در نوامبر ۲۰۲۰، پس از قطعی شدن نتایج انتخابات ایالات متحده و انتحاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، جوتام کانفینو خبرنگار روزنامه هارتص مصاحبه‌ای با نوام چامسکی انجام داد که در طی آن چامسکی دیدگاه خود را در مورد  عدم انتخاب دونالد ترامپ و انتظاراتی راکه می‌توان از بایدن داشت مطرح کرد.

ا و به ۷۰ میلیون رای ترامپ که نماینده تفکر برتری نژاد سفید در آمریکا است و توسط ترامپ عنوان می‌شد اشاره می‌کند که حالا پس از یک دوره چهار ساله، وی این جریان مسموم را که دقیقاً در زیر پوست زندگی، فرهنگ و تاریخ آمریکا قرارداشته، مورد استفاده قرار داده  و آن را  استخراج و عمده کرده‌است.

این مصاحبه در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ در روزنامه هارتص به چاپ رسید.

 برتری نژاد سفید در ایالات متحده

مصاحبه با نوام چامسکی / ترجمه: محمود حایری 

نوام چامسکی قبل از انتخابات ایالات متحده چندین باراشاره کرده بود که قصد دارد به جو بایدن رأی دهد و قشر مترقی جامعه آمریکا هم باید این کار را انجام دهد. در یک مصاحبه که قبل از ۳ نوامبر صورت گرفته بود، این روشنفکر و زبان شناس مشهور(آمریکا) در مصاحبه ای با  (بانشریه سالن) اظهار داشت: «من به [رئیس جمهور دونالد] ترامپ رای نخواهم داد. در سیستم دو حزبی یک واقعیت وجود دارد، اگر نمی‌خواهید ترامپ رأی بیاورد، باید رای خودرا به (کاندیدای) دموکرات‌ها به صندوق بیندازید.»

با خاتمه انتخابات و انتخاب  بایدن   به عنوان رئیس جمهور منتخب، چامسکی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با هآرتص گفت که کار روشنفکران و فرهیختگان آمریکا تازه آغاز شده است. دراین مصاحبه ای که از طریق زوم انجام شد ، چامسکی، که ماه آینده ۹۲سال خواهد شد، گفت: بعید به نظر می‌رسد دموکرات ها تغییراتی را که میلیون‌ها آمریکایی به آن دل بسته اند، بتوانند ایجاد کنند. وی اشاره نمود که ” چه انتظاری از بایدن وجود دارد؟ سنا در دست رهبر اکثریت میچ مک کانل است، که فقط دو چیز را می‌داند: خنثی کردن هر کاری که دموکرات‌ها سعی می کنند انجام دهند، و تامین هرآنچه که خواست ثروتمندان است.”

وی ادامه می دهد: «بایدن چیزی برای گفتن ندارد. فکر نمی‌کنم به اصول خاصی پایبند باشد. او در مقابل DNC [کمیته ملی دموکراتیک] قرار دارد که حزب را اداره می‌کند و اساساً جناح وال‌استریت است. و اگر او هر اقدام ترقی خواهانه‌ای را بخواهد اجرا کند، دیوان عالی کشور مانع خواهد شد. ترامپ و مک کانل مسئول سازما‌دهی کل قوه قضائیه از پایین به بالا با قضات راست افراطی هستند که می‌توانند تقریباً مانع هر اقدام ترقی خواهانه‌ای گردد.”

بایدن، هم آرای مردم و هم رای فدرال را به دست آورد ، اما بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی به ترامپ رأی دادند (که از قبول نتیجه امتناع کرده و به دروغ ادعا می‌کند در انتخابات تقلب شده است). این مسئله دغدغه چامسکی است، او می گوید: «علی رغم پیروزی بایدن، ترامپ یک پیروزی بزرگ بدست آورد.»، و می افزاید «شگفت آور است که کسی که عامل کشته شدن صدها هزار آمریکایی می‌باشد، حتی می‌تواند نامزد انتخابات شود. این یک واقعیت است که حتی نتایج رقابت انتخاباتی هم، منجر به یک پیروزی بزرگ برای جمهوری خواهان  گردید. ترامپ سیاستمداری ماهر است که ذهنیت آمریکایی را درک می‌کند.»

