با توجه به اینکه محدودیت‌های ناشی از قوانین مربوط به کرونا، سفرهای بین‌المللی و برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لاهه هلند را غیرممکن کرده است، سازمان دهندگان این دادگاه تصمیم گرفتند برگزاری این دادگاه را تا تیرماه ۱۴۰۰ به تعویق بیندازند.

سازمان دهندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان از تعداد انبوه پاسخ‌های مثبت‌ قربانیان، بازماندگان و شهود جنایات آبان ۱۳۹۸ برای شرکت در جلسات دادرسی، و همینطور انعکاس رسانه ای خبر تشکیل آن چه در داخل و چه در خارج از کشور شد، بی‌نهایت خرسند شدند. در حالی‌که این دادگاه در انتظار بهبود شرایط برای برگزاری جلسات دادرسی در لاهه است، مشاور دادگاه بین‌المللی مردمی آبان از نمایندگان جمهوری اسلامی، از جمله علیرضا کاظمی ابدی، سفیر آن در لاهه برای شرکت در جلسات دادرسی دعوت کرده تا به ادعاهایی که توسط دادگاه ارائه می شوند، پاسخ دهند.

حمید صبی و رجینا پائولوس، اعضای هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در این باره گفتند: «بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز به دست آمده، ادعاها مبنی بر ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط جمهوری اسلامی بر ضد شهروندان خود و تداوم آن، محکم به نظر می‌رسند. ما دوباره از جمهوری اسلامی دعوت می‌کنیم تا نماینده‌ای را برای ارائه موضع خود، در روند رسیدگی به این پرونده به دادگاه بفرستد.»

شهود عینی و خانواده‌های جان‌باختگان همچنان می‌توانند برای ارسال اسناد یا اعلام آمادگی برای ارائه شهادت، با شماره ۰۰۴۴۷۷۷۰۰۵۷۰۰۷ از طریق پیام‌رسان‌های واتساپ و سیگنال و یا در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام، با دادگاه بین‌المللی مردمی آبان تماس بگیرند.

در پاسخ به خواست مکرر خانواده‌های جان‌باختگان برای دادخواهی از یک سو و بی‌اعتنایی نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی به کشتار آبان ۹۸ در ایران از سوی دیگر، سازمان‌های «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران»، و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» در نخستین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸، از گروهی از حقوقدانان برجسته بین‌المللی درخواست کرده‌اند تا به‌طور مستقل با بررسی دقیق این پرونده، درباره اینکه چه جنایت‌های بین‌المللی از سوی مقامات حکومتی و نیروهای انتظامی و امنیتی انجام شده، حکم صادر کنند.

در این باره بیشتر بخوانید:

تشکیل دادگاه بین‌المللی مردمی برای رسیدگی به کشتار آبان ۱۳۹۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)