حتی در صورت بازگشت به برجام صدها تحریم ایران باقی می‌ماند

در آستانه دور ششم مذاکرات وین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در صورت بازگشت به برجام صدها تحریم ایران باقی می‌ماند.

بعد از آنکه به دلیل سیاست مماشات و به دلیل تاثیرگذاری آن بر مذاکرات وین، شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری کرد، اما وقایع و اظهارات بعدی نشان داد تنش‌ها برای ایران کم نخواهد بود.

تنش‌ها بین آژانس و ایران

رافائل گروسی بعد از ۳ افشاگری پس از تمدید قرارداد یکماهه با حکومت ایران، اکنون در آستانه دور ششم اعلام می‌دارد «رژیم ایران با آژانس همکاری نمی‌کند» [مدیرکل آژانس انرژی اتمی؛ غنی سازی ۶۰ درصد تقریبا درجه تسلیحاتی است]

این تنش‌ها را البته خود حکومت ایران نیز از سوی کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مورد اشاره قرار داده است.

وی اعلام کرده گزارش جدید رافائل گروسی می‌تواند مانع تعاملات آتی بین ایران و آژانس شود.

بی‌آنکه غریب‌آبادی اشاره‌ای کند موانع بین آژانس و ایران، یعنی مانع بر سر مذاکرات برجام و قطعا حکومت ایران هر چند در ظاهر آن را به زبان بیاورد در عمل از آن پرهیز خواهد کرد.

چرا که این روند نظام را بیش از پیش متضرر خواهد ساخت. اما در تنگناها برخی مواقع، امور آنچنانکه دولت‌ها می‌خواهند مطلوب پیش نمی‌رود.

آمریکا: هنوز مطمئن نیستیم که ایران می‌خواهد به تعهدات خود در برجام برگردد

تنش‌ها، نشست شورای حکام و دور ششم مذاکرات وین و پنج دور گذشته همگی در حالی در تابلو مذاکرات خودنمایی می‌کنند که آمریکا بعد از ۵ دور مذاکره اعلام کرده «هنوز مطمئن نیستیم که ایران می‌خواهد به تعهدات خود در برجام برگردد»!

این سخن دو گزینه محتمل را در برابر ما قرار می‌دهد؛ اول ادامه باج‌خواهی با تبلیغات حول غنی‌سازی بیشتر و سایت‌های جدید و عدم همکاری با آژانس به عنوان برگ‌هایی برای مذاکره.

و دوم اینکه حکومت ایران قصد دارد به برنامه هسته‌ای خود سرعت داده و در فقدان یک سیاست قاطع جهانی، آن را به نقطه دستیابی به سلاح هسته‌ای یا لااقل کسب دانش بومی آن برساند.

و بدین منظور، در مذاکرات فقط برای مذاکره بیشتر مذاکره می‌کند؛ همان شعار قدیمی مذاکره برای مذاکره. گزینه دیگری نمی‌تواند متصور باشد.

چشم‌دوختن به تغییر دولت و پژواک‌دادن آن نیز محل چندانی از اعراب ندارد چرا که سیاست‌‌های کلان نظام، در نقطه رأس هرم تعیین تکلیف می‌شوند و ربطی به دولت ندارند.

حتی در صورت بازگشت به برجام صدها تحریم ایران باقی می‌ماند

اما حالا و در آستانه دور ششم آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام داشته در صورت بازگشت به برجام صدها تحریم ایران باقی می‌ماند.

این خود تنشی دیگر برای مذاکرات خواهد بود چرا که نظام ایران همواره خواهان لغو تمامی و یکجای همه‌ی تحریم‌ها بوده است.

بلینکن گفته است «در صورت توافق تنها تحریم‌ها مغایر با برجام برداشته خواهد شد اما با قاطعیت تحریم‌های دیگر مانند تروریسم موشکی و حقوق بشر را برای مقابله با مجموعه‌ای از اقدامات بدخواهانه ایران در عرصه‌های مختلف حفظ خواهیم کرد»، «از جمله تحریم‌هایی که در زمان ترامپ اعمال شده است».

بلینکن همچنین افزود تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد تحریم‌های غیرمرتبط با برجام پابرجا باقی می‌مانند.

آمریکا همچنین حکومت ایران را تهدید کرده است «عدم همکاری ایران به آژانس مذاکرات احیای برجام را به مخاطره می‌اندازد».

این اظهارات بلینکن مشروط به بازگشت ایران به برجام و رسیدن به توافق است. امری که وندی شرمن؛ معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته «تا زمان قطعی‌شدن آخرین جزئیات نمی‌توان گفت توافقی به دست آمده است».

لوییس بونو کاردار آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی نیز اعلام کرد «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما کارهای بسیاری مانده است… اقدامات رژیم ایران… برقراری دوباره دیپلماسی و رسیدن به نتیجه… را سخت‌تر می‌کند».

تمامی این کلیدواژه‌ها که از سوی مقامات آمریکایی استفاده می‌شود به بهترین حالت نشان می‌دهد که وضعیت مذاکرات در حالت سراب بازگشت به برجام قرار دارد.

فعالیت‌های مشکوک جدید

علاوه بر این اخبار ناخوشایند برای ایران، اخیرا فاکس‌نیوز از فعالیت‌های مشکوک نظام ایران در سایت سنجریان در جاجرود در شرق تهران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد.

تصاویری که نگرانی‌های پیشین را افزایش داده و در سایه عدم دستیابی آژانس به سایت‌های ایران، نظریه تلاش برای ساخت بمب یا کامل‌کردن دانش بومی آن را تقویت می‌کند.

این نظریه آنجا قوی‌تر می‌شود که بلینکن اخیرا اعلام کرد چند هفته به زمان گریز برنامه هسته‌ای ایران نمانده است. [برنامه اتمی ایران؛ چند هفته به زمان گریز باقی مانده]

سراب بازگشت به برجام

آنچه در پایان داستان برای حکومت ایران باقی می‌ماند به نظر می‌رسد سراب بازگشت به برجام باشد با تمامی تمامیت‌خواهی‌ها و باج‌خواهی‌هایی که دارد و عدم نرمش در زمینه کوتاه‌آمدن در مقابل خواسته‌های غرب.

اما در این جا یک نکته وجود دارد آیا غرب یک ایران هسته‌ای را می‌پذیرد؟!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)