واکسن کرونا و چهل دزد تهران

واکسن کرونا در این روزها هم در بازار آزاد به قیمت گزاف به فروش می‌رسد و هم در شهرهای مختلف کشور، مقامات حکومتی منتسب به حاکمیت، با سوء استفاده‌های مختلف دست به سرقت واکسنی می‌زنند که سهمیه کارد درمان، گروه‌های پرخطر و پرریسک است.

از اصل دعوا یعنی عدم تهیه واکسن‌های معتبر و تاییدشده‌ی سازمان بهداشت جهانی توسط خامنه‌ای و حکومتش که بگذریم، حال ایران با دو بحران در زمینه واکسن روبروست.

بحران اول فقدان واکسن معتبر و عدم واکسیناسیون عمومی که اکثریت قریب به اتفاق شهرهای کشور را از قرمز به سوی سیاهی کشانده، در حالی که ویروس جهشی تصاعدوار را آغاز کرده است.

در این بین حکومت ایران اقدام به واردکردن برخی واکسن‌های غیرمعتبر، واکسن‌های هنوز تاییدنشده، واکسن‌های در مرحله کارآزمایی بالینی و… کرده است.

از افشاها و انکارها در مورد کارآزمایی بالینی برخی واکسن‌های غیرمعتبر کشورهای دیگر بر روی اقشار در معرض خطر که بگذریم به بحران دوم می‌رسیم.

بحران دوم اما سوء استفاده و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم دزدی واکسن‌هایی است که طبق قوانین بین‌المللی ابتدا باید به کادر درمان، گروه‌های پرخطر سنی و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، و برخی مشاغل که به دلیل ماهیت‌ کارشان بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا هستند، تعلق گیرند.

در اینجا نیز افشا و انکار بسیار است. در فضای مجازی؛ جایی که حاکمیت کامل آن در دست حکومت ایران نیست و قرار است طبق توافق با چین، چین به ولایت فقیه در امر سانسور و جاسوسی کمک کند، [جاسوسی از شهروندان ایرانی در بین مفاد توافق با چین] اخبار زیادی در زمینه دزدی سهمیه واکسن گروه‌های پرخطر افشاء شده است و طبق معمول اولین واکنش حکومتگران انکار است.

اما دنیای بزرگ دیروز، امروز به یمن پیشرفت تکنولوژیک و گسترش شبکه‌های اجتماعی و هر شهروند با یک گوشی هوشمند، به عنوان یک شهروندخبرنگار، به دهکده به واقع کوچکی تبدیل شده که حکومت‌گران دیکتاتور و غیردمکراتیک دیگر نمی‌توانند همه اسرار مگوی خود را در آن پنهان کنند.

دزدی سهمیه واکسن پاکبانان

از شیراز و در ۳ فروردین ۱۴۰۰ شروع شد وقتی خبر تزریق واکسن تاییدنشده‌ی کوبایی به ۱۰۰۰ پاکبان و متعاقب آن دزدی و استفاده برخی از عوامل حکومت از جمله عوامل شهرداری و شورای شهر از سهمیه واکسن پاکبانان منتشر شد، [آیا به پاکبانان واکسن تایید نشده کوبایی تزریق می‌شود؟+ویدئو] در حالی که هنوز کادر درمان که اصلی‌ترین اولویت برای دریافت واکسن هستند، به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

خبر بعدی در ۲۷ فروردین از آبادان رسید که برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری این شهر، از سهمیه واکسن پاکبانان استفاده کرده‌اند. خبرهای بعدی مشابه، از علی‌آباد کتول در استان گلستان رسید هر چند انکار شد و ادعا شد که این کار به دلیل انصراف پاکبانان و جلوگیری از هدررفتن واکسن بوده! اما وجود نام خواهر امام‌جمعه بندرگز در بین افراد واکسینه‌شده‌ی غیرپاکبان، انکار و ادعا را به ورطه ابطال کشید.

از اسفراین در خراسان نیز خبر رسید مدیر یک مرکز سالمندان، بخشی از سهمیه واکسن سالمندان مرکز تحت مدیریتش را به خانواده خود تزریق کرده است.

اما این تنها بخش دردناک ماجرای واکسیناسیون پاکبانان نبود، ۲ پاکبان در مشهد بعد از تزریق واکسن احتمالا کوبایی، فوت کردند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد این خبر را تایید کرد.

امضاءگرفتن از واکسینه‌شوندگان

موضوع واکسن، سوء استفاده و دزدی از آن و تبعات واکسن‌های غیرمعتبر و تایید نشده به حدی جدی است که مدیرکل امور داروی وزارت بهداشت ایران، طبق دستورالعملی ابلاغ کرده است که در هنگام تزریق واکسن روسی، از واکسینه‌شوندگان رضایت‌نامه‌ای اخذ شود که آنها به دلیل فقدان واکسن معتبر، حاضر به تزریق واکسن روسی‌ شده‌اند و در صورت هر گونه عارضه، عواقب آن بر گردن خودشان خواهد بود نه حکومت.

اما نباید از نظر دور داشت که فقدان واکسن معتبر و تایید‌شده و عدم واردات آن، نتیجه دستور صریح و مستقیم خامنه‌ای بوده است. [خرید واکسن کرونا و فشارهای مردم ایران بر حکومت]

فروش واکسن در بازار آزاد با قیمت گزاف

در این بین اما موضوع فروش واکسن کرونا در بازار آزاد نیز خود وجهی دیگر از فساد در داخل ارگان‌های حکومت ایران را بارز می‌سازد.

