مقدمه:

جنبش اعتراضی کنونی می رود تا ماندگار شود؛ آن قدر که نتیجه دهد. برای این منظور نیاز به یک سمت و سو و هدف دارد. به طور معمول این سمت و هدف را یک شعار نمایندگی می کند. در سال ۱۳۵۸ شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یک شعار مبهم و نادقیق بود. به همین دلیل از دل آن یک رژیم ضد استقلال، ضد آزادی و ضد جمهوری اما اسلامی و کهنه گرا بیرون آمد. این بار نباید این خطا را دوباره مرتکب شویم.
شعار پیشنهادی ما عبارت است از: «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی».

معنا و مصداق این شعار:

در روز ۱ مرداد ۱۴۰۰ در شهر کوچک «جونقان»، از توابع استان چهار محال و بختیاری، هموطن دلاوری در میدان شهر این شعار را به همراه توضیحات دیگری به جمعیت ارائه داد و جمعیت هم آن را تکرار کرد. اما شاید بسیاری که این ویدیو و انعکاس های آن را دیدند بپرسند این شعار به طور دقیق چه ایده ها و آرمان هایی را نمایندگی می کند؟
 آن چه در پایین می آید برخی از ایده های عمومی مرتبط با این شعار را دربرمی گیرد که به تدریج می توان آنها را با جزییات بسیار مورد بحث و بررسی و پالایش و تدقیق قرار داد:
۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: جان و کرامت یک انسان از هر چیز بالاتر و برتر است.
۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: هیچ کس حق ندارد جان دیگری را از او بگیرد، به هیچ عنوان و بهانه ای.
۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: یعنی پایان مجازات اعدام و شکنجه و هر نوع آزار جسمی و روحی به شهروندان ایرانی.
۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: احترام گذاشتن به فرد انسان در ورای این که چه سنی، چه جنسی، چه مذهبی، چه زبانی یا چه موقعیت اجتماعی دارد.
۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بناکردن قانون اساسی کشور بر مبنای بیانیه ی جهانی حقوق بشر و رعایت حقوق مدنی و شهروندی همگان به صورت قانونی.
۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: داشتن یک قانون اساسی دمکراتیک که مورد تصویب نمایندگان منتخب مردم ایران در مجلس موسسان و مورد تایید مردم ایران در طی یک رفراندم همگانی آزاد باشد.
۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: کشور را بر اساس اخلاق انسانی و مدیریت عقلانی اداره کردن.
۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: استفاده کردن از تمامی منابع و امکانات به نفع یکایک شهروندان ایرانی و پرهیز از مافیا بازی و هزارفامیلی.
۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پیاده کردن عدالت اجتماعی در کشور و رساندن سهم هر ایرانی از ثروت همگانی به دست او.
۱۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین آب آشامیدنی سالم برای تمامی نقاط ایران بدون استثناء. تدارک و برنامه ریزی برای این منظور باید سریع اما با در نظر گرفتن واقعیت های درازمدت باشد.
۱۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین آب مورد نیاز کشاورزان در سراسر ایران در قالب یک طرح استفاده ی بهینه از آب موجود.
۱۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: یافتن راه حل برای تامین آب مورد نیاز صنایع بر اساس منابع در دسترس و برخورد هوشمندانه با این گونه صنایع.
۱۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پیاده کردن طرح های فوری و جدی برای نجات محیط زیست ایران از طریق متوقف کردن هر گونه طرحی که سبب آسیب رساندن به منابع طبیعی می شود.
۱۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: مورد بازبینی قرار دادن تمام سیاست های غلط گذشته در مورد منابع طبیعی و محیط زیست و تصحیح و تکمیل آن ها براساس داده های واقعی، منافع دراز مدت و برنامه ریزی دقیق استراتژیک
۱۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: نجات برنامه ریزی شده ی دریاچه ارومیه، تالاب هایی مثل هورالعظیم و هویزه و گاوخونی و رودهایی مانند زاینده رود و هیرمند و کارون.
