کارگزاران رژیم جمهوری اسلامی و رسانه های حکومتی از آغاز موج چهارم کرونا پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ سخن می گویند.

روز شنبه ۲۱ فروردین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

همچنین افزود: “در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند، ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.” در این میان، حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته که اگر میزان مرگ و میر به همین روال ادامه یابد، ممکن است در شهرهای قرمز به “وضعیت سیاه” برسیم.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد از روز شنبه ۲۱ فروردین براساس رنگ‌بندی‌ها به مدت ۱۰ روز سراسر کشور تعطیل می‌شود. با این تعطیلی ها کارگران و مزدبگیرانی که بدون تأمین مالی و حمایت های دولت به حال خود رها می شوند تحت فشار مضاعف قرار می گیرند.

کارگران شاغل در کارگاههای زیر ۵ و ۱۰ نفره از کارگاههای تولید پوشاک گرفته تا دیگر بخش های خدماتی که در شرایط عادی هم با معضل عدم پرداخت بموقع دستمزدها روبرو بودند، با همه گیر شدن ویروس کرونا، و در فقدان حمایت های دولتی با وضعیت مصیبت باری روبرو شده اند.

علی اصلانی عضو کانون شوراهای اسلامی کار، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین امسال طی سخنانی اعلام کرد: “هفت میلیون کارگر زیر پله ای مشغول کارند که حداقل حقوق مصوب را دریافت میکنند و این آمار در حال افزایش است.”

کارگران زیر پله ای به کارگرانی اتلاق میشود که بدون بیمه و قرارداد در کارگاهها و مشاغل متعدد مشغول کارند که هیچ کس بر حقوق و شرایط کار و زحمت آنها نظارتی نه تنها ندارد بلکه همه آنها از حداقل دستمزد تعیین شده هم کمتر، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دریافت میکنند و از امکانات بهداشتی پیشگیرانه برخوردار نیستند.

همه گیر شدن ویروس کرونا سایه مرگبار خود را بر زندان ها هم گسترانده است. برای نمونه در اندرزگاه ۸ زندان اوین شیوع گسترده ویروس کرونا در میان زندانیان نگرانی زیادی برای خانواده های آنها به همراه داشته است. این در شرایطی است که قبلا جمعی از زندانیان سیاسی همین اندرزگاه با انتشار بیانیه ای نسبت به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور و زندانها و وقوع یک “سونامی مرگ”در زندان ها هشدار داده بودند.

زندانیان سیاسی در این بیانیه ضمن اشاره به فضای محدود و تعداد زیاد زندانیان بدون امکانات پیشگیرانه بهداشتی اعلام کردند: “از این پس هر زندانی که به بیماری کرونا مبتلا شود، مصداق آزار و شکنجه، و چنانچه در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دهد، مرگش قتل عمد محسوب خواهد شد.″

موج چهارم بحران کرونا در ایران در حالی همه گیر شده و هر روزه از مردم قربانی می گیرد که تولید انواع مختلف واکسن کرونا و آغاز روند واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان، چشم انداز کنترل بحران کرونا را به روی مردم جهان گشوده است. اما در ایران مقامات حکومتی در مورد تهیه واکسن کرونا هم به تناقض گویی و دروغپردازی روی آورده اند و هم تا این لحظه بودجه و امکانات مالی لازم را برای خرید واکسن اختصاص نداده اند.
بر اساس آمارهای اعلام شده تاکنون کمتر از ۲ درصد از جمعیت بالای ۸۰ میلیونی ایران واکسن کرونا را دریافت کرده اند. در واقع ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی رکورد یکی از نازلترین میزان واکسیناسیون در میان کشور های جهان و منطقه را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این تعلل و تناقض گویی های آشکار مقامات رژیم جمهوری اسلامی، تأمین و ارائه رایگان واکسن کرونا به یکی از حیاتی ترین و عاجل ترین نیاز مردم ایران تبدیل شده است. تاکنون تشکل های مستقل کارگری، بازنشستگان معلمان و فعالان و پیشروان جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی با دادن بیانیه های مشترک و طرح مطالبه واکسن رایگان، سعی کرده اند دولت را برای خرید واکسن کرونا و ارائه رایگان آن به عموم مردم تحت فشار قرار دهند.

اکنون در شرایطی به روز اول ماه مه روز جهانی کارگر نزدیک می شویم، که رژیم جمهوری اسلامی از یک طرف با تحمیل دستمزدهای چند مرتبه زیر خط فقر و موج بیکارسازی ها و از طرف دیگر با طفره رفتن و تعلل آشکار در زمینه تأمین و ارائه رایگان واکسن کرونا جان و زندگی و معیشت انسان ها را به گرو گرفته ست.

در این شرایط لازم است خواست دستمزد متناسب با تأمین هزینه یک زندگی انسانی برای همه کارگران شاغل و بازنشستگان، تأمین بیمه بیکاری برای همه کارگران بیکار و خواست تأمین و ارائه رایگان و همگانی واکسن کرونا به صدر مطالبات طبقه کارگر در قطعنامه های اول ماه مه بیاید.

فعالان کارگری لازم است درماندگی و استیصال رژیم در مقابله با این بحران و تعلل و امتناع از خرید واکسن را به فرصتی برای سازماندهی عمل جمعی علیه عاملان وضع موجود بدل کنند.

فعالان و پیشروان جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی لازم است خواست تأمین و ارائه رایگان و همگانی واکسن کرونا را هر چه بیشتر توده ای کنند و آن را به یک اهرم فشار سیاسی علیه رژیم جمهوری اسلامی تبدیل تبدیل نمایند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)