تقاطع: بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، به دنبال پیروزی حسن روحانی، نامزد میانه‌روها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، طی یک هفته اخیر، قیمت طلا و بهای ارزهای خارجی در بازار تهران روند رو به کاهشی را تجربه کرده است به گونه‌ای که قیمت دلار با کاهش «ده درصدی»، از ۳ هزار و ۶۳۰ تومان در ابتدای هفته به ۳ هزار و ۳۳۰۰ تومان در پایان هفته رسیده است.

بهای دلار و یورو، یک روز پیش از برگزاری انتخابات، به بالاترین میزان طی ماه‌های اخیر رسیده بود. یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات نیز قیمت ارزهای خارجی اندکی افزایش یافت اما طی روزهای بعد و در میانه هفته گذشته به تدریج با روند کاهشی روبه‌رو شد.

بر اساس گزارش‌ها، قیمت دلار و یورو به ترتیب از ۳۴۶۰ و ۴۵۹۰ در روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد (۱۸ جون)، به ۳۴۲۰ و ۴۵۵۰ تومان روز چهارشنبه کاهش یافت و پس از آن در روز پنج‌شنبه با کاهش محسوسی به ترتیب به ۳۳۰۰ و ۴۵۰۰ تومان رسید.

قیمت هر سکه تمام طرح جدید نیز روز پنج‌شنبه در بازار آزاد تهران، ۴۸ هزار تومان کاهش یافت و از یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان در روز چهارشنبه به یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان رسید.

روز پنج‌شنبه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۰۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز ۲۷ هزار تومان نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافت.

اگرچه «شبکه اطلاع‌رسانی اتحادیه طلا و جواهر» روز چهارشنبه، «کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی» را عامل موثری در پایین رفتن قیمت سکه در بازار ایران دانست اما گروهی از کارشناسان نوسان بازار ارز و طلا در ایران را «واکنشی احساسی» به پیروزی کاندیدای نزدیک به جریان اصلاح‌طلب و وعده‌های وی مبنی بر کاهش تنش با دنیا بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌دانند.

تاثیر تحولات سیاسی بر کاهش بهای ارز و طلا در بازار ایران طی ماه‌های اخیر به شدت نمایان شده است. به گونه‌ای که بعد از اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده و رد صلاحیت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان، قیمت دلار ۱۷۰ تومان گران شده بود. در آن زمان بهای سکه نیز به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود و حتی قیمت برخی خودروها نیز یک تا چهار میلیون تومان افزایش یافته بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com