سال حبس تعزیری، جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شد.

اراک-روز ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، محمد آرمان، وکیل مدافع یوسف مهراد یکی از متهمان «سب النبی»در اراک، از تایید حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور و صدور حکم ۸ سال حبس از بابت بخش دیگر پرونده موکلش توسط دادگاه انقلاب اراک خبر داد. وکیل تسخیری یوسف مهراد، حکم صادره و تایید آن توسط دیوان عالی کشور را «نا عادلانه»توصیف کرد.

سقز- مصطفی حمدی شهروند اهل سقز، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس حکم صادره، آقای حمدی به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس تعزیری و به اتهام توهین به خمینی از طریق انتشار مطالب و تصاویری در فضای مجازی، به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

تهران-روز۱۷مرداد۱۴۰۰، سه جوان تهرانی از سوی شعبه ۷ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام و ۲۰ سال حبس محکوم شدند. یک مرد ۳۰ ساله بنام فریبرز به اعدام و دو جوان دیگر بنامهای سیامک ۱۹ ساله و سعید هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

سیرجان-امیر قلعه نویی سرمربی تیم گل گهر سیرجان به دلیل اظهاراتش در یک مصاحبه، توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به سه ماه محرومیت از همراهی تیم خود در تمامی مسابقات رسمی و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. آقای قلعه نویی در بخشی از مصاحبه خود گفته بود که «در این ۴۰ سال تنها چیزی که نبوده عدالت! فقط ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم و نمونه اش را در فوتبال هم می بینیم».

گیلان-پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰؛ هشت شهروند در استان گیلان برغم تبرئه از اتهام در دادگاه، مجددا بصورت غیابی توسط شعبه ۱۸ دادگاه تجدید نظر استان گیلان محاکمه و هرکدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

تبریز- دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی محکومیت روزبه پیری، فعال آذربایجانی را عینا تایید کرد. آقای پیری قبلا به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

قتل شهروندان در ایران هفته سوم مرداد:

بانه-روز ۱۷ مردادماه، یک کولبر کُرد به نام «امید خضری»۴٧ ساله فرزند عمر اهل مهاباد ساکن ربط سردشت بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز بانه جان خود را از دست داد.

پیرانشهر-دو کولبر به نامهای محمد حسین زاده و محمد چوکلی براثر شلیک ماموران مسلح حکومتی به شدت زخمی شدند. ماموران مسلح در منطقه شاخه روخاو از توابع پیرانشهر دسته ای از کولبران را هدف شلیک رگبار مسلسل قرار دادند.

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم مرداد:

برازجان-از روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ بدلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در برازجان و سیاه شدن وضعیت شهر برازجان، و بدلیل گسترش کرونا از نوع دلتا بیمارستانهای این شهر پر شده و تخت و فضای کافی و خالی برای بستری کردن بیماران وجود ندارد. بر اساس خبرها و عکسهای رسیده، برای بستری کردن بیماران کرونایی، از حسینیه اعظم این شهرستان استفاده می‌شود. این حسینیه از حداقل امکانات و تجهیزات ضروری برای رسیدگی به وخامت حال این بیماران برخوردار نیست.

اوین-حمیده (رویا) ایزدپناه زندانی سیاسی، روز شنبه ۱۶ مرداد، از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد. به دنبال بروز شدید علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین و انجام تست از برخی زندانیان، تست کرونای خانم ایزدپناه مثبت اعلام شده بود.

دزفول- قرار بازداشت موقت منوچهر محراب بختیار، شهروند اهل شهرستان اندیمشک در زندان درفول علیرغم ابتلا به کرونا و حال نامساعد جسمی مجددا تمدید شده است. آقای محراب بختیار در تاریخ ۱۴ تیرماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان دزفول منتقل شد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)