۱۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: رفتن به سوی رسیدگی به تمام مشکلات مربوط به اقلیم و سرزمین ایران مانند بازسازی آب های زیرزمینی و کار بر روی مشکل فرونشست زمین.
۱۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین واکسیناسیون و کلیه ی اقدامات ایمنی برای مقابله با همه گیری کرونا و موارد مشابه و متغیرهای کووید-۱۹ و حمایت از خانواده های دارای بیمار یا تلفات.
۱۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: رفتن به سمت ایجاد تغییر اساسی در نظام آموزش و پرورش و بریدن پای تمام مهره های بیسواد رژیم از مدرسه و دانشگاه و جایگزین کردن آنها با ایرانیان دارای تخصص و دانش.
۱۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بیرون کشیدن پای ایران از تمام دخالت ورزی های تروریستی در کشورهای منطقه و برقراری روابط سالم و دوستانه با آنها بر مبنای سیاست منافع ملی و احترام متقابل.
۲۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ایجاد همکاری های بزرگ منطقه ای با کشورهای همسایه بر سر موضوعاتی مانند آب، بیابان زدایی، احیای منابع طبیعی با کمک همدیگر.
۲۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ایجاد شرایط مناسب برای جوانان ایرانی تا به تاسیس شرکت های اقتصادی و استارت آپ دست بزنند و آنها را با حمایت دولت و بخش خصوصی و تعاونی توسعه دهند.
۲۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تبدیل کردن اقتصاد ایران به یک اقتصاد پویا و تولیدی در چارچوب مدل توسعه ی پایدار با برنامه ریزی های واقع گرا و دقیق.
۲۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: برقراری نظام عادلانه ی مالیاتی در کشور و برگرداندن تمام مالیات های اخذ شده به خزانه داری عمومی برای مصرف در راه تامین زیرساخت ها و رفاه و آسایش برای مردم.
۲۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از طرق مختلف و کمک به توسعه ی فعالیت های آنها.
۲۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ریشه کن کردن زمینه های بروز اعتیاد و یاری رسانی به معتادین برای بازیابی سلامت و قدرت جسمی و کاری خود.
۲۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به کار کودکان و حمایت گسترده از آنها برای بازگشت به مدرسه و آموزش و تامین نیازهای مادی آنها و خانواده هایشان.
۲۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: افزایش دستمزدها برای همگان به نحوی که پاسخگوی نیازهای آنها برای یک زندگی مرفه و مطمئن باشد.
۲۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: افزایش حقوق بازنشستگان و تامین بیمه و تامین اجتماعی برای آنها و پایان بخشیدن به نگرانی های مالی و درمانی آنها.
۲۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بالا بردن کیفیت دانشگاه ها از طریق تغییر برنامه های درسی و به روز کردن محتوای آموزشی با نیازهای اقتصاد کشور و آخرین دستآوردهای علمی جهان، بهینه کردن کیفیت هیئت علمی دانشگاه ها، تقویت بنیه های مادی و مالی دانشگاه ها، بالابردن استانداردهای آموزشی و هدایت فعالیت دانشگاه ها به سوی تحقیق و پژوهش برای حل و فصل مشکلات گوناگون کشور.
۳۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بهبود آموزش پیش دانشگاهی با تغییر محتوای درسی، بهبود کیفیت کادر معلمان و آموزشیاران، رسیدگی به نیازها و کمبودهای مالی و لجستیکی مدارس، بالابردن استانداردهای آموزشی و تقویت فعالیت های کمک آموزشی.
۳۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: آزاد گذاشتن رسانه ها برای اطلاع رسانی و از میان بردن سانسور و خفقان و محدودیت برای روزنامه نگاران و تامین چرخش آزاد اطلاعات.
