پاندمی ناشی از COVID-19 هنوز برطرف نشده و همین امر منجر به تداوم روند آموزشهای از راه دور خواهد شد. با وجود اینکه بسیاری از خانواده‌ها، دانش‌آموزان و مدرسین منتظر توقف این پاندمی بودند اما شواهد نشان داد که سال تحصیلی کنونی، هنوزهم باید به صورت آنلاین برگزار شود.

یادگیری از راه دور، چالش‌های خاص خود را به همراه دارد اما تا زمانی که مربیان، والدین و دانش‌آموزان با هوشیاری کامل، نکات امنیتی را رعایت کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

مهم‌ترین موضوعی که در مورد آموزش‌های آنلاین مطرح است، آشنایی کامل کودکان با اینترنت و تهدیدات احتمالی آن است. کودکان باید این نکته را درک کنند که با وجود مفید بودن اینترنت و افزایش قابلیت یادگیری و تعامل در آن، باید مراقب باشند تا در دام خطرات آن گرفتار نشوند.

والدین و مربیان باید در این افزایش آگاهی نقشی فعال ایفا کرده و خطرات دنیای دیجیتال را به فرزندانشان نشان دهند. از تهدیدات اصلی دنیای دیجیتال برای کودکان، می‌توان به مشاهده محتوای نامناسب (مستهجن، خشن و …) و  قلدری اینترنتی اشاره کرد.

قلدری اینترنتی مغوله‌ای است که نباید به آسانی نادیده گرفته شود. به دلیل اینکه تمامی تعاملات کلاسهای مجازی بر روی صفحه مانیتور یا تلفن همراه رخ می‌دهد، کودکان از تاثیر گفتار خود بر روی دیگران درک درستی نخواهند داشت. اثر عدم کنترل رفتار آنلاین، یکی از پدیده‌های نوینی است که تحقیقات زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. همانطور که از نام آن مشخص است عدم کنترل رفتار آنلاین، زمانی رخ می‌دهد که فرد رفتار یا گفتاری از خود نشان می‌دهد که منجر به آزرده خاطر شدن مخاطب می‌شود. ممکن است این فرد هرگز در دنیای واقعی مشابه آن رفتار را نیز از خودش بروز نداده باشد. دلیل وقوع چنین رفتارهایی عدم ایجاد حس پشیمانی یا عذاب وجدان بوده که از عدم مشاهده مخاطب و عدم مشاهده تاثیر رفتار یا گفتار ناشی می‌شود.

بنابراین کودک باید علاوه بر اینکه نحوه مقابله با قلدری را آموزش می‌بیند، باید یاد بگیرد که خودش نیز باید طوری رفتار کند که موجب آزار دیگران نشود.

دیگر نکاتی که باید در آموزش از راه دور به آن توجه شود به صورت خلاصه به شرح زیر است:

• کودکان نباید رمز حساب کلاس مجازی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

• بسیاری از محیطهای آموزش مجازی به سیستم گفتگو (چت) مجهز هستند. باید نحوه استفاده صحیح از چنین ابزارهایی به کودکان آموزش داده شود تا بدانند نوشتن چه مطالبی در آن مناسب و چه مطالبی نامناسب محسوب می‌شود.

• از قرار دادن اطلاعات اضافی در پروفایل کودک پرهیز کنید. مثل آدرس، شماره تماس و …

• اگر از اپلیکیشن‌های عمومی مثل اسکایپ، زووم و … برای آموزش استفاده می‌شود، حتما به کودک خود یادآوری کنید که نباید درخواست‌های تماس از افراد غریبه را قبول کند یا به پیام‌های آنها پاسخ دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)