به سیاست مهار ایران در خاورمیانه را ادامه می‌دهیم

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اعلام کرد «ما همانند قبل، سیاست حفظ توانمندی‌های خود برای مهار ایران در خاورمیانه را ادامه خواهیم داد».

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اعلام کرد «در بودجه سال ۲۰۲۲ پنتاگون منابعی برای مقابله با تهدیدهای موشکی ایران اختصاص داده شده است».

آستین اضافه کرد «ایران در راستای تلاش برای تهدید همسایگانش در منطقه به پیشبرد برنامه‌های هسته ای و موشکی خود و حمایت از گروه‌‌های نیابتی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه ادامه می‌دهد».

ژنرال آستین همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد ما همانند قبل سیاست حفظ توانمندی‌های خود برای مهار ایران در خاورمیانه را ادامه خواهیم داد».

برخی سوالات پیرامون سیاست مهار ایران

جملات و کلماتی که از زبان وزیر دفاع کشوری که بزرگترین و قوی‌ترین ارتش جهان را دارد بسیار واضح است. اما در اینجا به سوالاتی بر می‌خوریم.

به رغم خواست آمریکا مبنی سیاست مهار ایران در خاورمیانه، آیا این کشور در پیشبرد این سیاست موفق بوده است؟

آیا صرف اینکه به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود و بارها و بارها مذاکره و امتیازدهی از سوی آمریکا و غرب به حکومت ملایان را شاهد باشیم، سیاست مهار ایران در خاورمیانه تلقی می‌شود؟

اقدامات مادی و عملی مشخص آمریکا در زمینه سیاست مهار ایران در خاورمیانه شامل چه اقداماتی تاکنون می‌شود؟

آیا اصلی‌ترین و جدی‌ترین انتقادها به دولت دمکرات اوباما در مورد توافق برجام این نبود که بر سر هسته‌ای با نظام ایران توافق کرده و میلیاردها دلار را بر روی قالیچه سلیمان به سوی ملایان تهران روانه ساخت اما به برنامه موشکی و تروریسم و دخالت‌هایش در خاورمیانه چشم بست؟

سیاست حداکثری ترامپ و خردکننده‌ترین تحریم‌های تاریخ توانست تا میزانی بر رفتارهای مخرب ایران در منطقه خاورمیانه تاثیر بگذارد، حال چگونه سیاست خلف ترامپ که از روز اول بر روی مذاکره و امتیازدادن استوار بوده، می‌تواند سیاست مهار ایران در خاورمیانه را پیش ببرد؟

و شاید آخرین سال در راستای سیاست‌های کلی آمریکا در برخورد با ایران، در مذاکرات وین، آمریکا که دهه‌ها و سالهاست شاهد دخالت‌های و اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه است چه سد و مانع مشخص و چه اقدامی را در مذاکرات وین در برابر نظام ایران گذاشته است؟ [دخالت‌های منطقه‌‌ای ایران]

سوالات بسیارند و بر آن می‌توان بسیار سوالات دیگر از این سنخ افزود اما جواب‌ها گویای این نیستند که غرب و به طور مشخص آمریکا توانسته باشد سیاست مهار ایران در خاورمیانه را به شکل موفقی پیش برده باشد.

چرا آمریکا نمی‌تواند و نتوانسته سیاست مهار ایران را پیش ببرد؟

تجارب اقدامات پیشین آمریکا در منطقه خاورمیانه نشان داده که سمت‌گیری و نشانه‌روی درستی بر روی مشکل و تضاد اصلی منطقه از سوی ابرقدرت جهان انجام نشده است.

در برخی موارد حتی می‌‌توان گفت توان و قدرت نظامی و دفاعی آمریکا، با فریب و حیله‌گری در خدمت مطامع ولایت فقیه قرار گرفته تا مقاصدش را پیش ببرد.

به عنوان یک نمونه و مثال، دادن اطلاعات غلط در پیش از سال ۲۰۰۳ راجع به کشور عراق پیرامون سلاح‌‌های اتمی و شیمیایی و کشتار جمعی، توسط جاسوسان و مزدوران عراقی‌اش، آمریکا را به جنگی کشاند که برنده واقعی آن نظام ایران بود.

صدام حسین که به عنوان سد و مانعی در مقابل جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران مطرح بود در این جنگ به نفع ملایان ساقط شد و با اشغال آشکار عراق توسط آمریکا، نظام ولایت‌فقیه عراق را به صورت پنهانی اشغال کرد.

در نمونه‌ای دیگر اوباما وقتی رد مرز سرخ بمباران شیمیایی اسد در سوریه نادیده گرفت آمریکا در واکنش به کشتار مردم سوریه، توسط اسد به کمک نظام ایران چشم بست و مجازاتی درخور اعمال نکرد.

در نمونه‌ای دیگر وقتی تاسیسات نفتی آرامکو عربستان توسط حکومت ایران هدف موشک قرار گرفت باز دولت آمریکا در حمایت از شریک خود؛ عربستان و مهم‌تر از آن در مقابل دشمن خود نظام ایران راه نرمش پیشه کرد.

نمونه‌های دیگر چون ایجاد حشدالشعبی در عراق با بهانه داعش و انداختن آن به جان اهل سنت عراق، تحریک شیعیان بحرین توسط ولایت‌فقیه نیز وجود دارند که از سوی آمریکا بی‌جواب مانده است.

نتیجه‌ی سیاست نرمش و عدم قاطعیت

حوثی‌های یمنی که به کشتار مردم یمن و علاوه بر آن موشک‌پراکنی به عربستان مشغول بودند، از سوی دولت بایدن، جایزه خروج از لیست گروه‌های تروریستی را دریافت کرد که ترامپ لیست‌گذاری کرده بود.

نرمش و عدم قاطعیت هایی که در کارنامه دولت جدید آمریکا در سیاست مهار ایران قرار دارند همه با رنگ قرمز نوشته شده و بدون شک رژیم ایران را مهاجم تر کرده است.

حال لوید آستین با چه پشتوانه‌ای در حالی که کشورش در وین در حال بده و بستان هسته‌ای است می‌‌تواند ادعای سیاست مهار ایران در خاورمیانه را بکند؟ [اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه و مذاکرات برجام]

غرب همواره در سر بزنگاه‌ها نشان داده است که حامی، مشوق و اجراکننده‌ی سیاست مماشات با حکومت ایران است و این سیاست باعث می‌شود تا نظام ایران جری تر شده و در منطقه دست به هر اقدام مخربی بزند بی‌آنکه پاسخی درخور دریافت کند.

منطقه تاوان سیاست مماشات و به گروگان گرفتن غرب توسط حکومت ولایت‌فقیه را می‌دهد و چاره حل بحران‌های خاورمیانه از خود خاور میانه می‌گذرد بدان معنا که مردم ایران و کشورهای منطقه که از دخالت‌های نظام ایران به تنگ آمده‌اند به اقدامات مخرب ایران توقف بزنند.

اعتراضات در عراق و لبنان و دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ راه روشن و آشکاری است که پیش روی ماست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)