۳۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به هرگونه محدودیت فکری و عملی برای نویسندگان، هنرمندان و تولید کنندگان در عرصه ی‌ هنر و فرهنگ و آزاد گذاشتن خلاقیت آنها.
۳۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین درمان و بهداشت برای همگان و ارائه ی خدمات درمانی رایگان برای کسانی که توانایی پرداخت خدمات مورد نیاز را ندارند.
۳۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بهبود کیفیت هوای کشور و پاکسازی آن از آلودگی های صنعتی و سوخت های فسیلی و فراهم ساختن شرایط حفظ سلامت همگان از این نظر.
۳۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین سیاست های خارجی کشور بر مبنای منافع ملی، موازنه ی منفی و نیز احترام متقابل ضمن تاکید بر حفظ ارزش های انسانی و اخلاقی در تمام محاسبات پایه ای‌‌ دیپلماسی ایران آینده.
۳۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: عبور از تاریخ وابستگی و تکیه بر این یا آن قدرت جهانی و تامین استقلال سیاسی ایران از طریق اقتصادی پویا و تولیدی، جامعه ای منسجم و متحد، ساختار نظامی قدرتمند و مستحکم، نظام امنیتی حرفه ای و نیز سیاست خارجی پویا و صلح طلب.
۳۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: توانایی دخالت سیاسی سازنده در سراسر جهان در جهت تقویت دوستی و برادری و صلح و همبستگی جهانی و پرهیز از جنگ و اشغالگری و دخالت ورزی.
۳۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تامین نیازهای خوراکی مردم ایران با اتکاء به منابع داخلی یا واردات مواد خوراکی سالم و کیفی با هدف پیشگیری از بیماری ها از طریق تغذیه کافی و سالم.
۳۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی آثار باستانی و بناهای تاریخی ایران به بهترین نحو ممکن، حفاظت از آنها و نیز بازگرداندن تمام آثار غارت شده ی تاریخ کهن ایران در کشورهای دیگر.
۴۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: آماده سازی کشور برای تبدیل گردشگری به منبع درآمد مهمی برای ایران با رعایت اصول زیست محیطی، حفظ اصالت فرهنگی و نیز احیا و تدارک زیرساخت ها برای این منظور.
۴۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: نجات پول ملی کشور از وضعیت اسفبار کنونی با سیاست های مالی درست و جایگزینی ریال با یک پول جدید و دارای پشتوانه.
۴۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی سیستم بانکی کشور با تقویت استقلال بانک مرکزی و نیز اعمال کنترل ها و وارسی های فنی حسابرسی دقیق بانک های دیگر برای تعیین اعتبار و کارآمدی آنها.
۴۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: احیای کشاورزی ایران با اتکاء به سیستم آبیاری هوشمند و یافتن راهکارهای مناسب برای بهره برداری بهینه از منابعی مانند زمین، آب، نیروی انسانی و غیره.
۴۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: برنامه ریزی و پیش بینی لازم برای از میان بردن تبعیض میان استان های ایران و محرومیت زدایی وسیع از استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و…
۴۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: یعنی بازسازی قوانین و چارچوب های حقوقی کشور برای از میان بردن نابرابری میان زن و مرد و پایان بخشیدن به تمام قوانین تبعیض آمیز علیه زنان.
۴۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به ازدواج کودکان و افزایش قابل توجه سن قانونی ازدواج و رسیدگی فوری به موارد گذشته ی وادارسازی کودکان به ازدواج با مردان مسن.
۴۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ریشه کن سازی بیسوادی با کمک مردم و دولت در طی یک برنامه ی عملی و واقع گرا.
۴۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تحصیلات اجباری و رایگان برای تمامی ایرانیان تا پایان دوره ی دبیرستان و فراهم کردن شرایط تحصیلات عالی برای تمام جوانان علاقمند فارغ التحصیل دوره ی دبیرستان، بدون تبعیض.
