جهان بر سر دو راهی

مانند زمان هیتلر جهان بر سر برنامه هسته ای ایران بر سر یک دوراهی حساس قرار دارد. اکنون جهان باید پیش از آنکه دیر شود چاره‌ای برای جاه‌طلبی‌ها و برنامه هسته ‌ای ایران بیندیشد.

آنگونه که از مذاکرات وین بر می‌آید جو بایدن حاضر شده بخشی از تحریم‌های حکومت ایران را که عمدتا مربوط به برنامه هسته‌‌ای و تحریم‌های هسته‌ای هستند را لغو کند.

بحث بر سر زمان است و همه طرف‌ها بر سر اینکه در مذاکرات توافق انجام خواهد شد متفق‌القولند.

در اینجا باید لختی درنگ کرد و به موضوع ایران و خاورمیانه از منظری بازتر و از موضعی بالاتر نگریست.

ضایعات برداشته‌شدن تحریم‌ها برنامه هسته ‌ای ایران

در صورتی که آمریکا تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کند قطع یقین پول‌های بدست آمده از این توافق همچون برجام ۲۰۱۵ نه به دست مردم ایران که صرف مطامع حکومت خواهد شد.

در اینجا ما صحبت از حکومتی می‌کنیم که نمی‌خواهد در نقشه طبیعی و جغرافیایی خود آرام بگیرد و دخالت‌هایش منطقه را به ستوه آورده است.

نیروهای شبه‌نظامیش مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و هر جا نیاز حکومت ایران باشد حضور پیدا می‌کنند.

برنامه موشکی ملایان با سرعتی بیشتر از قبل ادامه دارد و هر از چندگاهی از یک شهر موشکی توسط سپاه پاسداران رونمایی می‌شود.

از نقض حقوق ‌بشر مردم ایران نیز در می‌گذریم که دیگر این کلمه توان بیان آنچه بر سر مردم ایران آورده را ندارد شاید به گروگان‌گرفتن معنای دقیق‌تری برای این پدیده باشد.

کوتاه نیامدن از برنامه هسته‌ ای

همچنین از ۲ دهه پیش که برنامه هسته‌ای ایران فاش شد، حکومت ایران همواره نشان داده هرگز حاضر نیست از دستیابی به سلاح هسته‌ای و دانش آن دست بردارد. [آثار اورانیوم یا رد پای بمب اتم در سایتهای ایران؟]

مخفی‌کاری همیشه چاشنی کار حکومت ایران بوده و سوال اینجاست اگر چیزی برای پنهان‌کردن وجود ندارد چرا ملایان تهران مخفی‌کاری می‌‌کنند؟

برآیند تمامی این مولفه‌‌ها، چیزی است که آدمی را به دوران نازی‌ها و هیتلر می‌برد، وقتی که در مقابل تمامی جاه‌طلبی‌هایش، فقط مماشات را از سوی دیگران دید.

نتیجه این سیاست، ویرانی جهان در جنگ جهانی بود، زمانی که جهان باید به یک ضرورت مبرم پاسخ می‌داد و نداد.

اکنون در مورد ایران نیز وضعیت به همین منوال است. تمامی جاه‌طلبی‌های ملایان ادامه دارد با این حال غرب و آمریکا در پی مماشات و بازکردن در صندوق‌های پول به سوی ملایان هستند.

باید به هشدارها پیرامون برنامه هسته ‌ای ایران توجه شود

آژانس‌های اطلاعاتی اروپایی نه یک که چندین آنها، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اطلاعات موثق و در عین حال نگران‌کننده‌ای از تلاش‌های پیگیر حکومت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را برملا کرده است.

این اطلاعات نه مربوط به پیگیری حکومت ایران در سال‌‌های دور بلکه حتی سال ۲۰۲۰ می‌شود.

بالاتر از تمامی این‌ها گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که آب پاکی را بر روی دست مذاکره‌کنندگان در وین ریخت که با این وضعیت حکومت ایران نمی‌تواند به برجام ۲۰۱۵ برگردد. [چهار آزمایش اتمی توسط حکومت ایران انجام شده]

اما گویا در دور میز وین، گوش‌ها را سنگینی و چشم‌ها را بسته‌بودن فرا گرفته است. تهدیدها را نمی‌بینند و هشدارها را نمی‌شنوند.

این نگرانی‌  از سوی برخی کشورها منطقه خاورمیانه بسیار بیشتر از دور‌ میز ‌وین‌نشینان احساس شده و می‌شود.

اظهار نظرهای و برخی اقدامات از سوی کشورهایی در حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای دیگر مانند اسرائیل که به روشنی توسط حکومت ایران تهدید شده‌اند از روی نقشه پاک خواهند شد.

بی‌حسی خطرناک

این خطرناک‌ترین نوع بی‌حسی در دور میز مذاکرات وین نسبت به هشدارهاست که ادامه آن می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود شبیه آنچه هیتلر آفرید.

اکنون کشورهای حاضر بر در دور میز وین و در رأس آن آمریکا باید هشدارهای آژانس‌های اطلاعاتی و از جمله هشدار آژانس را جدی گرفته و پیش از صحبت درباره ادامه مذاکرات، حکومت ایران را وادار به پاسخگویی درباره این تهدیدهای بالقوه کنند.

یک دو راهی

این یک دوراهی جدی برای جامعه جهانی محسوب می‌شود که آیا حاضر است که امنیت منطقه و جامعه جهانی را در مقابل جاه‌طلبی‌ها و برنامه هسته ‌ای ایران ملایان تهران برگزیند و با ملایان برخود قاطع کند؟

یا منافع اقتصادی و هر دلیل دیگری را بهانه می‌کنند تا به توافقی با آنان تن دهند که فرجام آن بسیار خطرناک است. هشدار!

عقل سلیم می‌گوید ابتدا باید خطر فوری را رفع کرد. برای توافق و مذاکره در پساخطر هیچوقت زمان در همراهی کوتاهی نخواهد کرد.

خطر فوری از سوی کشوری که در بیش از ۴ دهه نشان داده حاضر به بازی در زمین و در چارچوب قواعد بین‌المللی نیست و شاید باید از زمین بازی حذف شود.

در حالی که تلاش‌های آمریکا برای احیای برجام، گامی در جهت نجات این کشور در حال فروپاشی‌ است.

با حذف این بازیگر نامطلوب بسیاری از کشورهای منطقه روی آرامش را خواهند دید چرا که سر مار و سردمدار تروریسم در منطقه زده خواهد شد.

بدون پیش‌برد این سیاست و توافقی که حداکثر سود را برای ملایان خواهد داشت بایدن باید پذیرای عواقب این توافق و معامله بد باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)