حکومت ایران با روسیه قرارداد ۲۰ ساله نظامی امنیتی اقتصادی می‌بندد

کاظم جلالی سفیر حکومت ایران در روسیه، به تازگی از آماده‌شدن متن قرارداد ۲۰ ساله نظامی امنیتی اقتصادی با روسیه خبر داده است.

کاظم جلالی سفیر حکومت ایران در مسکو از نهایی شدن سندی خبر داد که «معاهده  روابط متقابل و اصول همکاری بین ایران و روسیه» را که در سال ۱۳۸۰ و به مدت ۲۰ سال بین حکومت ایران و روسیه امضاء شده بود به یک قرارداد ۲۰ ساله نظامی امنیتی اقتصادی حکومت ایران و روسیه مبدل می‌سازد.

«معاهده  روابط متقابل و اصول همکاری بین ایران و روسیه» در بازه زمانی هر پنج ساله قابل تمدید بود که تا کنون ۳ بار تمدید شده است.

اختلافات با غرب و افزایش همکاری‌ها با روسیه و چین

اکنون بعد از ۲۰ سال و در شرایطی که حکومت ایران در پی اختلافاتش با غرب به سمت کشورهایی چون چین و روسیه کشانده شده و بعد از آنکه قراردادی ۲۵ ساله با چین را به امضاء رساند اکنون پای این قرارداد آمده است.

متن قرارداد ۲۰ ساله حکومت ایران با روسیه، با فرمان مستقیم خامنه‌ای؛ ولی فقیه حکومت ایران و در پی نامه‌نگاری وی با ولادمیر پوتین به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.

کاظم جلالی با اشاره به این موضوع در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که قرارداد ۲۰ ساله با روسیه بر اساس نامه‌ علی خامنه‌ای به پوتین و جواب متقابل وی بوده و مقرر شده که مدت این قرارداد به ۲  دهه یا بیشتر از آن افزایش یابد.

محورهای قراداد ۲۰ ساله حکومت ایران با روسیه

با وجود اینکه جلالی به جزئیات و مفاد قرارداد ۲۰ ساله حکومت ایران و روسیه اشاره‌ای نکرده است اما اعلام کرده که در نامه خامنه‌ای به پوتین به حوزه‌های مختلفی اشاره شده است.

جلالی اما در مصاحبه خود پیرامون محورهای کلی این قراداد اعلام کرده که «این توافق نامه در عرصه سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و به ویژه اقتصادی» می‌باشد.

تنها محور همکاری مورد اشاره در سخنان جلالی که تاکنون اقدامات عملی درباره آن صورت گرفته در مورد پیام‌رسان‌های داخلی بین دو کشور بوده است.

هر چه که هست قراداد ۲۰ ساله حکومت ایران بنا به گفته جلالی بر خلاف قرارداد با چین یک تفاهم‌نامه نبوده بلکه یک موافقت‌نامه است که نیازمند تصویب مجلس حکومت می‌باشد.

اما با توجه به سرسپردگی مجلس کنونی حکومت به خامنه‌ای بعید می‌رسد مانع جدی بر سر نهایی شدن این قراداد وجود داشته باشد.

چشم‌انداز اعتراضات داخلی علیه این قرارداد

با توجه به پیشینه امر و توافقاتی از این سنخ از جمله قرادادهای ترکمانچای و گلستان انتظار آن می‌رود که نهایی شدن و امضاء قرارداد ۲۰ ساله با روسیه اعتراضات مردم ایران را در پی داشته باشد.

پیش از این و در تیر ۱۳۹۹ انتشار برخی مفاد قرارداد ۲۵ ساله حکومت ایران و چین منجر به اعتراضات در افکار عمومی شهروندان ایرانی و فضای مجازی شد. [توافق ۲۵ ساله با چین یا تهران‌چای؟!]

شمار بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به قراردادهای ننگین پیشین این قرارداد را به آنها تشبیه کرده و حکومت ایران را محکوم به ایران‌فروشی به چین کردند.

با این وجود این قراداد با حضور ظریف وزیر خارجه حکومت ایران و وانگ یی وزیر خارجه چین در روز ۷ فروردین ۱۴۰۰ در تهران امضاء و این توافق رسمی شد.

اکنون این فضای ملتهب و ریسک‌دار در مقابل حکومت ایران قرار دارد چرا که اگر در امضاء توافق با چین، هیچ گونه سوء سابقه‌ای در حافظه تاریخی مردم ایران وجود نداشت در مورد قرارداد ۲۰ ساله با روسیه دست کم ۲ قرارداد مورد اشاره باعث شده تا بسیاری از ایرانیان نسبت به قراردادهای این چنینی با روسیه ابراز نگرانی کنند.

علاوه بر این، امتیازدهی بی حد و حصر حکومت ایران به این دو کشور باعث دامن زدن به شائبه‌ها درباره پدیده ایران‌فروشی به چین و روسیه می‌شود.

موضوعاتی نظر تقسیم حقوقی دریای خزر در سال‌های گذشته، واگذاری برخی از بنادر جنوبی کشور به چین و یا دادن امتیاز صید ترال به چینی‌ها از جمله این امتیازات بحث برانگیزند.

تشدید تضاد با غرب و «نگاه به شرق»

علاوه بر این در سایه تشدید تضادهای حکومت ایران با غرب به ویژه آمریکا که تا کنون باعث شده تا مذاکرات وین به نتیجه‌ای نرسد این حکومت با اتخاذ سیاست‌های اعلام‌شده‌ای از سوی خامنه‌ای نظیر «نگاه به شرق» به جای نگاه به غرب، نشان داده که قصد دارد به قیمت حراج دارایی‌های مردم ایران، حمایت دو کشور روس و چین را در مناقشات جهانی خود با اروپا و آمریکا را به همراه داشته باشد.

در این بین حکومت ایران به چیزی که اهمیت نداده است نظرات شهروندان ایرانی و حراج اموالی است که مربوط و متعلق به عموم مردم ایران است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)