مدیر کل آژانس پیرامون پاک‌کردن اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس به ایران هشدار داد

دور ششم مذاکرات وین ادامه دارد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای پایان دور ششم مذاکرات وین محدودیت زمانی نداریم. وی همچنین افرود چالش‌ها همچنین ادامه دارد.

با این حال استفنی لیختنشتاین، خبرنگار دیپلماتیک ساکن وین به نقل از یک منبع ارشد و آگاه اعلام کرد مذاکرات وین احتمالا از یکشنبه برای حدود یک هفته متوقف خواهد شد.

عراقچی: بیش از همیشه به توافق نزدیک شده‌ایم

اما عباس عراقچی خوشحالی‌اش را بیشتر از پرایس نشان داد و اعلام کرد بیش از همیشه به توافق درباره برجام نزدیک شده‌ایم.

عراقچی همچنین تاکید کرد برخی مسائل کلیدی همچنان باقی مانده است که باید درباره آنها گفتگو شود.

اما در سخنان عراقچی تناقضی وجود داشت. وی همزمان اعلام کرد اگر توافق توافق خوبی باشد می‌پذیریم و گرنه با دولت بعدی هم توافقی در کار نخواهد بود.

از سوی دیگر آکسیوس اعلام کرد آمریکا می‌خواهد توافق با ایران را در شش هفته باقیمانده از دوره دولت روحانی نهایی کند.

فرانسه: اختلافات جدی در مذاکرات وجود دارد

با این وجود وزارت خارجه فرانسه در روز ۲۶ خرداد اعلام کرد در مذاکرات وین اختلافات قابل توجه همچنان ادامه دارد.

آگنس‌ون‌درمول  سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود «با تمرکز بر روی موضوعات دشوارتر، مذاکرات دشوارتر می‌شود هنوز اختلافات قابل توجهی وجود دارد و… زمان به نفع هیچ کس نیست».

از سوی دیگر ادعا می‌شود که انتخابات ۱۴۰۰ در ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیر نداشته است با وجود اینکه به نظر می‌رسد علی خامنه‌ای قصد دارد حصول توافق را به دوران رئیسی موکول کند. [چرا خامنه ای توافق در مذاکرات وین را به بعد از انتخابات ۱۴۰۰ موکول کرد؟]

لغو برخی تحریم‌های ایران و اعتراض جمهوری‌خواهان در آمریکا

در همین حال برخی خبرها حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان در آمریکا به بایدن به دلیل لغو تحریم سه مقام سابق حکومت ایران اعتراض کردند.

۱۱ قانونگذار آمریکایی به لغو تحریم سه مقام سابق و دو شرکت حکوت ایران اعتراض داشتند.

اما ظواهر امر نشان می‌دهد لغو تحریم‌‌ها تنها محدود به همین تعداد نیست.

نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید اسرائیل اعلام کرد آمریکا می‌خواهد بیشتر تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو کند و ایران در مقابل تنها از برخی اقدامات هسته‌ای خود انصراف دهد.

در همین حال علاوه بر این لغوها، دولت آمریکا و خزانه‌داری آن برخی تحریم‌های مربوط به مبادلات کرونایی مربوط به برخی کشورهای شامل تحریم از جمله ایران را شامل معافیت ساخت. این سه کشور سوریه، ونزوئلا و ایران می‌باشند.

اشتراک نظر آمریکا و روسیه درباره عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

بعد از دیدار جو بایدن و ولادمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد «هم به نفع ما و هم به نفع روسیه است که تضمین کنیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و ما توافق کردیم در این رابطه با هم کار کنیم زیرا منافع ما (در این زمینه) همان منافع روسیه است.»

این تضمینی بود که لیندا توماس گرینفیلد؛ نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز نسبت به آن تضمین داد.