در ۴ فروردین ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت به شرکت‌های خصوصی واردکننده دارو فراخوان داده شد تا واکسن کرونا وارد کنند. یک مقام نیز حکومتی اعلام کرد حتی در صورت واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی، واکسیناسیون برای عموم رایگان خواهد بود. تا بدینجا مشکلی نیست.

اما خبرها از جمله به نقل از تجارت‌نیوز در ۲۳ فروردین حاکی از آن است «برخی از انواع واکسن‌ها در بازار آزاد به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند یعنی ۲۰۰۰ دلار با قیمت ارز آزاد در حالی که قیمت جهانی واکسن ۲ دلار است.»

تجارت نیوز افزود: «واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده و از کانال‌هایی به افرادی غیر از کادر درمان رسیده است».

دست‌داشتن شرکت‌هایی مانند «شرکت مدیریت آتیه بهمن»، «شرکت توسعه کارآفرینی بهمن» از شرکت‌های وابسته به «موسسه دانش بنیان برکت» از زیرمجموعه «ستاد اجرایی فرمان امام» و دیگر ارگان‌های منتسب به حکومت مانند «شرکت کوبل» و «شرکت بهستان دارو» برای واردات واکسن می‌تواند چرخه فروش واکسن کرونا در بازار آزاد با قیمت گزاف را توجیه کند.

دیگر دیر شده است

اما در زمینه واردات واکسن توسط بخش خصوصی نیز طولی نکشید که این شرکت‌ها، از زبان محمود نجفی‌عرب، «رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی» اعلام کردند «دیگر دیر شده، واکسن کرونا پیدا نمی‌شود».

هلال احمر حکومت نیز از این ماجرا به دور نماند. به نقل از حیدر محمدی؛ مدیر حوزه دارویی وزارت بهداشت، ۱۳ میلیون یورو ارز پرداخت‌شده به هلال احمر، منجر به واردات واکسن کرونا توسط این نهاد نشده است!

محمدحسن قدسیان نیز اما از طرف هلال احمر،  وزارت بهداشت را متهم کرد که به رغم دریافت ارز، اما وزارت بهداشت مجوز واردات واکسن را برای هلال احمر صادر نکرده است.

کار تا بدانجا کشید که هلال احمر ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد واکسن کرونا رایگان نخواهد بود و متعاقب آن سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز افزود کسانی که نمی‌خواهند در نوبت تزریق بمانند می‌توانند با پرداخت هزینه زودتر واکسن دریافت کنند.

بدین ترتیب در تهران و ایران بر خلاف علی‌بابای بغداد، علی‌بابا [خامنه‌ای] در راس نظام، خود در راس نه ۴۰ دزد، که چهل‌ها دزد است که سهمیه واکسن کادر درمان و گروه‌های پرخطر را دزدیده و در بازار آزاد به فروش می‌رساند و از واردات واکسن معتبر خودداری می‌‌کند.

یک سوال

چرا با وجود نیاز و ضرورت مبرم به واکسن در حالی که صحبت از شیوع موشکی و تصاعدی کرونا در ایران می‌شود، خامنه‌ای چنین سیاستی را در پیش گرفته است؟ آیا اتخاذ این سیاست به ضرر وی نیست و ممکن نیست شهروند خشمگین و عزاداران عزیز از دست‌داده را به کف خیابان بکشاند؟

شاید به عنوان یک استثناء، پاسخ در خود سوال نهفته باشد؛ اگر واکسن معتبر تهیه و وارد شود و واکسیناسیون عمومی صورت پذیرد به نحوی که دیگر محدودیتی برای اجتماعات پرتکثر نباشد، مردم در کف خیابان‌ها، مطالبات پیشین و پسین کرونا را از خامنه‌ای و حکومتش طلب خواهند کرد.

زود است بگوییم حافظه تاریخی مردم ایران از یاد برده که کرونا بعد از اعتراضات سهمگین آبان ۱۳۹۸ و اعتراضات به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه وارد کشور شد و با وجود کرونا این اعتراضات کمابیش ادامه دارد.

به جرات می‌توان گفت پرونده ۱۵ ماهه حکومت، در کنترل کرونا مهر مردودی بر خود دارد. ایران اکنون در قعر جدول واکسیناسیون است و اعداد، ادعاها را تصدیق می‌کنند. بلومبرگ در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ نوشت: «با سرعت کنونی، واکسیناسیون ۷۵ درصدی جمعیت ایران یک دهه طول می‌کشد».

در صورت پایان‌پذیرفتن کرونا حکومت باید به مشکلات و مطالبات بسا بزرگتری پاسخ دهد، [کمیته رصد چیست و به چه منظوری تشکیل شده است؟] پس از نظر حکومت بهتر، که بین «بد و بدتر» بد را انتخاب کند؛ یعنی ادامه کرونا.

حکومت ایران همچنین از محل فقدان و واردکردن میزان محدودی واکسن توسط ارگان‌های حکومت و با واکسیناسیون پولی و فروش واکسن در بازار آزاد با قیمت ۱۰۰۰ برابری، بنا بر آنچه تجارت نیوز نوشته، سود هنگفتی به جیب می‌زند.

اما این پایان ماجرا و مطلوب خامنه‌ای نخواهد بود رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی با ارسال نامه‌ای به وی، بر سر سوءمدیریت کرونا و عواقب امنیتی آن هشدار داده بود. اخیرا نیز بر این هشدارها افزوده شده است؛ [کرونا مانع اصلی فوران اعتراضات سراسری در ایران].

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)