تعقیب اینترنتی به حالتی گفته می‌شود که در آن تمامی فعالیت‌های آنلاین قربانی توسط فرد دیگری دنبال شود. در اغلب موارد این فرد دنبال فرصت مناسبی است تا بتواند به عنوان قهرمان وارد زندگی قربانی شود. این شرایط در حالات شدیدتر ممکن است به تهدید، آزار و اذیت، افترا زنی، آبرو ریزی و همچنین توهین، ناسزا گویی و خشونت علیه قربانی نیز تبدیل شود. تعقیب اینترنتی در بسیاری موارد جرم شناخته شده و پیگرد قانونی دارد، اما متاسفانه اثبات آن بسیار سخت است. حتی ممکن است قربانی متوجه این تعقیب نباشد. در برخی موارد این تعقیب توسط یک مجرم سایبری حرفه‌ای صورت می‌گیرد. مجرمان سایبری با تعقیب قربانی و جمع‌آوری اطلاعاتی که در فضای مجازی به صورت عمومی در دسترس قرار دارد (حتی به صورت ناخواسته)، سعی در کشف نشانه‌هایی برای حدس زدن رمز حساب کاربری قربانی دارند. ممکن است در این تعقیب‌ها به اطلاعات حساسی دست پیدا کرده و از آن طریق اخاذی کردن را آغاز کنند.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ توسط وزارت بریتانیا صورت گرفته، ۳۹% تعقیب کنندگان شریک فعلی یا قبلی قربانی بودند، ۳۶% دوستان و همکاران، ۴% اعضای خانواده و در بقیه موارد، افراد کاملا غریبه، اقدام به تعقیب قربانیان کرده‌اند. با وجود قدیمی شدن آمار فوق، همچنان می‌توان چنین نتیجه گرفت که بخش اعظمی از تعقیب کنندگان را نزدیکان فرد تشکیل می‌دهند. 

در مطالعات دیگری که توسط مرکز تحقیقات قلدری مجازی آمریکا صورت گرفته، تقریبا ۷% از جمعیت این کشور قربانی تعقیب اینترنتی قرار گرفته‌اند. در این بین زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر در معرض خطر قرار داشتند. همچنین طبق مطالعات دانشگاه هاروارد، یک نفر از هر ۱۲ زن و یک نفر از هر ۴۵ مرد در آمریکا، تجربه تعقیب اینترنتی داشته‌اند.

این ارقام به اهمیت موضوع تعقیب اینترنتی اشاره دارد و به همین علت باید به طور دقیق تر به بررسی روش‌های مقابله با آن بپردازیم.

بررسی فعالیت‌های حساب:

بسیاری از کاربران پس از بررسی فعالیت‌های حسابشان به این نتیجه می‌رسند که فردی در حال تعقیب و جاسوسی از آنها است. برای مثال اگر ایمیلی که هنوز مطالعه نکرده‌اید باز شده باشد، بی شک به این معنی است که فرد دیگری به حساب شما دسترسی دارد و به صورت مخفیانه در حال جاسوسی کردن از شما است. حتی ممکن است ببینید که برخی افراد بدون اطلاع شما، آنفالو، بلاک یا آنفرند شده‌اند. نباید ساده از کنار چنین اتفاقاتی عبور کنید. به خصوص در اپلیکیشن‌های مطرح و مشهور هرگز چنین مشکلاتی بروز نمی‌کند. به همین علت باید همیشه هوشیار باشید و فعالیت‌های حساب خود را چک کنید و به محض مشاهده اتفاقی غیر عادی، دست به کار شده و واکنش متناسب با آن را نشان دهید.

تغییر رمز، پین کد و سوالات مخفی:

اگر متوجه رفتار مشکوکی در حسابتان شدید، باید بلافاصله رمز حسابتان را تغییر دهید. در اغلب موارد این سریع‌ترین راه برای خلاصی از شر تعقیب سایبری است. هرچه رمز شما قوی‌تر باشد، در نتیجه امنیت شما هم بیشتر خواهد بود. آمارها نشان داده که در بیشتر موارد، تعقیب کننده با حدس رمز، سعی می‌کند تا کنترل آن را به دست بگیرد. اگر رمز شما ساده و ضعیف باشد، به راحتی می‌توان حسابتان را هک کرد. همیشه رمزی خاص انتخاب کنید که علاوه بر پیچیده‌بودن، قابل حدس زدن هم نباشد. اگر فکر می‌کنید با یک رمز پیچیده می‌توانید از همه حسابهایتان محافظت کنید، سخت در اشتباهید. هرگز رمز خود را هم به کسی ندهید. برای مثال فرض کنید رمز ایمیل کاری خود را در اختیار یکی از همکارانتان قرار داده‌اید، اگر به هر دلیلی با آن شخص مشکل پیدا کنید و او قصد آسیب رساندن به شما را داشته باشد، می‌تواند به تمامی حساب‌های دیگرتان نیز وارد شود. فقط کافی است که نام کاربری شما را بداند. فقط زمانی این اتفاق برایتان رخ نخواهد داد که برای هر حساب، رمز جداگانه‌ای داشته باشید.

ایجاد رمزی مخصوص و پیچیده برای هر حساب کاری بسیار دشوار بوده و به خاطر سپردن آنها نیز چندان راحت نیست. بهترین راه استفاده از اپلیکیشن‌ها یا افزونه‌های مدیریت رمز است. این اپلیکیشن‌ها نه تنها می‌توانند رمزهای پیچیده و غیر قابل حدس تولید کنند، بلکه توانایی ذخیره سازی امن آن را نیز دارند. در این صورت فقط باید برای آن افزونه رمزی پیچیده ایجاد کنید و به خاطر بسپارید. برخی از اپلیکیشن‌ها حتی می‌توانند رمز شما را با بانک‌ اطلاعاتی رمزهای سرقت شده مطابقت دهند و در صورتی که رمزتان در یکی از این حملات به سرقت رفته باشد، به شما هشدار دهد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)