۴۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: افزایش قابل توجه سرعت اینترنت در ایران با سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و تقویت دخالت سرمایه گذاری های بخش خصوصی در جهت ارتقاء سطح امکانات و دسترسی دادن در تمامی مناطق شهری و روستایی ایران.
۵۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران و احیای آنها برای کسب درآمد ارزی و پاسخگویی به نیازهای صنعتی و تولیدی کشور.
۵۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ایجاد تنوع اقتصادی در عرصه ی تولید با هدف بهره برداری از تنوع آب و هوایی ایران و تامین درآمد ارزی قابل توجه برای کشور.
۵۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تعمیم زبان فارسی به عنوان زبان مشترک، تقویت آموزش و توسعه ی زبان های محلی و بومی و نیز آموزش گسترده ی زبان های خارجی برای تقویت قدرت رقابتی نسل های آینده ایران در صحنه ی جهانی.
۵۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی جنگل های از دست رفته  ایران، بازگرداندن مناطق ساختمان سازی شده به بافت طبیعی قبلی خود و تقویت حفظ جنگل ها همراه با حفظ و تقویت تنوع گیاهی و جانوری آن.
۵۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: شناسایی تمامی خسارات مادی و معنوی وارد شده به مردم ایران، بزرگداشت جانباختگان و آزاردیدگان رژیم آخوندی و نیز جبران خسارات کسانی که به واسطه دشمنی رژیم زیان دیده اند.
۵۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی روایت گری تاریخ ایران از طریق تاسیس و تقویت بنیادها و کارهای پژوهشی، بهره برداری گسترده از آثار و اسناد تاریخی در جهت تصحیح و تکمیل روایت تاریخ پرشکوه ایران و بیان نکات مثبت و منفی آن در جهت درس آموزی آینده .
۵۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: استقرار اقتصاد ایران در عرصه های نوین علمی و فن آوری مانند: اینترنت اشیاء(IoT)، اینترنت ماهواره ای، صنایع هوا و فضا و تقویت حضور ایران در مسابقه ی قدرت های بزرگ برای بهره برداری از منابع بالقوه در سیارات دیگر.
۵۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت ورزش عمومی و ورزش تخصصی با سرمایه گذاری های کلان بر روی زیرساخت ها و به ویژه تقویت امکانات و آموزش ورزشی برای کودکان و نوجوانان در محلات و مدارس
۵۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به تمرکزگرایی در تهران به عنوان پایتخت و انتقال امکانات و برخی مسئولیت ها به سراسر ایران در جهت تقویت توسعه ی استان های مختلف کشور.
۵۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به رکود اقتصادی با استفاده از سیاست های انبساطی، وام های کم بهره، تخفیف یا معافیت مالیاتی برای کارآفرینان و نیز پشتیبانی اداری و دولتی از ابتکار عمل های اشتغال زا.
۶۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: جذب سرمایه های ایرانیان در داخل و خارج از کشور با تشویق به مشارکت در بازسازی ایران و اهدای شرایط مناسب برای کارکرد سرمایه ها با هدف ایجاد رونق اقتصادی.
۶۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به اقتصاد زیرزمینی و قاچاق و فراهم آوردن شرایط برای سودآوری فعالیت اقتصادی متعارف و نیز شفاف سازی اجباری هرگونه فعالیت قانونی منجر به کسب درآمد.
۶۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: سرمایه گذاری های کلان برروی انرژی های نو مانند انرژی آبی، بادی و آفتابی و تقویت ابتکار عمل های خرد و کلان در این زمینه.
۶۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت شرکت های دانش بنیان از طریق اهدای امکانات و معافیت های مالیاتی و پشتیبانی های اداری و تخصصی با هدف گسترش آنها و نیز یاری رسانی به آنها برای استقرار در بازارهای بین المللی.
۶۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تدوین برنامه های ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ ساله ی توسعه ی کشور با در نظر گرفتن خواست ها، مطالبات و نیازهای مردم ایران در سراسر ایران در چارچوب الگوی توسعه ی پایدار با هدف حفظ منابع برای نسل های آینده.
