کتاب به اسم شما می‌نویسیم، صفحه‌ای ۱۰ هزارتومان
کانال تلگرامی عصر ایران در خبری نوشت:
[پدیده عجیب بازار کتاب؛ نویسنده های قلابی متولد می شوند+ فیلم].
اینجانب به عنوان یک نویسنده که چندین جلد کتاب متتشر کرده و چندین جلد دیگر هم در اداره کتاب وزارت ارشاد دارد و به آن مجوز چاپ نمی دهند، دو روایت_که تجربه کرده ام_ مزید بر این خبر عرض می کنم:
یکی مربوط است به یک موسسه ی ویراستاری، که درخواست ویراستار کرده بود.
بدلیل آنکه یک روز پس از تعطیلی روزنامه سلام (که در آنجا شاغل بوده و فعالیت داشتم) بازداشت و زندانی شدم و لذا سال هاست که از شغل خود محروم هستم و همچنان در بیکاری ممتد بسر می برم…به این درخواست پاسخ مثبت دادم.
در یک تست اینترنتی و غیر حضوری امتحان کوتاهی دادم. سپس به موسسه دعوت شدم. آنجا باز یک تست دیگر گرفتند. و بعد یک کتاب چاپ شده به عنوان نمونه نشانم دادند و گفتند باید این کتاب را ویراستاری کنی به نحوی که با این شکل چاپ شده متفاوت باشد!
گفتم آیا نویسنده اش می داند؟ و اینکه کتاب به لحاظ صوری و ماهیتی تغییر می کند و دیگر این می شود کتاب من؟!
گفتتد بله همین مسیر می خواهیم طی شود!
با ان قلت من به این مساله، آنان مرا جهت ویراستاری استخدام نکردند.
و دوم اینکه در اداره کتاب وزارت ارشاد یک عده باصطلاح کارشتاس هستند که لزوما در ارشاد کار نمی کنند. و در اصل این ها هستند که به کتاب مجوز و یا عدم مجوز چاپ می دهند! و برخی از آن ها در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کار می کنند!
در اداره کتاب وزارت ارشاد خط قرمزی روی اسامی یک تعداد نویسنده کشیده اند و تعدادی هم هستند که گمنام هستند. مردم عادی هیچ اطلاعی از آنان ندارند که اگر مساله ای پیش بیاید_مثل برخی که از رانت و معروفیت برخوردارند_ فورا رسانه های این ور و آن ور آب برایش رپرتاژ آگهی ترتیب دهند تا هم طرف برود روی شاخص بورس!! و هم اگر کتابش چاپ شد فروشش زیاد شود!!
این افراد ممکن است بار اول باشد که می خواهند کتابی را به نام خود منتشر کنند.
اگر روی نویسنده ای (به دلیل سوابقش،مثل خودم ) حساسیت داشته باشند می گردند تا بهانه و مستمسکی از کتاب وی پیدا کنند و به همان بهانه با مجوز ندهند و یا چاپ کتاب را به تاخیر بیاندازند.
اگر کتاب مجوز نگیرد که معلوم نیست سرنوشت محتوای آن کتاب چه می شود؟ و ممکن است همان ویراستارهای مورد نظر آن موسسه با ارتباطات پنهانی و امنیتی که هست و دارند، همان کتاب را با تغییراتی به نام دیگران چاپ کنند و ایضا برای برخی از افراد خاص سوابق فرهیختگی هم ردیف کنند!!
و یا با تاخیر در دادن مجوز، وقت بخرند و همان کتاب را با تغییراتی به تام دیگری جاپ کنند و قس علیهذا…
برای خودم در تجربه اتفاق افتاده است که در زمان خودش یک یادداشت مجزا و مفصل منتشر خواهم کرد!
یازدهم اسفند ۹۹
محمد شوری (نویسنده و روزنامه نگار).
t.me/shourimohammad

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)