پنل “فراتر از مشاهده‌پذیری، در راستای رهایی ترنس”، با حمایت سازمان ایلگا با تمرکز بر چالش ها و محدودیت‌های مشاهده‌پذیری برای افراد ترنس در روز ۳۱ مارچ ۲۰۲۱ با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.

این پنل با حضور فعالان ترنس از کشورهای نیوزلند، مکزیک، اتریش، آفریقای جنوبی و هند به عنوان پنلیست این نشست برگزار گردید.

دراین جلسه عنوان شد که مشاهده‌پذیری افراد ترنس در جامعه یک شمشیر دو لبه است و این مفهوم با طرح این سوال از پنلیست های جلسه پی گرفته شد که مشاهده پذیری را در بستر اجتماعی، اقتصادی، بهداشت عمومی و امنیتی چگونه تعریف می‌کنند و  چگونه می‌توانیم با اجماع فعالان این حوزه فراتر از مشاهده‌پذیری عمل کنیم و با یک دید جامع‌تر به رهایی افراد ترنس برسیم.

دیدگاه پنلیست ها بر این استوار بود که برون‌آیی و آشکارسازی برای افراد ترنس برای معرفی خود به جامعه و گرفتن فضای لازم برای آنان امری مهم تلقی می شود اما همانطور که گفته شد، این یک شمشیر دو لبه است و با برون‌آیی و مشاهده‌پذیری بیشتر در جامعه، ممکن هست آنان تحت فشار قرار گرفته و لذا برای همه توصیه نمی‌شود. برای همین حضور سایرین برای حمایت از افراد ترنس لازم به نظر می‌رسد. از این رو با مشاهده‌پذیری بیشتر می توان دیالوگ بیشتر با جامعه سیسجندر برقرار کرد و حمایت بیشتری دریافت نمود.

از طرفی مشاهده‌پذیری افراد ترنس باعث افزایش امیدواری در بین کوییرهای نسل جوانتر می شود و راه را برای حضور آنان در جامعه هموار می‌سازد. همچنین آگاهی دیگر افراد غیر ترنس را بالا برده و پذیرش افراد ترنس بیشتر می شود.

همچنین پنلیست‌ها به تجربیات خود به در این حوزه در مناطق جغرافیایی محل زندگی خود اشاره کردند. با ذکر این مسئله که مشاهده‌پذیری با توجه به منطقه زیست افراد می‌تواند متفاوت باشد و مخاطرات خاص خود را به همراه دارد. آنها اشاره کردند که ریشه‌های این تبعیضات در جوامع مختلف باید شناسایی شود.

برخی از پنلیست ها نیز دید متفاوت و تقریبا انتقادی به روز مشاهده‌پذیری افراد ترنس  داشتند. آنها درونمایه جشن گرفتن برای این روز را زیر سوال برده و سعی بر قرار گرفتن در قالب‌های رایج در جامعه را بی‌معنی تلقی کردند. آنها معتقدند این یک جشن نیست بلکه این روز، روز درک خشونت‌ها و مخاطرات هست.

در انتها پنلیست ها به این نقطه نظر اشاره کردند که باید تبعیض علیه جامعه ترنس زیر سوال برده شود و نه مبارزه علیه این تبعیض توسط آنها.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)