۶۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به کمبود دارو و تولید داروی غیر استاندارد، سرمایه گذاری بر روی کارهای تحقیق و توسعه ی صنایع مستقل داروسازی کشور و به ویژه تولید و صادرات مواد اولیه ی داروها.
۶۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: مهار تورم در کشور از طریق سیاست های انقباضی متناسب و موازی پذیر با سیاست های انبساطی ضد رکود، کنترل پول در گردش و نیز افزایش تولید داخلی و یا واردات ضروری برای هماهنگ سازی عرضه و تقاضا در بازار.
۶۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: ترمیم و بازسازی صندوق های بازنشستگی و سپردن مدیریت آنها به هئیت های امنای متشکل از منتخبین بازنشستگان.
۶۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی استقلال و قدرت مالی صندوق های تامین اجتماعی به ویژه از طریق اجباری سازی پرداخت بیمه و قرارداد کاری برای مزدبگیران و نیز بازگرداندن ثروت های غارت شده ی صندوق های تامین اجتماعی و شستا (شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی).
۶۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به کمبود مسکن از طریق در اختیار گذاشتن خانه های خالی به متقاضیان و نیز تقویت تولید مسکن و ساختمان سازی با رعایت اصول بدیهی حفظ محیط زیست، شهرسازی و امکان پذیری ارائه ی خدمات لازم از جانب دولت.
۷۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: حل و فصل مشکلات زیرساختی ناوگان حمل و نقل کشور در عرصه های زمینی، دریایی و هوایی با سرمایه گذاری و نیز افزایش امکانات برای حمل و نقل مسافر و کالا.
۷۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: از میان بردن تقابل میان کسب و کارهای نوپا و سنتی با حفظ و یاری رسانی به فعالیت های سنتی که حافظ ارزش های فرهنگی و تاریخی مانند صنایع دستی بومی و محلی می باشند.
۷۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: نوسازی شهری در تمامی شهرهای کشور و جایگزینی ساخت های فرسوده و خطرناک با ساخت های نو و مطمئن و نیز بازنگری نظام شهری در جهت تامین رفاه، آسایش و امنیت ساکنان شهرها.
۷۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تنظیم بازارهای مالی و نیز کالایی با از میان بردن انحصارها، مافیاها و هرگونه شبکه سازی که بخواهد بازارهای اقتصادی را در عرصه ی کالا و خدمات از رقابت سالم و سازنده به نفع مشتری و مصرف کننده محروم سازد.
۷۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازنگری جدی در سیاست فعالیت های هسته ای با هدف تعطیل کردن بخش مضر و نالازم این فعالیت ها و تقویت بخش مفید و سودمند آنها. ایران آینده نیاز به سلاح هسته ای ندارد اما نیاز خود به انرژی هسته ای را با رعایت ضوابط زیست محیطی و قانونی تامین خواهد کرد.
۷۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به فجایع زیست محیطی مانند ریزگردها، آلودگی آب، هوا، زمین، بازیافت پسماندها و امثال آن در سایه ی یک استراتژی دراز مدت محیط زیست-محور.
۷۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازنگری سیاست های مدیریتی کشور، از میان بردن فرهنگ مخرب مدیریتی مافیا گرا، گسترش و آموزش مدیریت عقلانی و جامعه محور با هدف اصلی خدمت به شهروندان با حفظ کارآمدی در بالاترین درجه ی حرفه ای آن.
۷۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: از میان بردن جو ناامیدی، روان پریشی و افسردگی از طریق ایجاد جو شور و شوق و شادی در جامعه با فعالیت های سالم ورزشی، فرهنگی، هنری و گسترش سالم سازی فضای زندگی اجتماعی.
