عدم تزریق واکسن کرونا در ایران تعلل عمدی یا …؟

واکسیناسیون با واکسن‌های غیر معتبر خارجی مانند واکسن‌های روسی، چینی و کوبایی اکنون با نظیر داخلی خود شروع شده است. وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در ایران چگونه است؟

واکسیناسیون علیه کرونا بنا بر اقتضای سن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک دارند بعد از اولویت کادر درمان و اقشار هدف شروع شده است.

بخشی از پیران و سالمندان کشور واکسینه شده‌اند و برخی دیگر در حالت انتظار و نوبت.

اما روندی که واکسیناسیون در ایران طی می‌کند باعث نارضایتی‌های بسیاری شده است.

ایستادن سالمندان و پیران که خود جزء گرو‌ه‌های پرریسک محسوب می‌شوند برای ساعات طولانی در صف‌های طولانی که خود منبع و محملی برای انتقال ویروس کرونا به آنان می‌شود از اموری است که صدای اعتراض مردم ایران را درآورده است.

سفر به کشورهای دیگر برای تزریق واکسن کرونا

شاید عجیب و به نظر برسد اما نمونه‌های این موضوع شاذ نیستند و علی‌الخصوص در شهرها و استان‌های مرزی بسیارند کسانی که برای تزریق واکسن کرونا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند.

از جمله کشورهایی که مردم ایران برای تزریق واکسن کرونا به آنها سفر می‌کنند کشورهای افغانستان، ارمنستان، و… هستند

این اقدام بدان خاطر صورت می‌گیرد که واکسیناسیون در این کشورها رایگان بوده و کشورهای مربوطه از واکسن‌های بین‌المللی معتبر برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند.

این امر مورد تایید حرمت‌الله رفیعی؛ رئیسی هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی حکومت قرار گرفته که به تجارت نیوز گفته است در کشورهایی مثل افغانستان و ارمنستان واکسیناسیون برای مسافران نیز انجام می‌شود.

وی افزود امارات نیز اعلام کرده واکسیناسیون برای گردشگران رایگان خواهد بود.

مقایسه با کشورهای همجوار

اهمیت واکسیناسیون علیه کرونا پوشیده نیست اما این سیاست‌های دولت‌هاست که امر را برای شهروندان تسهیل می‌نماید تا برای واکسیناسیون با طیب خاطر اقدام کنند.

به عنوان یک نمونه در کشور همسایه شمال غربی؛ ترکیه، سرویس رفت و برگشت رایگان اوبر در استانبول و آنکارا برای کسانی که قصد واکسن‌زدن دارند در نظر گرفته شده است.

تا کنون در ترکیه بیش از ۴۵ میلیون نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در این کشور واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال نیز از روز ۵ تیر آغاز شده است.

شایان ذکر است در  ایران از جمعیت بالای ۷۰ سال که گروه هدف اصلی هستند کمتر از ۳ میلیون نفر واکسینه شده‌اند!

این در حالی است که ترکیه خود هرگز اقدام به تولید واکسن در داخل کشورش نکرده و تمامی واکسن‌های مورد استفاده را از کشورهای غربی وارد کرده است.

فروش واکسن در ایران مایه شرمساری ولایت فقیه

به رغم جلوگیری از واردات واکسن‌‌های معتبر خارجی تاکنون و در حالی که در کشورهای دیگر واکسیناسیون با این واکسن‌‌ها رایگان انجام می‌شود اما حکومت ولایت فقیه در اقدامی خجالت‌آور اقدام به فروش واکسن تولید داخل کرده است.

بنا بر سندی که پایگاه خبری بورس ۲۴ منتشر کرده شرکت دارویی «ستاد اجرایی فرمان امام» هر دوز واکسن کوو برکت را ۲۰۰ هزار تومان به دولت به فروش رسانده است.

ایستادن در نوبت در طول شب

علاوه بر تمامی مصائبی که گروه‌های سنی بالا باید برای تامین واکسن مورد نیاز متحمل شوند در برخی موارد آنها مدت‌های مدیدی، حتی در ساعات طولانی از شب را در صف‌های انتظار مانده‌اند تا واکسن دریافت کنند.

تناقضات در اظهارات سران حکومت پیرامون واکسیناسیون

دیگر مشکل جامعه شهروندی ایران تناقض‌گویی و سران حکومت بر سر موضوعات مربوط به واکسیناسیون  کرونا می‌باشد.

به عنوان نمونه در حالی که ۳۰ خرداد حسن روحانی؛ رئیس جمهور ولایت فقیه ادعا کرده بود که دو واکسن داخلی، مجوز مصرف عمومی اضطراری گرفته‌اند علیرضا رئیسی؛ سخنگوی «ستاد ملی مقابله با کرونا» اعلام کرد تاکنون فقط واکسن کوو ایران برکت مجوز مصرف اضطراری گرفته و واکسن پاستوکووک (واکسن مشترک ساخت ایران و کوبا) هنوز مجوز مصرف اضطراری نگرفته است.

گم‌شدن واکسن‌های وارداتی

دیگر موضوعی که صدای اعتراض جامعه شهروندی ایران را درآورده است موضوع گم‌شدن واکسن‌های وارداتی بوده است.

بر اساس گزارش تجارت‌ نیوز از بهمن ۱۳۹۹ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، در مجموع ۵.۷ میلیون دوز واکسن خارجی وارد کشور شده است.

بر اساس این گزارش تا روز دوشنبه ۱۷ خرداد ۴.۸ دهم میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شده است.

با این وجود در تاریخ ۱۸ خرداد حکومت مدعی شد که واکسیناسیون سالمندان به دلیل فقدان واکسن کرونا دچار وقفه شد.

در این بین سرنوشت ۹۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی دیگر ما به التفاوت ۵.۷ میلیون دوز وارداتی و ۴.۸ میلیون دوز مصرفی مشخص نشد.

برخی خبرها حاکی از فروش واکسن کرونا در بازاهای آزاد و با قیمت‌هایی تا ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومانی در روزها و ماه‌های اخیر بوده است. [واکسن کرونا و چهل دزد تهران]

وضعیت تهران رو به قرمز شدن!

با این وجود آخرین اخبار حاکی از آن است که شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند در همسایگی تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و بنا بر اعلام رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تا یک یا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم بود.

بنا بر گزارش‌ها ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتا است که قدرت سرایت آن بسیار بالاست و هر شخص می‌هواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند!

با این وجود حکومت ولایت‌فقیه در روند واکسیناسیون عمومی و خرید واکسن معتبر خارجی اخلال و تعلل می‌کند با اینکه در این مورد با هیچ محدودیتی مواجه نیست.

این نحوه برخورد از جانب حکومت‌گران، قطعا در طولانی مدت پاسخ درخور خود از جانب مردم در کف خیابان‌ها دریافت خواهد کرد. [خامنه‌ای، واکسن کرونا؛ جنایت و مکافات!]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)