گرینفیلد که در جلسه استماع کمیته امور خارجی کنگره سخن می‌گفت اظهار داشت «ما کاملا متعهدیم تضمین کنیم که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس

از سوی دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس خواهان گنجاندن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای شدند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه ۲۶ خرداد اعلام کردند «موضوع برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی همچنین رفتار بی‌ثبات‌کننده این کشور هم دیگر خطرناک شده است» و خواهان توجه قدرت‌های جهانی به این موضوعات در مذاکرات هسته‌ای شدند.

نگرانی‌های مدیر کل آژانس

اما در این بین اظهارات رافائل گروسی بیش از همه، نگرانی‌‌ها را بر‌می‌انگیزد.

با اینکه رافائل گروسی اعلام کرده توافق نظارتی موقت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربطی به برجام ندارد اما اظهارات بعدی او نگرانی‌هایی را برانگیخت.

گروسی اعلام کرد اگر اطلاعات نظارتی آژانس حذف شود این سازمان در ارتباط با ایران با یک سیاه‌چاله اطلاعاتی در فاصله ماه‌های ژوئن و فوریه مواجه خواهد شد.

گروسی همچنین افزود آژانس از ایران هیچ پیشنهادی برای تمدید توافق موقت نظارت فنی خود دریافت نکرده و اگر تا سوم تیر این توافق تمدید نشود احتمال دارد ایران اطلاعات ضبط شده سایت‌های هسته‌ای خود از ماه فوریه تا کنون را حذف کند.

امری که بیش از پیش بر نگرانی‌های برنامه‌ی هسته‌ای ایران دامن خواهد زد.

گروسی گفت: «بگذارید شفاف بگویم بدون حضور بازرسان آژانس در ایران صحبت از حسن‌نیت تنها یک توهم است و بدون حضور بازرسانی که بتوانند بگوید چه اتفاقی دارد می‌افتد بی‌معنی است».

گروسی به تازگی گزارشی به شورای حکام از همکاری نکردن رژیم ایران درباره منشاء ذرات اورانیوم و فعالیت با موارد رادیواکتیو کشف‌شده در چهار مرکز ارائه داده و از این وضعیت اظهار نگرانی کرده بود.

در این رابطه گروسی گفته است «در چنین مواردی که سطح غنی‌سازی اورانیوم آنقدر بالاست که تشخیص آن از سطح غنی‌سازی‌شده برای تولید سلاح سخت است لازم است که آژانس نظارت‌های لازم را انجام دهد تا مطمئن شود برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سمت دیگری حرکت نمی‌کند».

چند نتیجه‌گیری

با هشدارهای گروسی و سایر اظهاراتی که پیش از این آمد چند نتیجه از موضوع هسته‌ای ایران و مذاکرات وین می‌توان گرفت.

نخست آنکه حکومت ایران به بمب‌سازی ادامه می‌دهد و این می‌طلبد که جامعه جهانی زودتر در پی راه چاره‌ای سدکننده باشد.

آمریکا و روسیه و قطع یقین دیگر کشورهای درگیر هر چند به مذاکرات خوشبین هستند اما به اقدامات حکومت ایران بدبین هستند و دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نوعی برای همه آنها مرز سرخ محسوب می‌شود.

مذاکرات در سطح کنونی راه به جایی نخواهد برد و برای حصول توافق یا جامعه جهانی باید اقدام قاطع‌تری علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند یا ایران از تلاش‌هایش براید دستیابی به سلاح هسته‌ای  دست بردارد.

حکومت ایران در چنان توازن قوای ضعیفی قرار دارد که چاره‌ای جز این ندارد که برای بقای خود نقشه مسیر هسته‌ای شدن را بپیماید. [ایران به طور سیستماتیک به برجام پایبند نبوده]

اما حکومت ایران از یک چیز غافل است با انتخاب رئیسی و انقباض کامل هر سیاستی، راه به اعتراضات گسترده ناشی از نارضایتی عمومی مردم خواهد برد خواه هسته‌ای شدن خواه هر سیاستی در داخل ایران.

امری که جوانه‌های آن را در انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد حکومت ایران و تحریم گسترده انتخابات توسط مردم ایران می‌شد دید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)