۷۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی اخلاق اجتماعی، اعتماد اجتماعی و نیز اهمیت دادن به روابط و سرمایه ی اجتماعی از طریق برنامه های گسترده تقویت گردهم آیی ها و فعالیت های جمعی و شهروندی در سطوح مختلف در شهر و روستا و محله ها و نیز الهام از الگوهای مناسب از سایر کشورها و آموزش آنها.
۷۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: کاهش قابل توجه نابرابری طبقاتی و استقرار عدالت اجتماعی با بازگرداندن سرمایه های بادآورده به صندوق های دولت و توزیع عادلانه ی ثروت های بازگشته میان لایه های محروم و غارت شده ی کشور از طریق پرداخت یارانه های کافی به این خانواده ها تا زمان احیای اقتصاد کشور و تامین درآمد برای هرکس از طریق کار و یا پوشش تامین اجتماعی نهادینه.
۸۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به حاشیه نشینی از طریق گسترش مسکن و قابل دسترسی کردن آن برای خانواده های کم درآمد و تغییر بافت شهری و فیزیکی مناطق حاشیه نشین به مناطق شهری مجهز به امکانات رفاهی و مسکن مناسب.
۸۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: حل بحران ازدواج جوانان از طریق وام های مناسب و نیز سایر خدمات و امکانات مورد نیاز برای پس از ازدواج و بچه دار شدن.
۸۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به خشونت اجتماعی گسترده از طریق تلطیف فضای اجتماعی، از میان بردن ریشه ها و علت های خشونت و نیز برخورد قاطع با هرگونه خشونت طلبی مبتنی بر زورگویی و قلدری و امثال آن.
۸۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: فراهم کردن فضای سیاسی مناسب برای احزاب و گروه ها برای مشارکت در حیات سیاسی کشور و تقویت تحزب.
۸۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: زمینه سازی برای آموزش دمکراسی و رفتارهای اجتماعی مناسب به عنوان بخشی از زمینه سازی برای استقرار نهادینه ی دمکراسی متعارف در ایران.
۸۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی تصویر ایران و جایگاه و اعتبار آن در جهان با محو خصلت های دخالت ورزانه و مخرب رژیم جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف مانند دیپلماسی، حضور در نمایشگاه های بین المللی، حضور در مسابقات بین المللی و امثال آن.
۸۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تلاش برای جذب نیروی انسانی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور به سوی ایران به صورت داوطلبانه و با تشویق به این کار همراه با پاداش های مادی و نیز تقویت حس سرفرازی ملی.
۸۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت حس همبستگی ملی میان قومیت های ایرانی در استان های مختلف و از میان بردن زمینه ی فعالیت های جریان های تجزیه طلب از طریق تامین توسعه و رفاه برای اقوام مختلف ایرانی و فراهم ساختن زمینه رشد و شکوفایی آنها در زمینه های فرهنگی و یا گسترش فعالیت ها به زبان بومی.
۸۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت امنیت کشور با ایجاد حس همبستگی ملی و همیاری مردمی با نهادهای دولتی برای خنثی کردن تمامی توطئه های احتمالی کشورهایی که برای منافع خود بخواهند به منافع ملی ما آسیب وارد کنند.
۸۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تقویت مدیریت جمعی و شورایی امور عمومی مانند کتابخانه های محلی، پارک ها، تفریحگاه ها و نیز منابع طبیعی محلی و دخالت شهروندان در تصمیم گیری ها برای بهبود شرایط محله و بخش و ده  خود و امثال آن.
۹۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: دنبال کردن ثروت های غارت شده ی مردم ایران در داخل و خارج از کشور با روش «از کجا آورده ای؟» به شکل عادلانه، قانونی، با انضباط و توام با نظارت شهروندی. کلیه ی ثروت های غارت شده از طریق تیم های حقوقی مورد پشتیبانی دولت پی گیری، صورت برداری و حسابداری شده و اقدامات قانونی لازم برای بازگرداندن آن ها به خزانه های دولتی صورت خواهد گرفت. تمامی فرارهای کلان مالیاتی پی گیری و به خزانه ی دولت استرداد خواهند شد.