«ترامپ توانسته است جریان های مسمومی را که دقیقاً در زیر پوست زندگی، فرهنگ و تاریخ آمریکا قراردارند، مورد استفاده قرار دهد – و این سم را به سادگی استخراج و عمده کند. و این همان چیزی است که او بر بستر آن حرکت کرده است. برتری سفید در جامعه و فرهنگ آمریکا یک اصل ریشه داراست، و یهودیان با آن آشنا هستند. سن من اجازه می‌دهد که یهودی ستیزی آشکار را در خیابان‌ها به خاطر آورم، اما نژادپرستی ضد سیاه به مراتب شدیدتراست. »

پیروزی بایدن باعث شد اهالی نیویورک و ساکنین شهرهای بزرگ دیگر در سرتاسر کشور به صورت خودجوش در خیابان ها به رقص و شادمانی بپردازند،  درحالی که کارشناسان و روزنامه نگاران بازگشت به دموکراسی و احترام به قانون اساسی را تحسین می‌کردند. بایدن نوید بهبود و اتحاد ملت را می‌دهد، اما چامسکی دراین فکراست که آیا این وعده واقعاً می تواند تحقق پذیرد؟

او در پاسخ میگوید: «ما در هر دو جهت حرکت می کنیم»”، “امروز در مقایسه با گذشته حساسیت بیشتری در مورد تبعیض نژادی وجود دارد. بازتاب  قتل جرج فلوید  [در ماه مه گذشته] رادر نظربگیرید. معمولا همیشه قتل سیاه پوستان توسط پلیس صورت می‌گرفت، اما عکس العمل‌ها این بار بی‌نظیر بود. طی چند روز اعتراضات گسترده وهمبستگی سیاه و سفید در سرتاسر کشور شکل گرفت- چیزی که مارتین لوتر کینگ هرگز به آن نرسید. این نشانه تغییر است. ”

اما چامسکی کماکان بر این باور است که عکی العمل شدیدی در میان سایر آمریکایی‌ها وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. وی اظهار می‌دارد «شما حزب جمهوری خواه و رای دهندگان آنها را دارید [که] عمدتا سفیدپوست ، مسیحی و سنتی وازشهرهای کوچک و روستاهای آمریکا هستند. نگرانی اصلی آنها چیست؟  به خطر افتادن شیوه زندگی سنتی آنها، ونحوه زندگی سنتی آنها چیست؟  حفظ پوتین خود را بر گردن سیاه پوستان برای نشان دادن برتری (یادگار دوران برده داری).»

وی می‌افزاید: « در حال حاضراگر نرخ زاد و ولد را در ایالات متحده در نظر بگیرید، اکثریت آنها غیرسفید پوست هستند.»، «نیازی نیست که آمار بدانید تا بفهمید که این به چه معنی است. جامعه صفید برتری خود را از دست خواهد داد. مفهوم سفید بودن مفهومی نژادی نیست، بلکه جامعه شناختی است. اگر به گذشته‌های نه چندان دوربرگردید، یهودیان سفیدپوست محسوب نمی‌شدند. ایرلندی‌ها هم نبودند. در اواخر قرن نوزدهم در بوستون، رستوران‌هایی وجود داشت که روی درب آنها نوشته شده بود «ورود سگ وایرلندی ممنوع». چامسکی معتقد است که آنها به تدریج با جذب شدن درفرهنگ جامعه، به ویژه هنگامی که به ثروت و قدرت سیاسی دست یافتند، به عنوان سفید تلقی شدند. و این داستان درحال حاضر برای جمعیت اسپانیایی تبار یا هیسپانیک‌ها  هم در ایالات متحده در حال وقوع است.»

هر چهار سال یک مرتبه، صلاحیت الکترال کالج یا شورای بررسی کاندیداهای منتحب برای ریاست جمهوری به شدت مورد بحث قرار می گیرد. چامسکی یکی از افرادی است که معتقداست سیستم دارای اشکال واز رده خارج است. “ما با یک بحران قانون اساسی روبرو هستیم، شما می‌توانید آن را در این انتخابات ببینید.  بایدن با بیش از ۳ میلیون رأی درحال پیروزی است (در حال حاضر بیش از ۵ میلیون رأی)، اما هیچ کس به این نکته توجهی نمی‌کند. ما هنوز با سیستمی زندگی می‌کنیم که توسط برده داران ثروتمند سفید پوست ایجاد شده بود.»

