شیوع کرونا در زندان‌های ایران

شیوع کرونا در زندان‌های ایران گسترش یافته است. بنا بر گزارشات، نظام ولایت فقیه از تخصیص بودجه و امکانات برای مقابله با کرونا در زندان‌های کشور ممانعت به عمل آورده، امری که جان زندانیان را با خطر مضاعف روبرو کرده است.

نظام ولایت فقیه با اشراف کامل مبنی بر اطلاع از وخامت اوضاع زندان‌های کشور، فقدان حداقل امکانات بهداشتی و درمانی، بیش از ۲۰۰ هزار زندانی محبوس در زندان‌های کشور را در معرض ابتلا به کرونا و مرگ قرار داده است.

نظام همچنین در شرایط شیوع کرونا بارها برای فشار بر زندانیان و مجازات زندانیان آنان را از دارو و خدمات پزشکی محروم ساخته است.

علاوه بر این سیاست جابجایی زندان‌ها بدون توجه به ابتلا زندانیان به کرونا توسط حکومت ایران سبب مرگ شماری از آنان شده است.

جابجایی در زندان‌ها عامل افزایش کرونا در بین زندانیان

مسئولان زندان تهران بزرگ (فشافویه) با جابه‌جایی زندانیان عامل تسریع فاجعه شیوع کرونا در زندان شده و باعث مرگ حداقل ۵ تن از زندانیان در چند اخیر شده‌اند.

روز جمعه ۱۰مرداد معاونت سلامت زندان تهران بزرگ دستور انتقال بیش از ۱۰۰۰تن از زندانیان تیپ۲ به تیپ ۵ این زندان را صادر کرد.

این انتقال باعث ازدحام بالا در تیپ۵ شده و با توجه به این‌که برخی زندانیان تیپ۲ مبتلا به‌کرونا بودند، آمار مبتلایان به‌کرونا هر روز افزوده می‌شود.

به دستور یوسف مردی «معاونت سلامت» و اروجی رئیس تیپ ۵، سالن ورزش این تیپ، به محل نگهداری زندانیان مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.  

در این زندان حال همه مبتلایان بسیار وخیم گزارش شده، ۳ زندانی به‌دلیل وخامت وضعیت فوت کرده و ۵ تن نیز به بیمارستان بیرون زندان منتقل شدند.

گزارش دیگری خبر از ابتلای نیمی از زندانیان بند مالی تیپ ۵ زندان تهران بزرگ به‌کرونا می‌دهد. لازم به ذکر است که مسئولان زندان جزو ناقلین این ویروس به زندانیان بوده‌اند.

کیانی معاون اجرایی زندان به بیماری کرونا مبتلا بوده اما طی هفته اخیر بارها جهت نظارت بر اشتغال زندانیان در تیپ ۲ و تیپ ۵ حضور پیدا کرده و ویروس را انتقال داده است.

تراکم جمعیت ۲ برابر ظرفیت زندان‌‌ها

همچنین بی‌توجهی نظام به تراکم زندان‌ها، زندانیان را به طور مضاعف در معرض ابتلا به کرونا قرار داده است.

آمار رسمی جدید حاکی از آن است که حدود ۲۱۱ هزار نفر زندانی در زندان‌های ایران محبوس هستند که این میزان، ۲.۵ برابر بیش از ظرفیت رسمی ۸۵ هزار نفری زندان‌های نظام است.

ابتلا ۱۰۰ زندانی به کرونا در زندان مهاباد

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بیش از صد زندانی محبوس در بند‌های ۴ و ۶ زندان مرکزی مهاباد طی هفته‌های اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند. زندانیان این زندان نیز، از دسترسی به خدمات درمانی وبهداشتی محروم هستند.

وضعیت اسفناک زندان‌‌ها در نظام ایران، عفو بین‌الملل را نیز وادار به موضعگیری علیه آن کرد.

عفو بین الملل: حکومت ایران هشدارهای مقامات زندان‌ها درباره شیوع کرونا را نادیده گرفت

سازمان عفو بین‌الملل با صدور یک بیانیه مطبوعاتی در روز جمعه ۱۰مرداد اظهار داشت:

«نامه‌های رسمی درز کرده‌ای که به دست عفو بین‌الملل رسیده نشان می‌دهد که دولت ایران درخواست های مکرر مقامات ارشد سازمان زندان‌ها برای تأمین امکانات مورد نیاز برای مهار شیوع ویروس کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده را نادیده گرفته‌اند.»

https://twitter.com/AmnestyIran/status/1288978372673101824?s=20

عفو بین‌الملل نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت و برای اولین بار منتشر کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی در زندان‌ها به صدا درآورده است. وزارت بهداشت نظام این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران هم‌چنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌بار فاقد تجهیزات لازم هستند.

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل طی اظهاراتی گفت:

«این نامه‌های رسمی مستنداتی رسوا کننده از قصور فاجعه‌بار دولت ایران در زمینه محافظت از زندانیان را نشان می‌دهند. این وضعیت به‌ویژه خطرناک است چون همان‌طور که در نامه‌ها نیز اذعان شده، گروه‌های به‌شدت آسیب‌پذیر در زندانهای ایران محبوس هستند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)