۹۱- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: فراهم کردن شرایط مناسب برای محاکمه آمران و عاملان جنایت و آدمکشی و نیز غارت و دزدی در ایران. کلیه افراد دستگیر شده در طی قیام مردمی در ایران در اماکن امن، با رعایت حقوق انسانی خویش، حبس و نگهداری می شوند تا پس از تکمیل پرونده در دادگاه های مناسب مورد محاکمه قرار گیرند و در صورت محکومیت، مجازات شوند. این مجازات ها شامل مرگ نمی شود.
۹۲- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: برپایی کمیسیون های حقیقت و آشتی برای جرائم کوچک و ظلم و ستم های سطوح پایین. این کمیسیون ها زیر نظر دولت اما توسط شهروندان مدیریت شده و جلسات آن ها با حضور عاملان و قربانیان در رسانه های کشور نمایش داده خواهند شد. هدف از این فعالیت بازشناسی و به رسمیت شناسی ظلم ها و ستم های رفته بر مردم توسط عاملان آنها و عذرخواهی و تقاضای عفو و بخشش از جانب قربانیان است تا جامعه بتواند زخم های روحی خود را التیام بخشد.
۹۳- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: معقول کردن روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران با تمامی کشورهای دنیا با حفظ استقلال خویش از یکسو و با حمایت از تمام جنبش هایی که برای حفظ جان و کرامت انسان ها تلاش می کنند. ما به عنوان یک ملت ستمدیده در کنار تمام ملت های ستمدیده ی دیگر خواهیم بود و از آنها پشتیبانی علنی، شفاف و رسمی می کنیم ضمن آن که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت های مخفیانه، پشت پرده و توطئه چینی نخواهیم داشت.
۹۴- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازسازی خانواده های از هم پاشیده با حمایت و یاری رسانی به اعضای از هم جداشده برای بازیابی یکدیگر و تقویت نهاد خانواده برای افزایش دوستی و آرامش و نیز همبستگی اجتماعی میان شهروندان.
۹۵- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تلاش برای بازبینی پرونده های زندانیان جرائم عادی با هدف آزادسازی و نیز بازسازی و بازگرداندن آنها به یک زندگی سالم اجتماعی و زندگی فعال اقتصادی.
۹۶- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: تدارک پایان بخشیدن به تمام اشکال بی خانمانی از جمله خیابان خوابی، کارتن خوابی، زیرپل خوابی، گورخوابی و هرنوع شکل دیگری از فقر و تکدی گری با تقویت نهادینه ی موسسات خیریه و شهروندی که به طور تخصصی و با حمایت گسترده ی دولت به این لایه ی جامعه خواهند پرداخت.
۹۷- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به افزایش بی سابقه ی حوادث کار، آتش سوزی ها، تخریب ها و امثال آن که هر روز جان دهها ایرانی را از بین برده و خسارات و تلفات بسیاری را با خود به جای می گذارد. ارائه ی طرح های لازم برای مقابله با این حوادث به صورت اضطراری و فوری با پشتیبانی قوی مالی و نیرویی دستگاه های دولت.
۹۸- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: پایان بخشیدن به تمامی تحریم هایی که از سوی دولت ها و یا نهادهای بین المللی برای کشورمان وضع شده است از طریق مذاکره و حل و فصل عقلانی مشکلات و اختلافات ضمن حفظ منافع ملی، ارزش های اخلاقی و نیز استقلال سیاسی کشور. در هیچ زمینه ای به هیچ کس باج نمی دهیم و از هیچ کس هم باج نمی خواهیم. روابطی سالم، برابر و پایدار با همه ی کشورها.
۹۹- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: بازنگری سیاست های وارداتی کشور و تکیه بر تولید داخلی در صورت به صرفه بودن از طریق مقابله با مافیاها و انحصارهای بازاری یا اقتصادی که می خواهند با تضعیف تولید داخلی سود وارداتی دریافت کنند.
