نظام ایران تلاش‌های غیرقانونی‌اش برای دستیابی به فناوری هسته‌ای و موشکی را افزایش داده

دور ششم مذاکرات برجام در وین در حال انجام است. مقامات ارشد از کندی روند مذاکرات و وجود اختلافات جدی بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آورند.

در عین حال حکومت ایران به تلاش‌هایش برای غنی‌سازی ادامه داده و رسما اعلام کرده که تا ۶۳ درصد غنی‌سازی را انجام می‌دهد که نقض فاحش برجام است.

علاوه بر اطلاعات اعلام‌شده از سوی حکومت ایران به جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نظام برخی اقدامات غیرقانونی و مخفی برای دستیابی به فناوری هسته‌ای و موشکی انجام می‌دهد.

گزارش آژانس اطلاعات ملی آلمان

آژانس اطلاعات ملی آلمان اعلام کرد که نظام ایران تلاش‌هایش از راه‌های غیرقانونی برای دستیابی به فناوری سلاح هسته‌ای و موشکی را افرایش داده است.

گزارش آژانس اطلاعات ملی آلمان که در روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ منتشر شد گزارش سالانه‌ای است که تهدیدات امنیتی این کشور را برجسته می‌کند.

گزارش آژانس اطلاعات ملی آلمان از گسترش و افزایش چشمگیر شمار اعضاء و طرفداران جنبش‌هاس تروریستی شناخته‌شده مانند حماس و حزب‌الله که گروه‌های نیابتی نظام ایران هستند و افزایش محسوس تحرکات آنها در خاک آلمان خبر داد.

آژانس اطلاعات ملی آلمان با نام رسمی دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در گزارش ۴۲۰ صفحه‌ای خود ۱۰۰ بار به نام ایران اشاره کرده است.

این گزارش همچنین تاکید کرده است که فعالیت‌هایی از سوی افراد و عوامل مربوط با ایران را برای خرید فناوری‌های مورد استفاده حکومت ولایت فقیه رصد و پیگیری کرده است.

آژانس اطلاعات ملی آلمان برجسته ساخته است که دامنه فعالیت‌های حکومت ایران و افراد و عواملی که به نام ایران در جستجوی خریدهای مربوطه هستند نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

ادامه سیاست مماشات یا ریسک به هم‌نخوردن مذاکرات وین؟

با وجود تمامی اقدامات و در حالی که نظام ایران از دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌‌های خود جلوگیری می‌‌کند

در حالی که دست به غنی‌سازی ۶۳ درصدی زده است

در حالی که ذخایر اورانیوم خود را به ۱۶ برابر حد مجاز رسانده است

در حالی که دست به تولید اورانیوم فلزی زده است

در حالی که به سوالات آژانس در مورد کشف آثار اورانیوم کشف‌شده در چند سایت اعلام‌نشده پاسخی نداده است

اما آژانس اطلاعات ملی آلمان تلاش‌های مخفی و غیرقانونی نظام ایران و عواملش در این کشور را ناقض برجام عنوان نکرده است. [احیای برجام فوریت دارد به چه قیمت و دلیلی؟]

برخی تحلیل‌گران بر این باورند مقاصد تجاری و مبادلات اقتصادی عامل اصلی این اقدام می‌باشد.

به عبارت دیگر حجم مبادلات آلمان با نظام ولایت فقیه به اندازه‌ای است که آژانس اطلاعات ملی آلمان چشمان خویش را بر تلاش‌های غیرقانونی نظام ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌‌ای و موشکی بسته و آن را ناقض برجام قلمداد نکرده است.

برخی دیگر از تحلیل‌گران نیز بر این باورند چنانچه آژانس اطلاعات ملی آلمان این اقدامات را ناقض برجام اعلام می‌کرد این امر می‌توانست بر روی دور ششم مذاکرات برجام که در حال انجام است اثر سوء بگذارد.

آلمان سیاست هسته‌ای‌شدن ایران را به رسمیت نمی‌شناسد

اما تمامی این گمانه‌زنی‌ها مانع از این نشده که دولت آلمان هسته‌ای شدن نظام ایران را به رسمیت بشناسد.

به رغم اینکه آلمان به همراه انگلستان و فرانسه به عنوان حامیان اصلی سیاست نرمش و مماشات با حکومت ایران به شمار می‌آیند اما آلمان به صراحت اعلام کرده‌؛ هسته‌ای‌شدن ایران را نمی‌پذیرد.

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌ جمهور آلمان پیش از این در دیدار با رئیس جمهور اسرائیل تاکید کرده بود کشورش در متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران شریک اسرائیل است.

رئیس جمهور آلمان تنها مقام این کشور نبود که بر این امر اذعان کرده است. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز بعد از جنگ اسرائیل و حماس در غزه اعلام کرد آلمان مدافع منافع اسرائیل است.

اسرائیل مخالف سرسخت برنامه هسته‌ای نظام ایران است و مقامات ارشد این کشور بارها به صراحت اعلام کرده‌‌اند به هیچ وجه و به هر طریقی که شده اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته‌‌ای دست یابد.

تحقیقات آژانس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها

تحقیقات آژانس‌های اطلاعاتی معتبر دیگر کشورها مبنی بر تولید بمب اتمی توسط حکومت ایران در سال ۲۰۲۰ جدید افشاء شد.

 فاکس نیوز در روز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای هلند سوئد و آلمان فاش ساخت حکومت ایران در سال ۲۰۲۰ تلاش‌هایش برای دستیابی به فناوری سلاح های کشتار جمعی یعنی تولید بمب اتمی را ادامه داده و آنها را متوقف نکرده است.

بر اساس گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی هلند در ماه آوریل بخشی شبکه برون مرزی حکومت ایران که برای کسب دانش و مواد لازم برای روند دستیابی به تولید بمب اتمی تلاش می‌کرده‌اند کشف شده و از کار خود باز مانده‌اند.

نهادهای اطلاعاتی کشور سوئد نیز فاش ساختند ملایان ایران فناوری کشور سوئد برای تولید بمب اتمی را در سال ۲۰۲۰ دنبال می‌کرده و خواهان دستیابی و سرقت تکنولوژی آن بوده و در این باره اقدام به جاسوسی با هزینه گزاف کرده‌اند.

یک آژانس اطلاعاتی به نام باواریا در آلمان نیز در گزارش سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرد حکومت ایران در کنار کشورهایی همانند کره شمالی و سوریه به دنبال تولید و نوسازی زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی خود بوده است. [تولید بمب اتمی همراه با مذاکرات برجام]

تمامی این داده‌ها حاکی از آن است که نظام ایران از گفتگوهای وین برای خرید زمان و تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای استفاده می‌‌کند.

این امر می‌طلبد جامعه جهانی گزارشات معتبر آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی را جدی گرفته و برخوردی فراخور رفتار حکومت ایران با این نظام داشته باشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)