چرا نیروگاه اتمی بوشهر تعطیل شد؟

نیروگاهی اتمی بوشهر تنها نیروگاه تولیدکننده‌ی برق ایران با انرژی هسته‌ای که پس از سال‌ها تاخیر با هزینه ۱۲ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۰ راه‌‌اندازی شده بود تعطیل شد.

فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر از زمان راه‌اندازی بارها متوقف شده و در برخی موارد بحث‌ها بر سر زیان‌ده‌بودن آن مطرح بوده است.

به رغم هزینه گزافی که برای ساخت این نیروگاه شده، سهم این نیروگاه از تولید برق ایران بعد از بهره‌برداری تنها ۲ الی ۲.۴ درصد اعلام شده است.

طبق ادعاها ارزش برق تولید‌شده‌ی این نیروگاه از زمان بهره‌برداری، چهار میلیارد دلار و تولید آن هزار مگاوات برآورد است.

در ۹ فرودین ۱۴۰۰، سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد که احتمال تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر وجود دارد.

حال با گذشت نزدیک به سه ماه شاهد تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر هستیم. علت این امر چیست؟

کمتر از ۳ ماه پیش محمود جعفری؛ معاون سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد نیروگاه اتمی بوشهر ممکن است به دلیل فقدان ارز و لوازم یدکی مورد نیاز تعطیل شود.

جعفری علت این امر را تحریم‌های بانکی و مشکلات ناشی از انتقال و تامین منابع ارزی برای خرید قطعات یدکی از روسیه عنوان کرده بود. [تعطیلی نیروگاه بوشهر یک تهدید یا یک ورشکستگی ؟!]

تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر

سرانجام در روز یکشنبه ۳۰ خرداد غلامعلی رخشانی‌مهر؛ معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اعلام کرد روز شنبه ۲۹ خرداد نیروگاه اتمی بوشهر از مدار خارج شده و انتظار می‌رود کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو شود.

بر خلاف اعلام‌ها و دلایل گذشته، سازمان انرژی اتمی ایران بعد از تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر دلیل این امر را «بروز نقض فنی» اعلام کرد.

تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر خاموشی‌ها فزاینده در روزهای و هفته‌های اخیر در ایران را افزایش خواهد داد.

خاموشی‌های اخیر انتقادات و اعتراضاتی را در برخی شهرهای کشور علیه حکومت ایران در پی داشته است.

بسیاری از شهروندان در پی قطعی مکرر، ناگهانی و بدون اعلام برق متضرر شده و کسی پاسخگوی آنان نبوده است.

حتی برخی مراکز اورژانس و فوریتی مانند بیمارستان‌ها، تحت تاثیر قطعی گسترده برق در ایران قرار گرفته‌اند.

مصارف جانبی برق در ایران

شایان ذکر است به دلیل فرسودگی شبکه نقل و انتقال نیرو در ایران، بیش از ۱۰ درصد برق تولیدی در مرحله انتقال و توزیع هدر می‌رود.

موضوع استخراج بیت‌کوین با برق ارزان از سوی نهادها و ارگان‌های قدرت نیز در ماه‌های اخیر خبرساز شده است.

اخیرا اعلام شده برقی که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود به اندازه نصف برق کلانشهر تهران است.

نقص فنی یا مشکلات ارزی یا…؟

پیشتر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود به رغم طلبکاری چندصد میلیون یورویی روسیه، این کشور به ادامه فعالیت این نیروگاه کمک‌رسانی می‌کند.

برخی تحلیل‌گران تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر را به اقدامات آفندی خرابکارانه‌ای چون نطنز نسبت می‌دهند.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران وجود هر گونه مشکل غیرفنی در تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر را منتفی دانست اما از بیان دلیل دقیق آن خودداری کرد.

با توجه به هشدار محمود جعفری در روز ۹ فرودین ۱۴۰۰ مبنی بر اینکه اگر راهکاری فوری برای حل مشکل ارزی و خرید قطعات و سوخت سالانه اندیشیده نشود به احتمال بسیار، تولید برق واحد یکم این نیروگاه در سال جاری متوقف خواهد شد.

در این صورت سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه برای گسترش و خرید و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نسل هشتم و نهم، برای برنامه هسته‌ای نظامی ایران ارز موجود است اما برای نیروگاه بوشهر که برق ضروری شهروندان را تامین می‌کند مشکل ارزی وجود دارد؟

همچنین این سوال را می‌توان درباره تخصیص ارز به برنامه موشکی و گروه‌های شبه نظامی نیابتی این حکومت در کشورهای دیگر عنوان ساخت.

یک سناریوی تحریمی

حال اما نقض فنی دلیل تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر عنوان می‌شود و این تناقضی آشکار و عدم شفافیت حکومت ایران رو به مردم ایران و افکار عمومی می‌باشد.

به عنوان یکی از دلایل تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر می‌توان به محدویت خرید سوخت هسته‌ای ایران از روسیه اشاره کرد که در گروی تحریم‌های بانکی ایالات متحده است.

البته نباید غافل بود که این تبلیغاتی برای فشار به کشورهای غربی طرف مذاکره ایران در برجام است تا وانمود کنند تحریم‌ها باعت تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر شده و شهروندان با کمبود برق مواجه هستند. [تشدید تحریمها و سردرگمی نظام]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)