تقاطع: مراسم تشییع پیکر جلیل شهناز، استاد فقید تار، صبح روز پنج‌شنبه (۳۰ خرداد-۲۰ جون) با حضور اساتید موسیقی ایران و صدها نفر از دوست‌داران او از مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم چهره‌های سرشناسی چون محمدرضا شجریان، ایرج (حسین خواجه‌امیری)، حسین علی‌زاده، فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، هوشنگ ظریف، محمد اسماعیلی، محمد موسوی، علی‌رضا قربانی، عبدالحسین مختاباد، حسام‌الدین سراج و علی‌اصغر شاه‌زیدی حضور داشتند.

به گزارش سایت خانه‌ی موسیقی ایران، در آغاز این مراسم، حسین علی‌زاده استاد تار و سه‌تار و دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی، در سخنانی در تجلیل از جلیل شهناز گفت: «ما اینجا جمع شده‌ایم که جاودانگی شهناز را یادآور باشیم. ما از استاد شهناز خاطرات فراوانی داریم و نغمه‌های او در ذهن‌مان گره خورده است و استاد شهناز کسی نیست که از بین ما برود و فراموش شود. او از با ارزش ‌ترین هنرمندان میان ما بود.»

فرهاد فخرالدینی، رهبر سابق ارکستر ملی ایران نیز در سخنانی از بی‌اعتنایی مسوولان دولتی به جلیل شهناز در زمان زنده بودنش انتقاد کرد و گفت: «ای کاش قدر این هنرمندان را بیش از این می‌دانستیم. بدون شک مسوولان در نشان دادن چهره شهناز مضایقه کردند. مردم ما هنوز ساز شهناز را به خاطر دارند و با آن آشنا هستند. امیدوارم مسوولان با مرگ عزیزان و بزرگانی چون استاد شهناز به خودشان بیایند و به کسانی که عاشقانه به هنر موسیقی عشق می‌ورزند بیشتر احترام بگذارند.»

علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده و از شاگردان قدیمی جلیل شهناز و کیومرث شهناز، فرزند او از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در پایان و پیش از تشییع پیکر جلیل شهناز به سوی قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا، استاد محمدرضا شجریان و به همراه محمد موسوی، نوازنده‌ی نی، قطعه‌ای را با اشعاری از خیام و حافظ برای حاضران اجرا کردند. (از اینجا ببینید.)

استاد شهناز، پس از یک دوره بیماری صبح روز دوشنبه ٢٧ خرداد، در سن ٩٢ سالگی در بیمارستان دی تهران درگذشت. او در طول هشت دهه عمر هنری خود با هنرمندان بنامی چون فرامرز پایور، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیرناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی (گلپا)، حسین خواجه‌امیری (ایرج) و محمدرضا شجریان همکاری داشته‌ است.

تصاویر برگزیده تقاطع از مراسم تشییع باشکوه جلیل شهناز را در ادامه ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com