حقوق،‍ دانستنش واجب و ضروری است و فهم و درکش مشکل. چطور می توان آن را تدوین کرد تا همه فهم شود. این پرسشی بود که مدتی ذهن عبدالفتاح سلطانی و ژینوس سبحانی را به خود مشغول داشت: «از دیرباز در این اندیشه بوده ایم که چگونه می شود امور پیچیده تخصصی، مانند مسائل حقوقی را به زبان ساده برای مردم کوچه و بازار و اشخاص غیر متخصص در امور حقوقی، بیان نمود. به گونه ای که قابل فهم و کاربردی باشد و از این رهگذر، شهروندان، با حقوق قانونی خود آشنایی نسبی پیدا کنند و مجریان قانون نتوانند از عدم آگاهی آنان سوء استفاده نمایند و موجبات تضییع حقوق مردم، خواسته یا ناخواسته، فراهم نگردد.»
نویسندگان کتاب «حقوق متهم به زبان ساده» بر این باورند که تجربه کشورهای توسعه یافته، این ادعا را به اثبات رسانده که هرچه مردم یک سرزمین با حقوق خود بیشتر آشنا باشند، کمتر می شود آنان را مورد ستم قرار داد و حتی در روابط مردم با یکدیگر، رعایت حقوق دیگران بیشتر تضمین می شود. از طرفی یکی از اصول اساسی دستیابی به آزادی، در مفهوم صحیح خود، شناخت قواعد حقوقی و قانون اساسی مدون در هر جامعه ای می باشد. بنابرای آشنایی شهروندان با قواعد بین المللی در دستیابی آنان به حقوق خود، نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر نحوه بیان مباحث و مسائل حقوقی، مانند سایر علوم، زبان تخصصی خود را دارد که شاید به سادگی برای همگان قابل درک نباشد. از این رو در هر جامعه ای یکی از مسئولیتهای اشخاصی که از دانش حقوقی بهره مند هستند، آشنا ساختن مردم و کلیه اقشار مختلف اجتماع با این اصول و قواعد حقوقی به زبانی ساده است که برای همگان قابل فهم باشد. به گونه ای که هر شهروندی با هر میزان از دانش و سواد بتواند نسبت به حقوق حقه خود آگاه گردد و در مواقع لزوم و در شرایط مختلف کاربرد آنها را بیاموزد.
به همین دلیل بود تصمیم گرفتند «حقوق متهم» را به زبان ساده تدوین کنند. نخستین شماره از مجموعه جقوق به زبان ساده، چند روز گذشته روانه بازار شد. عبدالفتاح سلطانی و ژینوس سبحانی نویسندگان این اثر دلایل نوشتن کتاب را در مقدمه اینطور توضیح می دهند:« این مجموعه در راسـتای پاسـخ به سـوالات افرادی که نیاز به آ گاهی بیشـتر نسبت به حقوق مندرج در اسناد، کنوانسیونها و میثاقهای بین المللی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین و مقررات داخلی، در مواجهه با شرایط نگاشته شده در این اثر دارند و با در نظر گرفتن آخرین مصوبات قانونی، تهیه شده است. تلاش نگارندگان بر این بوده است که مفاهیم و موضوعات در حد امکان به زبانی ساده بیان گردند و در صورت نیاز به قوانین و مقررات مورد استناد، در انتهای مجموعه این دسترسی برای خوانندگان محترم فراهم شده است..»
عبدالفتاح سلطانی از حدود دو دهه پیش “حقوق متهم به زبان ساده” از سری نوشته های “حقوق به زبان ساده” را به صورت جزوه، کتابچه و در ادامه در فضای مجازی به دفعات در اختیار مردم قرار داد .پیش از این “حقوق کار به زبان ساده” و “حقوق زن به زبان ساده” بصورت جزوه یا سلسله مقالات از همین نویسنده و حقوق دان در نشریات منتشر شد و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت..
کتاب «حقوق متهم به زبان ساده» را به تازگی نشر روزنه در ۱۵۹ صفحه منتشر کرده و به قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)