۱۰۰- زندگی انسانی جمهوری ایرانی یعنی: خاتمه دادن به هرگونه روش زندگی انگلی برای لایه هایی از جامعه که با ترویج دعا و خرافات مذهبی می خواهند از کار و فعالیت تولیدی گریز بزنند و از جمله قطع بودجه ی دولتی تمامی نهادهای مذهبی.

*

البته که این لیست می تواند دهها مورد دیگر را در برگیرد. اما این صد مورد نمونه هایی هستند از این که پشت یک شعار چه نکات ریز و دقیقی باید نهفته باشد تا آن را شایسته توجه کنشگران یک جنبش بسازد. بدیهی است که اگر این موارد مطرح شده اجرایی شوند کشوری خواهیم داشت که در آن از یک سو «زندگی انسانی» برای افراد و از سوی دیگر «جمهوری ایرانی» به عنوان نظام قدرت در گردش بر اساس شایسته سالاری و فرهنگ انسان مدار ایرانی در کل کشور تامین شده است. ترکیب این دو یعنی ایرانی قوی، مرفه، توسعه یافته، مستقل و پیشرفته. ایرانی که ریشه در تاریخ دارد و چشم به سوی آینده ای دور و پرشکوه.

آری، این بار، برخلاف دفعات گذشته، درس ها را آموخته ایم و باید به کار بندیم. دیگر شعاری را که ندانیم با خود چه همراه دارد تکرار نمی کنیم و جوگیر یا اسیر بازی تبلیغاتی باندهای ماجراجو نمی شویم. شعار باید روشن و معنادار و با پشتوانه باشد. این صد مورد را می توان به ۱۰۰ پروژه تبدیل کرد و شعار «زندگی انسانی جمهوری ایرانی» در واقع امر، این پروژه های مهم را نمایندگی می کنند.

این بار رهایی از استبداد حاکم نه با گذر بلافصل به آزادی مبهم و ناروشن، بلکه از مسیر منطقی «آگاهی، آزادی و آبادی» عبور می کند. «آگاهی» یعنی «قدرت تشخیص درست منافع جمعی». این صد مورد سعی دارد که تشخیص درست درباره ی منافع جمعی ایرانیان را به صورت خلاصه تصویر کند. از این جا به بعد است که وسواس و دقت و جدیت ما شانس تحقق این موارد را به واسطه ی «قدرت تشخیص درست ما از منافع جمعی» تامین و تضمین می کند. وقتی آگاهی به این معنا موجود بود، آزادی را به دست می آوریم؛ یعنی این بار دیگر کسی نمی تواند سر ما را کلاه گذاشته و فریبمان دهد. وقتی توانستیم کشورمان را از لوث وجود آخوند هرزه و پاسدار و آدمکش آزاد کنیم، از همان فردایش به بهبود و ترمیم و بازسازی می پردازیم. ساعتی را هدر نمی دهیم و اگر لازم باشد، دو یا سه شیفته در مزارع و کارگاه ها و کارخانه ها و مدارس و دانشگاه ها کار می کنیم تا عقب افتادگی چهل و دو سال را جبران کنیم.

پس، تصویر ترسیم شده ی شعار «زندگی انسانی   جمهوری ایرانی» مشخص است: حرکت برای ساختن هدفمند، پروژه محور، برنامه ریزی شده ی یک ایران آزاد و آباد. انتخاب با ماست.#
برای دنبال کردن برنامه های تحلیلی نویسنده به وبسایت تلویزیون دیدگاه مراجعه کنید: www.didgah.tv
برای اطلاع از نظریه ی «بی نهایت گرایی» به این کتاب مراجعه کنید: «بی نهایت گرایی: نظریه ی فلسفی برای تغییر»:
www.ilcpbook.com
آدرس تماس با نویسنده:
korosherfani@yahoo.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)