مدرسه فمینیستی: مراسم چهارمین دوره جایزه شعر زنان ایرانی (خورشید) پس از دو سال تاخیر بالاخره در روز ۱۱ تیرماه ۱۳۹۲  در کافه گالری مارکوف واقع در باغ موزه زندان قصر، برگزار شد. این مراسم ساعت ۷ عصر با سخنرانی آقای بهنام دبیر و سخنگوی هیات داوران آغاز شد. ایشان به ارائه  گزارش مختصری از  دوره ی سوم که در سال ۸۸ برگزار شد پرداختند و اعلام کردند دوره ی سوم به خاطر جو امنیتی موجود در کشور بدون برگزاری مراسم خاصی صرفا به اعطای جایزه به نفرات برتر ختم شد.

 

 

آقای بهنام  در ادامه افزود: در دوره ی چهارم بعد از اعلام فراخوان، ۵۰ عنوان کتاب برای ما ارسال شد که شامل   ۲۰ جلد کتابهای منتشر شده و ۳۰ جلد منتشر نشده بودند. پس از بررسی ۱۳ عنوان کتاب در بخش آثار منتشر شده و ۶ عنوان از کتاب های منتشر نشده به مرحله ی داوری  راه پیدا کردند که از این میان چهار عنوان کتاب انتشار یافته و دو عنوان کتاب منتشر نشده نامزدهای نهایی این دوره انتخاب شدند که عبارتند از :

 

بخش کتابهای منتشر شده :

– با موریانه ها در راه، اثر شهین خسروی نژاد

– تشریفات، اثر بهاره رضایی

– در جمع ما ، اثر غزل مصدق

– مردن به زبان مادری ، اثر روجا چمنکار

 

بخش کتابهای منتشر نشده :

– اپیزودی از درد ، اثر لیلا حکمت نیا

– سردم نبود اثر پگاه احمدی

 

 

هیات داوران نهایتا مجموعه ی شعر «سردم نبود» اثر پگاه احمدی را در بخش آثار منتشر نشده و مجموعه ی  شعر موریانه ها در راه، اثر شهین خسروی نژاد را در بخش آثار  انتشار یافته به خاطر کسب حداکثر آراء به عنوان برگزیدگان چهارمین دوره ی جایزه ی خورشید معرفی کرد.

 

هیات داوران چهارمین دوره ی جایزه ی خورشید، شامل: بنفشه حجازی، رویا تفتی، مهری جعفری، سهراب رحیمی و سپیده جدیری بودند.

 

 

 

آقای بهنام در ادامه گفتند که جایزه ی شعر زنان بر این باور شکل گرفته که در دهه های اخیر شعر زنان پیشرفت چشمگیری کرده است و زنان بخش عمده ای از محصولات ادبی کشور را تولید می کنند. از این رو لازم بود که یک جایزه ویژه مختص زنان شاعر در نظر گرفته شود. مهم ترین ویژگی این جایزه این است که از طرف بخش خصوصی اعطا می شود و کاملا مستقل است و هیچ گرایش سیاسی اجتماعی ندارد و صرفا یک جایزه ی ادبی محض می باشد .

 

در ادامه ی مراسم خانم بنفشه حجازی سخنان کوتاهی داشتند که به چگونگی داوری و مطالعه ی آثار رسیده به دبیر خانه اشاره کردند و فرمودند که خیلی خوشحال هستم که با شعر شاعران زن جوان معاصر ارتباط برقرار کرده ام و می توانم اشعار شاعران زن جوان را درک کنم.

 

 

 

بعد از ایشان خانم رویا تفتی یکی دیگر از داوران صحبت کرد . رویا تفتی گفت: «خوشحالم که زنم، خوشحالم که با تمام اذیت هایی که می شویم تمام سعی مان را می کنیم که این جایزه بماند». وی سپس به جمعیت کم حاضر در مراسم اشاره کرد و آن را به  دلیل مشکلات زیادی که بر سر راه این مراسم ایجاد شده دانست .

 

 

 

سپس خانم شهین خسروی نژاد، یکی از  برندگان جایزه به قرائت  تعدادی از اشعار خود پرداختند.

 

 

 

و در آخر بیانیه ی این مراسم را آقای بهنام قرائت کردند.

 

در بخشی از بیانیه ی هیات داوران چهارمین دوره ی جایزه ی شعر زنان ایران آمده بود :

چهارمین دوره ی جایزه ی شعر زنان ایران (خورشید ) با تاخیری دو ساله برگزار می شود. از آنجا که این تاخیر هیچ گونه ارتباطی با عملکرد داوران و هیات اجرایی جایزه نداشته و این دو گروه، وظایف خود را به وقت و به موقع به انجام رسانده بودند، عذر خواهی از شرکت کنندگان این دوره از بابت تاخیر پیش آمده را می بایست به مسئولان و نهادهایی واگذار کرد که در این بازه ی زمانی، به بیشترین سنگ اندازی در راه برگزاری این مسابقه ی خصوصی و بیشترین اعمال فشار بر دست انداران کاران و حامیان دوره های قبلی و فعلی دست زدند. باید توجه داشت که جایزه ی خورشید صرفا با اهداف تشویقی زیر، بنیان گذاشته شده است و هدف این جایزه، به هیچ وجه صحه گذاردن بر تفکیک جنسیتی در ادبیات نبوده است و نیست:

 

تشویق زنان شاعر ایرانی به حضور هر چه پر رنگ تر و پر دوام تر در عرصه ی شعر، و معرفی معیارهای شاعران و منتقدان برجسته ی زن در انتخاب بهترین کتاب های شعر زنان به منظور ایجاد انگیزه در زنان شاعر برای ارتقاء سطح سروده هایشان می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com