آمریکا: اعتراضات خوزستان را زیر نظر داریم

در پی اعتراضات سراسری مردم خوزستان و قیام تشنگان در اعتراض به بحران آب، خشونت‌ها در استان خوزستان بالا گرفته است. نیروهای حکومتی ولایت فقیه مبادرت به شلیک به سوی قیام تشنگان کرده‌اند و برخی از شهروندان به قتل رسیده‌اند. در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که اعتراضات خوزستان را زیر نظر دارد.

هفتمین شب اعتراضات در خوزستان

بعد از گذشت یک هفته قیام تشنگان در شهرهای مختلف استان خوزستان در اعتراض به بی‌آبی ادامه دارد.

چهارشنبه شب ۳۰ تیر هفتمین روز قیام تشنگان در حالی ادامه یافت که شماری از شهروندان طی روزهای اخیر به دست نیروهای حکومتی به قتل رسیده و شمار دیگری مجروح شده‌اند. [هفتمین روز قیام خوزستان؛ آخرین خبرها و تازه ترین فیلم ها]

در هفتمین روز قیام تشنگان در خوزستان اعتراضات در شهرهای اهواز، دزفول، بهبهان، سوسنگرد، مسجد سلیمان و الهایی ادامه یافت.

ادامه قیام تشنگان و اخطار دادستانی خوزستان

به دنبال ادامه‌دار شدن قیام تشنگان در استان خوزستان، «دادستان» خوزستان عصر روز چهارشنبه ۳۰ تیر اخطار داد که با «هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال» در شهرهای خوزستان مقابله خواهد شد.

اما این اخطار دادستان حکومت ولایت فقیه مانع از آن نشد تا اعتراضات ادامه یابد.

قطع اینترنت در پی ادامه‌دار شدن اعتراضات مردم خوزستان

در روزهای اخیر و به دنبال تشدید قیام تشنگان در استان خوزستان، حکومت ولایت فقیه اقدام به قطع اینترنت در شهرهای استان خوزستان یا کندکردن آن کرده است.

نت بلاکس شرکت رصد کننده محدودیت‌های اینترنتی در سطح جهانی در روز چهارشنبه ۳۰ تیر گزارش داد داده‌های شبکه نشان‌دهنده یک اختلال منطقه‌ای قابل توجه در سرویس اینترنت همراه ایران است که از روز پنجشنبه ۲۴ تیر در میان اعتراضات گسترده علیه کمبود آب در استان خوزستان آغاز شده است.

نت بلاکس افزود این وضعیت کماکان ادامه دارد.

شکستن فضای سانسور و اختناق به رغم قطع اینترنت

اما به رغم قطعی یا کندی اینترنت توسط حکومت ولایت فقیه اخبار شلیک نیروهای نظامی حکومت به معترضان به بی‌آبی در خوزستان به فضای مجازی درز کرده است.

در این بین شمار قابل توجهی از معرضین در روند قیام تشنگان به قتل رسیده و شمار قابل توجهی از معترضین به دست نیروهای حکومتی مجروح شده‌اند.

بنا بر اخبار منتشرشده در فضای مجازی و رسانه‌ها، تا کنون تعدادی از تظاهرات کنندگان در اعتراضات خوزستان به دست نیروهای حکومت ولایت فقیه به قتل رسیده‌اند.

آمار دقیقی از شمار مجروحان نیز به دلیل سانسور رسانه‌های داخلی در ایران و تهدید دستگیری و شکنجه آنان توسط نیروهای امنیتی منتشر نشده است.

معترضان نیز که شامل هزاران نفر می‌شدند در هفتمین شب متوالی اعتراضات با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن برخی خیابان‌های علیه حکومت ولایت فقیه و سران آن شعار دادند.

در همین حال از خوزستان خبر می‌رسد که در صبحگاه روز پنشنبه ۳۱ تیر برق برخی از مناطق کلانشهر اهواز نیز توسط حکومت قطع شده است.

برخی از شعارهای معترضان در استان خوزستان

معترضین در روزهای اخیر شعارهایی از قبیل «مردم سرنگونی نظام را می‌خواهند» یا «هیهات منا الذله» سر دادند.

همچنین در روزهای گذشته در اعتراضات و قیام تشنگان در خوزستان، مردم به جان آمده‌ی این استان شعارهایی نظیر «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» علیه سران حکومت ولایت فقیه سر دادند.

نیروهای حکومتی در اقدامی که مسبوق به سابقه است علاوه بر تیراندازی و کشته و مجروح کردن معترضان در برخی شهرها از جمله در سوسنگرد اقدام به تخریب و آتش زدن مغازه‌ها و اموال شهروندان کرده‌اند.

موضعگیری وزارت خارجه آمریکا در مورد اعتراضات خوزستان

به دنبال تداوم اعتراضات و قیام تشنگان در استان خوزستان وزارت خارجه آمریکا در مورد این اعتراضات موضعگیری کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۰ تیر اعلام کرد این کشور گزارش‌ها درباره شلیک به معترضان در خوزستان را زیر نظر دارد.

پرایس افزود ما از حقوق ایرانیان برای تجمعات مسالمت‌آمیز و ابراز نظراتشان حمایت می‌کنیم شهروندان ایرانی نیز باید همانند شهروندان دیگر کشورها بدون هراس از خشونت یا بازداشت‌های خودسرانه توسط نیروهای امنیتی، از حق اعتراضات مشروع خود استفاده کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)