تنش‌ها بر سر مذاکرات برجام بیشتر می‌شود

سخنگوی دولت روحانی اعلام کرد شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران تفاهم نامه اولیه رفع تحریم‌ها را رد کرده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در روز ۲۹ تیر اعلام کرد کمیته‌ای که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس حکومت مصوب در آذر ۹۹ را داشت تفاهم نامه اولیه رفع تحریم‌ها را ناسازگار با مصوبه مجلس حکومت تشخیص داده و آن را رد کرده است.

رد گزارش ظریف به مجلس

یک ماه بعد از پایان دور ششم مذاکرات برجام و در حالی که در این بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه حکومت ایران در گزارش ۲۶۴ صفحه‌ای خود به مجلس حکومت اعلام کرد که بر سر لغو عمده تحریم‌های آمریکا توافق صورت گرفته است اکنون خبر می‌رسد که این توافق و تفاهم نامه اولیه در شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران مغایر با مصوبه مجلس شناخته شده و رد شده است.

بر اساس اظهارات ربیعی و آنچه که پیش از این برخی در درون حکومت ایران اعلام کرده بودند ادامه مذاکرات به دولت رئیسی موکول شده و مقرر گشته است که بعد از روی کار آمدن رئیسی مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته‌های مطروحه ادامه یابد.

با وجود اینکه مجلس حکومت قوانین مربوط به اهداف مذاکرات وین را طراحی کرده بود و وزارت خارجه حکومت ایران مجری پیشبرد مذاکرات وین بود اما نهادی که سرانجام بر سر موضوعات نهایی مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کند شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران است که تصمیمات این شورا در نهایت با تصویب خامنه‌ای عملی و اجرا می‌شود.

رد ادعای ربیعی توسط سخنگوی شورای عالی امنیت ملی

اما به فاصله کوتاهی از رسانه‌ای شدن اظهارات ربیعی در مورد رد تفاهم نامه اولیه توسط شورای عالی امنیت ملی کیوان خسروی؛ سخنگوی این شورا با رد اظهارات ربیعی اعلام کرد هیئت ورد اشاره ربیعی اساسا به موارد عدیده‌ مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل موضع قلدرمابانه طرف آمریکایی و بعضا طرف‌های اروپایی در مورد آنها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است.

تشکر علم‌الهدی از مجلس

اما پیش از این که ربیعی خبر رد تفاهم نامه اولیه رفع تحریم‌ها را در روز سه‌شنبه ۲۹ تیر از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران علنی سازد و پیش از تکذیبیه شورای عالی امنیت ملی، در روز ۲۵ تیر احمد علم‌الهدی نماینده خامنه‌ای در مشهد و امام جمعه این شهر بدون اشاره به رد این تفاهم در اظهار نظری از مجلس حکومت ایران تشکر کرد که «شر برجام را کندند».

با اعلام خبر رد تفاهم نامه اولیه رفع تحریم‌ها توسط شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران مهعلوم نیست سرنوشت مذاکرات وین چه خواهد شد.

العربیه: ادامه مذاکرات در سپتامبر

در همین حال با وجود اینکه دولت رئیسی در اواسط مرداد بر سر کار می‌آید اما العربیه در روز ۲۸ تیر اعلام کرد مذاکرات وین تا سپتامبر به تعویق افتاده است.

اولیانوف نماینده روسیه به خبر العربیه واکنش نشان داد و اعلام کرد این اطلاعات قابل اعتماد نیست اما تاکید کرد ایران هر چه زودتر مذاکرات را ادامه دهد بهتر است.

بایدن در حالی ارزیابی تشدید تحریم‌ها

اظهارات اولیانوف در حالی صورت می‌گیرد که وال استریت ژورنال همزمان اعلام کرد دولت بایدن در حال ارزیابی تشدید فشار تحریم‌ها برای بازگرداندن حکومت ایران به میز مذاکره از طریق اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت حکومت ایران به چین می‌باشد. [بایدن به دنبال ارزیابی تشدید تحریم‌های ایران]

اخباری که العربیه و وال استریت ژورنال اعلام کرده‌اند به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت آتی منتسب حکومت ایران عجله‌ای برای بازگشت به مذاکرات وین را ندارد دامن زده است.

در این صورت باید منتظر واکنش کشورهای غرب و به خصوص آمریکا بود که چه واکنشی در مقابل این اقدام حکومت ایران نشان خواهند داد.

سه مولفه تاثیرگذار بر آینده مذاکرات

در این بین باید دو مولفه را نیز در نظر گرفت اول اینکه اقدام جدید شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران مبنی بر رد تفاهم نامه اولیه رفع تحریم‌ها مردود شمردن ۴ ماه مذاکرات کشورهای طرف حساب برجام محسوب می‌شود.

مولفه دوم نیز اینکه با این روند حکومت ایران کماکان به برنامه اتمی خود و گسترش آن شدت بخشیده و علاوه بر بالابردن درصد غنی‌سازی تا ۶۳ درصد و افزایش ذخایر اورانیوم با غنای بالا دست به تولید اورنیوم فلزی ۲۰ درصدی زده است.

مولفه سوم نیز اینکه آژانس انرژی اتمی پس از اتمام توافق یک ماهه موقت دیگر دسترسی چندانی به سایت‌های هسته‌ای ایران ندارد نگرانی‌های بسیاری را در غرب برخواهد انگیخت.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۸ تیر اعلام کرد وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران آژانس را در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است.

خصوصا آنکه کشورهای غربی اعلام کرده‌اند تولید اورانیوم فلزی ۲۰ درصدی کاربردی تسلیحاتی دارد.

فشار احتمالی غرب بر حکومت ایران

با این وجود باید منتظر برگ‌های فشار از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی که بعد از نقض‌های مکرر حکومت ایران پیرامون برجام، کم‌کم به سوی جبهه آمریکا روانه می‌شوند بود هر چند روسیه و چین کماکان در جبهه حکومت ایران بازی می‌کنند.

از سوی دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز ۲۸ اعلام کرد همه تحریم‌های آمریکا به قوت خود باقی خواهد ماند تا زمانی از طریق یک پروسه دیپلماتیک برداشته شوند پروسه‌ای که اکنون توسط حکومت ایران متوقف شده است.

اما خطر برای حکومت ایران در آنجاست که پرایس اعلام می‌دارد «همچنان که پیش از این هم به روشنی گفته‌ایم گزینه مذاکرات تا ابد روی میز نخواهد بود».

برداشته‌شدن گزینه مذاکرات از روی میز بیش و پیش از همه موجب ترس و نگرانی حکومت ایران خواهد بود چرا که در آن صورت احتمال ارجاع پرونده برنامه هسته‌ای این کشور به شورای امنیت قوت خواهد گرفت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)