سه ارگان گارد زندان ارومیه برای شکستن اعتصاب غذای زندانیان معترض به بندهای ۱ و ۲ یورش بردند

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام؛ مأموران سه ارگان گارد زندان ارومیه به داخل برخی از بندهای این زندان یورش برده و زندانیانی را که در اعتراض به وضعیت بد زندان در اعتصاب غذا بسر میبرند مورد ضرب و شتم قرار دادند.

منابع موثق گزارش دادند صبح امروز یکشنبه ۹ خرداد۱۴۰۰، سه یگان شامل یگان گارد زندان، یگان گارد نیروی انتظامی و گارد نوپا با بیش از ۱۲۰مامور برای سرکوب زندانیانی که در اعتراض دست به اعتصاب زده اند، به بندهای ۱ و ۲ این زندان حمله کردند.

زندانیان این بندها به شرایط غیرانسانی حاکم بر زندان، انبوه جابجایی ها و تراکم بیش از حد جمعیت در این این دو بند و همچنین نبود دارو برای بیماران اعتراض کرده بودند اما با بی اعتنایی رئیس زندان و افسر نگهبانها روبرو شدند. به همین علت وقتی که راهی برای پاسخگویی به خواسته های خود نیافتند دست به اعتصاب زدند.

اما پاسخ رئیس زندان به خواسته این زندانیان آن هم در شرایط کرونا، لشگرکشی به درون بندها بود. خبرها حاکی است که مأموران هنگام حمله، درب بندهای ۱۴ و ۱۵ و ۱ و ۲ را بستند تا کسی شاهد وحشی گری های آنها نباشد.

شایان ذکرا ست وضعیت جیره بندی غذایی در زندان ارومیه بسیار اسفناک و غیر قابل تحمل است. روز دوشنبه ۳ خردادماه نانهایی که در زندان مرکزی ارومیه به زندانیان داده بودند، نانهای مانده و کپک زده و غیرقابل خوردن بوده است. زندانیان نیز علیرغم اینکه گرسنه بودند نانها را در اعتراض پس فرستادند. در همین روز برنجی که به بند ۱۴ برده بودند آغشته به گٍل بوده و باعث اعتراض جمعی زندانیان شد. آنها هم غذا را پس فرستادند و به این شیوه برخورد با زندانیان بشدت اعتراض کردند.

همچنین گزارش شده است از نیمه دوم سال ۹۹ گوشت قرمز از برنامه غذایی زندانیان این زندان حذف شده و یکی دو ماه بعد هم میزان گوشت مرغ به یک چهارم تقلیل یافت یعنی یک ران مرغ برای ۴ نفر در نظر گرفته می شود.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)