ستاد انتخابات استان تهران نرخ مشارکت مردم پایتخت ایران را ٢۶ درصد اعلام کرد که با کسر آرای سفید تنها ١۴ درصد از آنها به طور موثر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردەاند. این آمار می‌تواند نمایی از میزان مشارکت مردم در کل کشور به حساب آید.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران یک شنبه ٣٠ خرداد، با اشاره به آمار مشارکت و جزئیات آرای انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران اظهار داشت: «بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری، از مجموع ٩ میلیون و ٨١۵ هزار و ٧٧ نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات در استان تهران، ٣ میلیون و ٣۴٧ هزار و ۵٨٠ رای اخذ شده که معادل مشارکت ٣۴،٣٨درصد واجدین شرایط در استان تهران و درصد مشارکت شهر تهران ٢۶ درصد است. »

حسن‌بیگی همچنین در خصوص میزان آرای باطله در تهران گفت: «براساس نتایج صندوق‌ها، ٣٩٨ هزار و ٨۴١رای باطله ماخوذه معادل ١١،٨۶ درصد آراء استان تهران و تعداد ١٣ هزار و٧٧١ رای معادل ٪۴ درصد آرای باطله غیر ماخوذه در استان تهران است. »

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی جمعه ٢٨ خرداد برگزار شد که پیش از آن در اقدامی بی‌سابقه شورای نگهبان ٩٩ درصد از ۵٩٢ داوطلب این انتخابات را رد صلاحیت کرد و تنها به ٧ نامزد اجازه حضور داد.پیشتر عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور ایران، مدعی شد که نرخ مشارکت ۴٨،٨ درصد بوده که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در ایران به‌شمار می‌آید.

با وجود اعلام «حرام‌بودن» رای سفید توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حدود ۴ میلیون رای باطله در این دوره به صندوق‌ها انداخته شد.

گفتنی است که هیچ نهاد و سازمان مستقلی اجازه حضور در ایران برای بررسی نحوه برگزاری انتخابات و سنجش نرخ مشارکت مردم را ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)