اختلافات عمده کماکان وجود دارد

بعد از پایان دور پنجم مذاکرات وین خبرها حاکی از این است که در این دور پیشرفت بسیار کمی حاصل شده و مسائل و اختلافات اصلی کماکان حل‌نشده باقی مانده است.

مهمترین تصمیمات سیاسی هنوز در پیش است

تا کنون آنچه در مذاکرات وین انجام گرفته، بحث‌های فنی در قالب ۳ کارگروه بوده که عملکرد کارگروه سوم تا حدودی زیر علامت سوال است.

چرا که حکومت ایران تا کنون هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه حاضر به روش گام به گام باشد از خود نشان نداده است.

اما فراتر از کار در این کارگروه‌ها که بحث‌های فنی را پیگیری می‌کنند اصل موضوع، تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا و ایران بر سر موافقت یا مخالفت و اجرا یا عدم اجرای آن است.

در نهایت این امر است که می‌تواند مذاکرات وین را به نتیجه‌ برساند همان طور که می‌تواند به آن توقف زده و به بن‌بست بکشاند.

دیپلمات‌‌های ارشد اروپایی که در مذاکرات وین حضور دارند اعلام کرده‌اند «مهم‌ترین تصمیمات سیاسی هنوز در پیش است».

این اظهارنظر علاوه بر کشیدن خط بطلان بر تمامی دعاوی خوشبینانه‌ی پیشین نشان می‌دهد اختلافات اولیه کماکان باقی است و هیچ یک از طرفین دعوا؛ یعنی آمریکا و ایران حاضر به دادن تمامی امتیازات نیستند. [توافق در وین به نفع حکومت ایران است یا ضرر؟]

پیشرفت بسیار کمی در دور پنجم حاصل شد

دو منبع آگاه از مذاکرات وین نیز در روز پایانی دور پنجم اعلام کردند «پیشرفت بسیار کمی در دور پنجم مذاکرات وین برای احیای برجام حاصل شده است».

ورلد اویل نیز درباره وجود اختلافات عمده در مذاکرات نوشت: «اختلافات عمده‌ای در مذاکرات در وین بر سر نحوه برخورد و اقدامات مربوط به غنی‌سازی رژیم ایران و رفع تحریم‌های آمریکا همچنان وجود دارد».

سه کشور اروپایی موضع دوپهلو اتخاذ کردند که «ما البته براساس این اصل که هیچ توافقی نخواهد بود مگر آنکه بر سر همه چیز توافق شود کار کرده‌ایم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد «پیش‌بینی می‌کند که مذاکرات تا چند دوره دیگر ادامه خواهد یافت».

وی همچنین گفته «هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم ایران یک بار دیگر تحت قوی‌ترین سازوکار نظارتی و راستی‌آزمایی قرار بگیرد که تاکنون بر سر آن مذاکره شده است».

اظهارات مقامات حکومت ایران

عراقچی نیز با وجود تمامی خوش‌بینی‌های قبلی در پایان دور پنجم اعلام کرد «موانع برای احیای توافق پیچیده است».

همزمان توپ را به سوی زمین کشورهای دیگر درگیر در برجام روانه ساخت و اعلام کرد‌ «زمان آن است آمریکا و اروپایی‌ها تصمیمات دشوار خود را بگیرند». [مذاکرات وین به نتیجه نرسیده است]

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  نیز گفت: «مذاکرات وین وارد موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای شد و چند موضوع باید حل و فصل شود».

خوشبینی انریکه مورا

در پایان دور پنجم، تنها انریکه مورا بود که اظهار امیدواری کرد شاید در دور بعدی مذاکرات که هفته آتی شروع می‌شود توافقی حاصل شود.

جلسه شورای حکام و تیغ قطعنامه بر گردن نظام

در این بین و در آستانه دور ششم مذاکرات وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجلاس فصلی خود را برگزار می‌‌کند.

اظهارات رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس در چند روز اخیر که در تعارض کامل با حکومت ایران ایراد شد، این گمانه را نیز مطرح می‌سازد که ممکن است در این اجلاس، ۳۵ کشور عضو قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران و برای عدم پاسخگویی آن نسبت به برنامه‌ی هسته‌ای‌اش صادر کنند.

نظر کارشناس سابق آژانس

دیوید آلبرایت کارشناس سابق این آژانس این احتمال را طرح کرده و افزوده است «روشن شدن ابهامات برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم هستند».

آلبرایت توافق بدون روشن‌شدن این ابهامات و عدم پاسخگویی ایران را «توافقی در سایه ابری بسیار سیاه» توصیف کرد.

در این نشست شورای حکام، برخی از هیئت‌های کشورهای مذاکره‌کننده در مذاکرات وین نیز شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز با اشاره به گزار‌ش آژانس از افزایش تنش‌‌ها با حکومت ایران بعد از این گزارش خبر داد.

رئیس جدید موساد نیز که از ۱۱ خرداد کار خود را شروع کرده اعلام کرد «ایران در عین مذاکره در وین، به پیشبرد رویای اتمی‌اش ادامه می‌دهد».

در همین حال بنی گانتز؛ وزیر دفاع اسرائیل نیز اعلام کرد «متوقف‌کردن ایران نیاز استراتژیک مشترک آمریکا، اسرائیل و دیگر کشور‌هاست».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)