نمایندگان کشورها به پایتخت‌‌های خود برگشتند

دور چهارم مذاکرات وین پایان یافت و نمایندگان کشورها برای مشورت به پایتخت‌های خود برگشتند. سوالی که باقی می‌ماند این است که دور چهارم مذاکرات وین به کجا انجامید؟ [دور چهارم مذاکرات برجام]

خبرها ضد و نقیض است. برخی مانند پایان دور سوم چراغ‌های سبز را در مورد پیشرفت مذاکرات روشن کردند و برخی چراغ‌های قرمز، برخی نیز چراغ زرد را روشن کردند.

بعد از پایان دور سوم مذاکرات در حالی که اکثر کشورها دور میز برجام ،‌ وانمود می‌کردند که مذاکرات حاوی پیشرفت‌های چشمگیر! بوده، اما اظهارنظرهای روزهای بعد سخن‌های متفاوتی گفتند.

اما در پایان دور چهارم مذاکرات وین این گونه نبود، موضعگیری‌ها متفاوت، متناقض و بعضا ضد و نقیض بودند.

شکی نیست که هر کشور نشسته بر دور میز برجام، بنا به فراخور منافعش، موضعگیری سیاسی می‌کند.

و شکی نیست که این تمامی ماجرا نیست و تمامی موضوعات علنی و رسانه‌ای نمی‌شود و بسیاری از موضوعات به مانند اسرار در دور میز وین باقی می‌مانند.

اما وضعیت موضع‌گیری‌های علنی و رسانه‌ای‌شده، بعد از پایان دور چهارم، برخی از اسرار مگو بر دور میز برجام را مشخص ساخت.

شرط آمریکا برای حکومت ایران

در ۲۲ اردیبهشت، افشاء شد که تیم آمریکایی برای ایران شرط گذاشته که برای بازگشت به برجام و لغو یا تعلیق تحریم‌ها، باید تمامی سانتریفیوژهای نسل جدید را، نابود کرده و از بین ببرد.

پیش از آن نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «اگر این کشور به برجام بازگردد، همچنان ایران را در زمینه حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر تحت فشار قرار خواهد داد».

در حین مذاکرات موضوع جانبی دیگری بر این گفتگوها سایه افکند و آن درگیری در نواز غزه بود، تلاش ۴۴ سناتور جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات از سوی وزارت خارجه پذیرفته نشد. [نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه به بایدن و جواب رد بلینکن]

اما آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد «هر چه در توان داریم برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم».

ترجمان این سخن به معنای توقف کلیه فعالیت‌های افزون بر بندهای قیدشده در برجام توسط حکومت ایران است.

در روز جمعه ۲۴ اردیبهشت نیز، وال‌استریت ژورنال فاش ساخت «پیشرفت در مذاکرات وین بسیار کم است».

لورنس نورمن خبرنگار وال‌استریت به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «بایدن قصد ندارد مبنای تحریم‌های اعمال‌شده توسط ترامپ را به چالش بکشد».

چراغ قرمز روسیه

پیش از دور چهارم مذاکرات وین، میخائیل اولیانوف؛ نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همیشه چراغ سبز را در مورد پیشرفت مذاکرات روشن می‌‌کرد اما این بار موضعی متفاوت گرفت.

بلومبرگ به نقل از اولیانوف در ۲۸ اردیبهشت نوشت: «نماینده روسیه صحبت راجع به گشایش بزرگ در توافق با ایران را کمرنگ کرد… در حالی که پیشرفت‌های چشمگیری توسط مقاماتی که به دنبال تنظیم برنامه بازگشت آمریکا به برجام بودند، حاصل شده اما هنوز مسائل حل‌نشده باقی مانده‌اند»

همزمان سه دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کردند «از هیچ اعلام بزرگی در آینده نزدیک مطلع نیستند».

چراغ سبز کم‌سو در سمت ایران همراه با چراغ قرمز آمریکا

در سوی مقابل اما اوضاع کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

در حالیکه روحانی اعلام کرد «ما همین امروز هم قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم» اما۲۰۰ نفر از اعضای مجلس ولایی! نظام، در راستای استراتژی خامنه‌ای، با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با لغو «تفکیک‌شده‌ی» تحریم‌های آمریکا اعلام کردند.

این بدان معناست که آمریکا حاضر نشده تمامی تحریم‌های مربوط به ایران را آنچنان که خامنه‌ای خواهان آن بود لغو یا تعلیق کند.

این موضوع را عباس عراقچی؛ نماینده نظام در مذاکرات، بدین‌گونه فرموله کرد «چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود».

چراغ سبز مشکوک انریکه مورا

رئیس میز وین؛ انریکه مورا؛ معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا [میانه ‌بازی اروپا در مذاکرات برجامی] اما چراغ سبز را در زمینه دور چهارم مذاکرات برجام روشن کرد اما مشکوک.

وی گفت نسبت به احیای توافق هسته‌ای اطمینان دارد اما افزود نمی‌تواند ریسک حاصل‌شدن توافق در نشست دور آینده را بپذیرد.

چراغ قرمز تروئیکای اروپایی

بر خلاف مورا، تروئیکای اروپایی در روز پایانی دور چهارم مذاکرات وین اعلام کردند «تضمینی برای موفقیت در گفت‌وگوها جهت احیای برجام وجود ندارد و هنوز برخی مسائل دشوار پیش رو هستند».

آنها افزودند «در تلاش‌ها برای بازگرداندن برجام، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ضروری است، زیرا بدون آن توافق قابل اجرا نیست».

روز جمعه ۳۱ اردیبهشت توافق سه‌ماهه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می‌رسد.

اما بر خلاف سه کشور اروپایی روحانی در روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد «غربی‌عا قبول دارند که تمام تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. رفع تحریم نفت، پتروشیمی،کشتیرانی، بیمه و بانک مرکزی را قبول کرده‌اند.» و افزود «الان روی موارد جزئی بحث می‌کنیم».

اما روحانی اشاره‌ای به لغو یا تعلیق تحریم‌های ذیل تروریسم و نقض حقوق‌بشر و برنامه موشکی نکرد.

با تمامی این اوصاف مذاکرات در ۲۹ اردیبهشت در دور چهارم به پایان رسید و اکنون باید منتظر تصمیم‌گیری در پایتخت‌‌ها برای دور بعد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)