احراز هویت چند مرحله‌ای:

یکی از روش‌های مقابله با دسترسی‌های ناخواسته، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای است. این کار منجر به افزایش امنیت حساب شما در مقابل افراد غریبه و دوستان یا همکاران خواهد شد. به این نکته دقت داشته باشید که اگر تعقیب کننده شما، به تلفن همراهتان دسترسی داشته باشد، بازهم می‌تواند وارد حسابتان شود. بنابراین باید در مراقبت از تلفن همراه خود نیز دقت کافی داشته باشید و برای آن هم رمزی قوی و غیر قابل حدس انتخاب کنید. تا حد امکان تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

اسکن دستگاه:

اگر احساس می‌کنید که فردی در حال تعقیب اینترنتی شما است، بهتر است در اولین قدم رمز خود را تغییر دهید. اگر پس از تغییر رمز باز هم همین حس را داشتید، یا به زبان ساده‌تر، رمز شما دوباره به دست او افتاد، توصیه می‌کنیم دستگاه خود را اسکن کنید تا از عدم نصب جاسوس افزار بر روی آن اطمینان حاصل کنید. امروزه به راحتی می‌توان با پرداخت هزینه‌ای اندک، به جاسوس افزار‌ها دسترسی پیدا کرده و آن را روی دستگاه قربانی نصب کرد. این بدافزارها امکان ردیابی موقعیت مکانی، باز کردن دوربین و میکروفون، ثبت حرکات کیبورد و … را دارند. برای اینکه بتوان چنین برنامه‌هایی را بر روی تلفن همراه کاربر نصب کرد، فرد باید دسترسی مستقیم به آن داشته باشد و تنظیمات آن را تغییر دهد، در غیر این صورت اجازه نصب بدافزار را نخواهد داشت. به همین علت گفته می‌شود که درصد بالایی از تعقیب کنندگان را نزدیکان فرد، از جمله والدین، هم اتاقی، دوست صمیمی یا پارتنر تشکیل می‌دهد.

متاسفانه در بسیاری از موارد ممکن است تعقیب کننده از زندگی شما بیرون رفته باشد، اما هنوز جاسوس افزاری که روی دستگاه شما نصب کرده، به فعالیتش ادامه خواهد داد. بنابراین اگر فهمیدید که با وجود تغییر رمز و قرار دادن احراز هویت، باز هم نمی‌توانید از حسابتان محافظت کنید، بهتر است دستگاه خود را اسکن کنید. در برخی موارد حتی ممکن است مجبور به نصب مجدد سیستم عامل یا بازگرداندن تنظیمات کارخانه شوید. به همین علت باید با استفاده از رمز عبور از تمامی دستگاه‌های خود محافظت کنید. حتی اگر به همکاران، دوستان، شریک زندگی یا والدین خود اعتماد کامل دارید، باید این کار را انجام دهید، زیرا معلوم نیست روابط شما در آینده نیز به همین شکل ادامه یابد.

از اینترنت‌هایی که در مکان‌های عمومی در دسترس هستند تا حد امکان دوری کنید:

شاید تا به حال به این نکته فکر نکرده‌باشید، اما با هر اطلاعاتی که بتوان در مورد شما، از فضای مجازی بدست‌آورد، احتمال وقوع حمله علیه شما افزایش پیدا می‌کند. اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی، نام کامل، اطلاعات تماس، نام حیوان خانگی، حتی اطلاعات دوستان شما ممکن است برای تعقیب اینترنتی مورد استفاده قرار بگیرند. بهتر است قبل از انتشار هر گونه پستی در فضای مجازی کمی در مورد آن فکر کنیم. ما هر چیزی که بخواهیم را بدون فکر کردن منتشر می‌کنیم و به این فکر نمی‌کنیم که ممکن است جزئیات ریزی در این پست‌ها وجود داشته باشند که برای تعقیب کنندگان مهم و کاربردی هستند. اغلب کاربران می‌دانند که نباید اطلاعات حساس خود را به صورت عمومی منتشر کنند، اما شاید تعقیب کننده شما جزو دوستان صمیمیتان باشد! همه ما در قرن ۲۱ ام زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم پست کوه پنهان شویم، بنابراین باید به هنگام انتشار هر پستی، کمی بیشتر دقت کنیم. از این پس وقتی می‌خواهید عکس تابلوی محله کودکی‌تان را پست می‌کنید به این فکر کنید که آیا اطلاعاتی در مورد آن محل وجود دارد که بتوان با آن رمزتان یا پاسخ سوالات حسابتان را حدس زد؟

همچنین همیشه به این نکته فکر کنید که اطلاعات منتشر شده شما، می‌توان تعقیب اینترنتی را به تعقیب فیزیکی تبدیل کند. مراقب باشید هنگام انتشار تصاویر در فیسبوک یا اینستاگرام، تگ جغرافیایی غیر فعال باشد.

 

زنان چگونه باید با تعقیب اینترنتی مقابله کنند؟ (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)