دستکاری بودجه بعد از تصویب و ابلاغ به دولت!

مجلس حکومت ولایت‌فقیه بعد از تصویب لایجه بودجه ۱۴۰۰و تبدیل آن به قانون و ابلاغ به دولت منتسب، اقدام به دستکاری لایحه بودجه کرده و بودجه ارگان‌های نظامی حکومت را ۱.۵ برابر کرده است.

اولین بار علی خضریان یکی از اعضای مجلس که اختلافاتی با قالیباف؛ رئیس مجلس نظام دارد در ۳۱ فروردین خبر از دستکاری بودجه ۱۴۰۰ و تغییر در برخی جداول بودجه داد. [بودجه ۱۴۰۰، باتلاق فقر در انتظار فرودستان]

در نهایت ۱۰۰ نفر از اعضای مجلس با نوشتن نامه‌ای به قالیباف به این امر اعتراض کرده و صحبت از «رکورد جدیدی در عدم تمکین از آیین‌نامه و ایجاد رانت»، برای برخی افراد و نهادهای خاص کردند.

افشاگری خبرگزاری دولت

پس از آن خبرگزاری ایرنا متعلق به دولت منتسب، جزئیات دستکاری بودجه از سوی کمیسیون تلفیق را که پیش از این بی‌سابقه بوده  در جنگ قدرت درون حاکمیت افشاء کرد.

ایرنا اعلام کرد دستکاری در بودجه، توسط کمیسون تلفیق که الیاس نادران در رأس آن قرار دارد، بدون اطلاع دولت، اعضای مجلس، حتی برخی اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین سازمان برنامه و بودجه بوده است.

ایرنا از افزایش ۲ برابری بودجه سازمان بسیج نظام خبر داده بود در کنار برخی ردیف‌های بودجه که به کلی حذف شده بودند از جمله بودجه سازمان برنامه و بودجه که خود ارائه‌دهنده و تنظیم‌کننده لایحه بودجه است.

فشارها باعث شد تا خبر از سایت ایرنا در ۹ اردیبهشت حذف شود، اما همزمان طرح گردید اگر دستکاری صورت نپذیرفته پس دلیل اعتراض صد عضو مجلس چیست؟!

خبرگزاری‌های جناح خامنه‌ای نظیر خبرگزاری مجلس؛ خانه ملت و مهر، اخبار ایرنا را جعلی خواندند. اما ماجرا پایان نپذیرفت.

جنگ بین کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه

جنگ بر سر تغییر برخی ردیف‌های بودجه یا ارقام و یا ساختار کلی بین کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه از ماه‌ها پیش در جریان بوده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط کمیسیون تلفیق، که هشدار اقتصاددانان هر دو جناح مبنی بر تورم‌زا بودن آن و هشدار نسبت به اعتراضات مردمی را در پی داشت، باعث شد مجلس در یک خودزنی کلیات بودجه را رد کند و اقدام کمیسیون تلفیق را نادیده بگیرد.

اما به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بیکار ننشست و اقدام تلافی‌جویانه خود را بعد از تصویب بودجه و تبدیل‌شدن آن به قانون عملی کرد. [قانون ۱۴۰۰ و فراز و نشیب‌های آن]

دستکاری در ۲۰۰ بند از جداول و برخی احکام، صورت پذیرفته بود. مصطفی میرسلیم؛ عضو کمیسیون ۹۰ مجلس با اشاره به سابقه رد صلاحیت رئیس پیشین کمیسیون تلفیق، اعلام کرد که باید با عوامل دستکاری بودجه برخورد شود.

کاظم دلخوش؛ سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز دستکاری بودجه را بی‌سابقه خواند.

وقتی دستکاری بودجه مسجل شد کمیسوین تلفیق سعی کرد  «رد کلیات در صحن علنی»، «اصرار بر ابلاغ بودجه قبل از پایان سال» و «از دست رفتن فرصت» را بهانه کند.

در بین اینها می‌توان دلیل اصلی را «رد کلیات بودجه در صحن علنی» به دلیل اصرار کمیسیون تلفیق به خاطر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جنگی که با دولت منتسب داشت، عنوان کرد.

در انتقام‌جویی از رد کلیات بودجه، کمیسیون تلفیق بعد از ابلاغ بودجه و تبدیل‌شدن آن به قانون دست به بودجه برده و بودجه را به نفع ارگان‌ها نظامی و مذهبی دستکاری کرده است. [افزایش چشمگیر بودجه نهادهای مذهبی در سال ۱۴۰۰]

ادای دین به دوستان

این نکته نباید دور از نظر بماند که این دستکاری به نفع دولت بعدی که قریب به یقین از جناح خامنه‌ای است می‌باشد.

کانال تلگرامی نیروی قدس سپاه دلیل این دستکاری را «تقسیم مسئولیت افراد در دولت آینده» عنوان کرد.

کار بدانجا کشید که از درون حکومت و از سوی احمد توکلی؛ عضو پیشین مجلس نظام و «مدیر سازمان دیدبان شفافیت» این اقدام در نامه‌ای به قالیباف، خیانت توصیف شد.

افزایش بودجه صدا و سیما، «سازمان تبلیغات اسلامی»، «شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه»، «صندوق ذخیره بسیجیان»، «جامعه المصطفی»، «شورای عالی حوزه علمیه»، «بخش تقویت بنیه دفاعی انتظامی»، «فعالان فضای مجازی صداوسیما» و «سپاه پاسداران» از جمله این دستکاری‌هاست.

بودجه سپاه پاسداران در این دستکاری ۶۲ درصد نسبت به لایحه دولت منتسب، افزایش یافته که خود نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایشی ۱۰۰ درصدی و نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایشی ۳۵۰ درصدی دارد.

تنها در مورد «فعالان فضای مجازی صداوسیما»، آذری جهرمی وزیر ارتباطات روحانی اعلام کرد که ۱‍۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

علاوه بر این در این دستکاری، بودجه نیروهای مسلح ۱.۵ برابر افزوده شده و از ۱۶۶ هزار میلیارد به ۲۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و ردیف‌های بودجه نهادهای نظامی از ۱۳۴ به ۱۵۱ ردیف افزایش پیدا کرده است.

بودجه این نهادها در ابتدا ۱۶۶ هزار میلیارد تومان بود بعد از اصرار مجلس، به ۱۸۹ هزار میلیارد و در دستکاری بعد از ابلاغ و تبدیل‌شدن به قانون، به ۲۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این رقم معادل افزایش ۷۵ درصدی نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ این نهادهاست.

علی مزروعی نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ششم نظام در این باره اعلام کرد «نمایندگان فعلی نزدیک به نهادهای نظامی و انتظامی، تلاش کرده‌اند دین‌شان به این نهادها را ادا کنند». [بودجه ۱۴۰۰ ایران و اما و اگرها]

در این باره و تاکنون و مانند همیشه سران نظام نه در پی محاکمه متخلف که در پی محاکمه‌ی نشردهند‌گان رازهای پشت پرده حکومت‌گران و وابستگان آنها هستند.

قالیباف و برخی از اعضای مجلس از ۷ روزنامه‌نگار که جزئیات این دستکاری را نشر دادند شکایت کرده‌‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)