سیاست بایدن در خاورمیانه

در مورد سیاست خارجی هم، چامسکی مطمئن نیست که بایدن تغییرات گسترده ای در خاورمیانه ، ازگونه ای که جناح های مترقی به دنبال آن هستند، ایجاد کند. او فکر می‌کند که بایدن مجددا به توافق هسته‌ای ایران  که ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد، برخواهد گشت. اما انتظارندارد که بایدن به دنبال ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای باشد – چیزی که نیاز به رویارویی با اسرائیل دارد

چامسکی در مورد ایران می گوید «خیلی ساده است: فقط با بقیه جهان هماهنگ باش، که اگر این کار را انجام دهید، مجددا توافق بازنگری خواهد شد»، «حتی اگر ایالات متحده یک شریک قابل اعتمادی هم نباشد، احتمالاً هنوز به ایران توصیه می‌شود که به این توافق بپیوندد. اما توجه کنید، نکته دیگری وجود دارد که در مورد آن صحبت نمی‌کند، هیچ کس مایل به بحث در مورد آن نیست. یک راه حل بسیار ساده برای حل مشکل تسلیحات هسته ای ایران وجود دارد: تحمیل یک منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه با بازرسی های فشرده.» 

چامسکی می گوید چنین بازرسی هایی «برخلاف تبلیغات اسرائیل است» مورد پذیرش خواهد بود. کشورهای عربی و ایران مدت‌ها‌ست خواستار منطقه‌ای عاری از سلاح هسته ای هستند و درحقیقت ، اکثر کشورهای جهان هم از آن حمایت می‌کنند. پس چرا اجرا نشده است؟ زیرا ایالات متحده آن را وتو می‌کند. آخرین وتو توسط اوباما بود، فقط به این دلیل که واشنگتن نمی‌خواهد تسلیحات هسته ای اسرائیل مورد بازرسی قرار گیرد.

چامسکی معتقد است «ایالات متحده قبول ندارد که اسرائیل سلاح هسته ای دارد، هرچند که همه می‌دانند،  و فقط یک دلیل برای آن وجود دارد –  قانونی در آمریکا، که هرگونه کمک نظامی یا اقتصادی به کشورهایی که خارج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به تولید تسلیحات  اتمی بپردازند، منع می کند. سیاست مبهم و غیر شفاف اسرائیل در مورد ادعای تسلیحات هسته ای خود، یکی ازعناصر کلیدی دکترین امنیت ملی این کشور محسوب می شود. نتانیاهو نیز پس از چهارسال  بهره مندی سیاسی از روابط نزدیک خود با ترامپ، نگرانی خود ازبهای سیاسی که بایستی برای هرگونه تنش با دولت آینده بایدن، در کشورخود بپردازد کتمان نمی‌کند

چامسکی بار دیگر به هرگونه تغییرات گسترده در سیاست خاورمیانه آمریکا با دیده تردید می‌نگرد. « فرض کنیم بایدن به سیاست های اوباما برگردد. برخلاف آنچه بسیاری از اسرائیلی‌ها فکرمی‌کنند ، قبل از ترامپ، اوباما بیش از هررئیس جمهور دیگری  طرفدار اسرائیل بود. او هرگز خواسته‌ای به اسرائیل تحمیل نکرد. متوقف کردن شهرک سازی اسرائیل در سال ۲۰۱۰ در زمان اوباما یک مضحکه کامل بود و همه آن را می‌دانند. مطبوعات اسرائیل به درستی گزارش کردند که چیزی عوض نشده، به جای {ساختن} شهرک‌های جدید، آن را {گسترش} ‌نامیدند.»

از طرف دیگر، فلسطینی‌ها منتظر پایان دادن به خصومت چهارساله بین رام الله و واشنگتن هستند. چامسکی می‌گوید: « برای فلسطینی‌‌ها امید وجود دارد، اما نه به خاطر بایدن نیست،  بلکه مربوط به افکار عمومی در ایالات متحده است که نمی‌تواند برای همیشه منکوب شود. اگر ۲۰ سال به عقب برگردید ، حمایت از اسرائیل فقط در میان لیبرال دموکرات‌ها وجود. اکنون  مسیحیان تبشیری یا انجیلی‌ها و ملی‌گراهای افراطی نیز به این طیف پیوسته‌اند و حمایت از فلسطینی‌ها در میان لیبرال‌ها – به ویژه جوانان – در حال افزایش است. دیر یا زود این روی سیاست أثر خود را خواهد گذارد. “

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)