مصرف گوشت قرمز در ایران ۵۰ درصد کاهش داشته است!

با افزایش قیمت گوشت قرمز به ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو، مصرف گوشت در سفره خانوار ایرانی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

افزایش قیمت گوشت قرمز به ۱۵۰ هزار تومان

افشین صدر «دادرس» مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک به تازگی اعلام کرده است میانگین قیمت هر کیلو دام سبک زنده ۵۰ هزار تومان می‌باشد و می‌توان گوشت را با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده رساند اما سوال اینجاست چرا مصرف کننده باید برای خرید یک کیلو گوشت گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان هزینه کند؟

این داستان غم‌انگیز و فاجعه بار گوشت قرمز؛ یکی از اقلام پایه سفره خانوار ایرانی است که هر روز قیمت آن افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت باعث شده تا به مروز زمان اقشار بیشتری از جامعه توان پرداخت قیمت آن را نداشته باشند و گوشت از سفره آنها پر بکشد.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز

علاوه بر صدر، منصور پوریان رئیس شورای تامین دام حکومت ایران نیز در روز جمعه ۱۵ مرداد اعلام کرد «شرایط اقتصادی مردم و کرونا باعث شده است رکود بازار گوشت قرمز و کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز توسط شهروندان ایرانی شود.»

پوریان میزان معمول مصرف سالیانه گوشت قرمز در ایران را ۱ میلیون تن اعلام کرده است که اکنون این رقم به نصف آن یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

صعود تصاعدی قیمت گوشت قرمز در ایران

کاهش مصرف گوشت در ایران و حذف آن از سفره مردم به یکباره اتفاق نیفتاده است و در سال‌های اخیر افزایش قیمت که مستقیما منجر به کاهش مصرف می‌شود به مرور ادامه داشته است اما در سال‌های اخیر این افزایش قیمت روند تصاعدی به خود گرفته است.

آمار مرکز آمار ایران در مورد کاهش مصرف گوشت قرمز

بر اساس گزارش‌ها و آنچه که مرکز آمار ایران منتشر ساخته است سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران در کشور در سال ۱۳۹۰، حدود ۱۳ کیلوگرم بوده است که تا سال ۱۳۹۸ به طور متمادی کاهش یافته و به ۸ کیلوگرم تنزل یافته است.

به عبارت دیگر حد فاصل سال‌ها ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، مصرف گوشت قرمز در کشور ۳۸.۵ درصد کاهش داشته است.

بدین ترتیب ۱۲.۵ درصد باقی مانده تا کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ۱۳۹۹ صورت گرفته که افزایش قیمت تصاعدی و کاهش مصرف نیز زیاد بوده است.

هر چند بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران، هنوز مرکز آمار ایران از وضعیت مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۹ گزارشی را منتشر نکرده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۹ به زیر ۵ کیلوگرم تنزل یافته است.

عامل اصلی کاهش قدرت خرید گوشت قرمز

در تبیین و تفسیر کاهش میزان مصرف گوشت قرمز، تنها عاملی را که می‌توان انگشت اشاره را به سمت آن گرفت فقر است.

در سال‌های اخیر مردم ایران فقر روافزونی را تجربه کرده و می‌کنند، فقر به طور مستقیم بر روی معیشت و سبد مواد غذایی خانوار ایرانی تاثیر می‌گذارد.

بنا بر آمار رسمی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس حکومت ایران منتشر شده است حد فاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ هر ایرانی به طور متوسط ۳۶ درصد فقیرتر شده است.

قطع یقین اولین تاثیر این فقر در بحث معیشت خانوار بوده و خواهد بود و در زیر سایه عدم توانایی خرید گوشت قرمز و سالم، قطعا مردم به خرید مواد غذایی ارزان اما بدون ارزش غذایی یا مواد غذایی بی‌کیفیت روی خواهند آورد.

اسکلت مرغ، استخوان قلم و دنبه جایگزین گوشت قرمز!

در زمستان ۱۳۹۹ برخی رسانه‌های حکومت ایران گزارش دادند در پی افزایش فقر و گرانی کالای مصرفی خوراکی از جمله گوشت قرمز، برخی از رستوران‌های جنوب شهر تهران به فروش برخی مواد غذایی بی‌ارزش یا کم‌ارزش مانند اسکلت مرغ، استخوان قلم یا برنج و دنبه روی آورده‌اند. [گوشت و مرغ از سفره خانوارهای ایرانی پر کشید]

گوشت قرمز قسطی!

همچنین پیش از این و در پی گرانی گوشت قرمز، بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن بود که در برخی مناطق کشور گوشت قرمز به صورت قسطی به فروش می‌رسد!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)