دلسردی حکومت ایران از اظهارات وزیر خارجه آمریکا

دور پنجم مذاکرات وین در جریان است. خبرهایی مهمی از آن هنوز به بیرون درز نکرده، اما یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «دور پنجم مذاکرات وین هنوز پیشرفت چندانی نداشته است».

میز وین برای این چیده شد که طرف‌هایی که بر دور آن می‌نشینند مسئله‌ی بغرنج مشخصی را حل کنند؛ مسئله هسته‌ای ایران.

از ۱۳ فروردین که اولین جلسه آنلاین بین کشورهای حاضر در برجام شروع شد، تا کنون پنج دور مذاکرات در دور میز وین انجام شده، دور پنجم مذاکرات وین هنوز پایان نیافته است. [پنجمین دور مذاکرات برجام آغاز شد]

اما در اولین دورهم‌نشینی بر دور میز برجام سه کارگروه برای حل مناقشه هسته‌ای ایران تشکیل شد تا اقدامات عملی را بررسی و آن را اجرایی کند:

گروه کارشناسان متمرکز بر رفع تحریم

گروه کارشناسان متمرکز بر اقدامات هسته‌ای ایران

و گروه سوم گروه کارشناسان برنامه‌ریزی اقدامات طرفین در زمینه‌ی تحریم و هسته‌ای.

برآیند عملکرد این سه گروه کارشناسی تا کنون و تا آنجا که به اقدامات عملی برمی‌گردد برابر با صفر بوده است.

اختلافات در زمینه تعهدات هسته‌ای ایران

در زمینه تعهدات هسته‌ای حکومت ایران، که باید بر سر آن توافق شود گفتگوها هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

بر سر نوع و تعداد سانتریفیوژهایی که حکومت ایران پس از توافق می‌تواند داشته باشد بر دور میز وین اختلاف نظر جدی وجود دارد.

در برجام ۲۰۱۵ ایران فقط مجاز بود از سانتریفیوژهای نسل اول برای غنی‌سازی استفاده کند اما اکنون حکومت ایران سانتریفیوژهای نسل هشتم و نهم را نیز راه‌اندازی کرده و به کار گرفته که خود مانع مهمی در پیشرفت مذاکرات است.

این مهم را رافائل گروسی مدیرکل آژانس اخیرا مورد اشاره قرار داد که حکومت ایران در سال‌های اخیر به دانش فنی دست پیدا کرده که رسیدگی به آن و گنجاندن آن در توافق بسیار دشوار و پیچیده است.

گروسی شرایط در ارتباط با تهران را نگران‌کننده خوانده، چرا که برنامه هسته‌ای آن پیچیده و به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده که باید مورد «راستی‌آزمایی بسیار قوی» قرار گیرد. [آثار اورانیوم یا رد پای بمب اتم در سایتهای ایران؟]

اظهارات در سمت ایران

در سمت ایران و از آنجا که روحانی همواره ادعا و چشم‌انداز برداشته‌شدن تحریم‌ها را ترسیم می‌کند همواره و در طی پنج دور مذاکرات برجام اعلام کرده که برای برداشتن تحریم‌های کلی توافق حاصل شده و مذاکرات برای مسائل جزئی ادامه دارد.

اما گویا مسائل جزئی مورد نظر روحانی از مسائل کلی، مهم‌تر و غامض‌تر است!

بر این سخن می‌توان سخن عباس عراقچی نماینده نظام در مذاکرات را شاهد آورد که چندین بار تاکنون اعلام کرده؛ همچنان موضوعات کلیدی و مهمی برای نهایی‌شدن در مذاکرات باقی مانده است.

اظهارات در سمت تروئیکای اروپایی

در یکی از آخرین اظهارنظرها از سوی تروئیکای اروپایی، یک یک مقام آگاه اروپایی درباره دور پنجم مذاکرات وین اعلام کرد این مذاکرات هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

این مقام افزوده بود هر چه به پایان نزدیک می‌شویم کار دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود.

وی همچنین از سخنان حسن روحانی مبنی بر توافق بر سر برداشته‌شدن بیشتر تحریم‌ها اظهار تعجب کرد.

با توجه به اظهاراتی که قبل از این، از سوی اولیانوف نماینده روسیه ایراد شده بود که دور پنجم مذاکرات وین احتمالا آخرین دور مذاکرات خواهد بود نیز می‌توان نتیجه گرفت چهار دور قبل نیز، مذاکره برای مذاکره بوده است.

یعنی هیچ پیشرفت چشمگیر و عملی بر روی زمین صورت نپذیرفته است. [دور چهارم مذاکرات وین به کجا انجامید؟]

اظهارات در سمت آمریکایی

در سمت آمریکایی هم، اظهارات روحانی به سخره‌ای پنهان گرفته شد وقتی آنتونی بلینکن اعلام کرد که این سخنان روحانی را به عنوان یک خبر تلقی می‌کند.

اظهارات در سمت روسی

در سمت روسیه نماینده این کشور میخائیل اولیانوف قبل از دور سوم مذاکرات سعی می‌کرد تصویری از خوش‌بینی ارائه دهد اما بعد از دور چهارم لحن موضع‌گیری‌های وی نیز تغییر کرد.

با این تغییر لحن، وی در آستانه دور پنجم مذاکرات وین اعلام کرد که احتمالا دور پنجم آخرین دور مذاکرات باشد.

اظهارات در سمت چینی

در سمت چینی اظهارات بسیار اندک و غیرقابل پرداختن به آن است چرا که این کشور همیشه در پی منافع اقتصادی کلانی که با حکومت ایران داشته فقط اعلام داشته که تحریم‌ها علیه حکومت ایران باید برداشته شود.

این نیز به معنای افزایش تبادلات تجاری با ایران و صرفا یک اظهارنظر اقتصادی است تا یک تصمیم‌گیری یا اتخاذ موضعی که بتواند تاثیری در دور پنجم مذاکرات وین بگذارد.

دو تضاد اصلی

دو تضاد اصلی که بر سر پیشرفت مذاکرات وجود دارد یکی اصرار بی‌وقفه حکومت ایران به برداشتن تمامی تحریم‌هاست که آمریکا هرگز حاضر به آن نیست.

به عبارت دیگر بایدن حتی اگر بخواهد، باید برخی از این تحریم‌ها را برای لغو به مجلس نمایندگان و سنا ببرد که هرگز نخواهد توانست موافقت آنها را جلب کند.

چون در طرف دمکرات‌ها، سنگین‌وزن‌هایی چون چاک شومر و منندز مخالف برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند و با این حساب، اکثریت به نفع مخالفان بایدن می‌شود. [مذاکرات برجام و  هشدارها از درون آمریکا به بایدن]

بر این مخالفت‌ها باید مخالفت‌های اسرائیل و اعراب حاشیه خلیج‌فارس را نیز افزود.

تضاد دوم نیز مربوط به دستیابی حکومت ایران به سطحی از غنی‌سازی و دانش آن است که بازگشت ناپذیربودن دانش آن علی‌الخصوص در زمینه تولید اورانیوم فلزی مشکل جدی بر سر توافق است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)