اخراج، دستگیری و عدم پرداخت دستمزد حق کادر درمانی در دوران کرونا

اوج‌گیری مجدد  کرونا در ایران در حالی که از شهروندان قربانی می‌گیرد، اما این ویروس جان کادر درمانی را نیز تهدید می‌کند. با این حال نظام از رسیدگی به درخواست‌های معیشتی پرستاران و کادر درمانی سر باز می‌زند. اخراج، دستگیری و عدم پرداخت دستمزد حق کادر درمانی در دوران کرونا در این روزها شده است.

وزارت بهداشت نظام اعلام کرد «استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز بوده و بالاترین میزان ابتلا، بستری و فوتی را دارند. هم‌چنین استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفته است «تمام تختها پر هستند. اگر به آمار اسفند برسیم دیگر تاب‌آوری وجود نخواهد داشت. در ۱۵روز آینده میزان بروز، بستری و مرگ و میر در کشور افزایش می‌یابد»

عضو مجلس نظام از بوکانن نیز از وضعیت بحرانی در این شهر خبر داده و گفته «در بوکان تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی وجود ندارد. به‌لحاظ تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و امکانات درمانی و بهداشتی با کمبودهای زیادی مواجه هستیم.»

در مشهد نیز وضعیت مشابه است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روز ۱۰ تیر اعلام کرد «تعداد مبتلایان در مشهد امروز در بالاترین حد خود از ابتدای شیوع بیماری است. تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بیش از ۶۰۰ نفر است که بالاترین میزان از ابتداست.»

با اوج‌گیری مجدد کرونا در روزهای اخیر علاوه بر شهروندان عادی، پرسنل و کادر درمانی کشور در خط مقدم نبرد با کرونا در ایران قربانی می‌شوند. آمار جدید از ابتلا ۱۶ هزار نفر از پرسنل و کادر درمانی در ایران حکایت می‌کنند.

ایرج حریرچی؛ معاون کل وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه ۹ تیر ۹۹ اعلام کرد «شمار مبتلایان کادر درمانی در بیمارستان‌های دولتی به ۱۶ هزار نفر نزدیک شده است… تنها در بیمارستان بوکان ۴۰ نفر در قرنطینه بودند. برخی از این عزیزان مدت‌ها است که کودکان و پدر و مادر خود را ندیده‌اند.»

در یک نمونه دیگر حریرچی می‌گوید «در بازدیدم از شهر بوکان دیدم که پرستاران در این بحران ماهی ۲۳۰ ساعت کار می‌کنند آنهم با آن شرایط سخت و پوشیدن لباس محافظتی که بر تن کادر درمان است.»

فرشیدی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در روز ۶ تیر اعلام کرد «تاکنون ۲۸۰ نفر از کادر درمان در هرمزگان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»

بنا بر اظهارات محمدحسین صومی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در روز ۵ تیر، «تاکنون سه پزشک و چهار پرستار در آذربایجان شرقی بر اثر ابتلا به ویروس، جان خود را از دست داده‌اند و تا این لحظه ۹۵۰ نفر از خادمان سلامت در آذربایجان شرقی به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.»

صادق اسمعیل‌زاده؛ مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی آذربایجان‌غربی در ۱۰ تیرگفت: «۱۶ نفر از ۳۰ کارمند درمانگاه تامین اجتماعی نقده به کرونا مبتلا شدند که همین امر موجب تعطیلی این مرکز شد.»

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از پرسنل درمانی فارس به کرونا مبتلا شده‌اند، فرسودگی شغلی افراد شاغل در این بخش را بالا دانست و گفت: «پزشکان و پرستاران بسیار خسته‌اند، از مردم تقاضا داریم همکاری داریم.»

درخواست همکاری از مردم برای همکاری با پزشکان و پرستاران در حالی مطرح می‌شود که وقتی به رفتار حکومت با پزشکان، پرستاران و پرسنل و کادر درمانی نگریسته می‌شود، ابعاد ظلمی که بر این اقشار زحمتکش در جنگ با کرونا روا می‌شود، بیشتر نمایان می‌شود؛ اخراج، دستگیری و عدم پرداخت دستمزد حق کادر درمانی در دوران کرونا.

نظام ولایت فقیه وقتی در اواخر سال ۹۸ کرونا به اوج خود رسید در یک اقدام ظالمانه شروع به، بکارگیری پرستاران طبق قرادادهای ۸۹ روزه کرد اما به محض اینکه از شدت کرونا به میزانی در کشور کاسته شد آنها را از کار اخراج کرد.

در روز ۸ تیر، محمد میرزابیگی؛ رئیس سازمان نظام پرستاری درباره ظلمی که به پرستاران در دوران کرونا شده می‌گوید «در همین بحران کرونا پرستارانی را داشتیم که بهشان قول جذب داده شده بود اما زمانی که بحران فروکش کرد عذر او را خواستند.»

در ۲ تیر با اتمام زمان قراردادهای ۸۹ ‌روزه پرستاران جذب شده مقابله با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد، این پرستاران از عدم پرداخت مطالبات خود خبر دادند.

جلال پورانفرد، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این خصوص گفت: «این افراد شامل ۱۶۰ نفر پرستار در دو بخش نقاهتگاه و بیمارستان و مابقی از نیروهای بهداشتی و رادیولوژی، آزمایشگاهی و کمک پرستار است.»

در روز ۹ تیر تعدادی از پرستاران استان گیلان در اعتراض به محقق‌نشدن وعده‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  در خصوص وضعیت استخدامی خود،  در خیابان پرستار رشت، در مقابل دفتر دانشگاه،‌ دست به تجمع اعتراضی زدند.

روز چهارشنبه ۱۱ تیر پرستاران در مشهد برای پیگیری مطالباتشان مقابل دادگستری نظام در این شهر تجمع کردند. نیروی انتظامی برای متفرق‌کردن تجمع پرستاران از وسایلی مانند باتوم و شوک الکتریکی استفاده کرده و علاده بر پاره‌کردن بنرهای پرستاران اقدام به دستگیری شماری از آنها کردند.

این در حالی است که کمبود پرستار در نظام بهداشت و پزشکی کشور به شدت احسای می‌گردد. میرزابیگی می‌افزاید «آماری بدهم؛ ما ۱۱۰ هزار پرستار برای ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که حدود ۰.۸ نفر در ۲۴ ساعت است. این موضوع در حالی است که سالی ۱۰-۱۲ هزار نیروی فارغ‌التحصیل داریم. باید بگویم از ۱۱۰ هزار نفری که بیان کردم، ۷۰ هزار نفر با بیماران کرونایی کار کردند، ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر آنان در فاصله یکی دو هفته‌ای خانواده‌هایشان را ندیدند. علاوه بر این تعداد زیادی از آنان به کرونا مبتلا شدند.»

میرزابیگی ادامه می‌دهد «یکی از مهم ترین دغدغه‌های پرستاران و مردم تنیدگی دو بحران در هم است. بحران کمبود نیرو و کرونا. تعداد بستری‌شدگان رابطه مستقیمی با نیروهای پرستاری دارد. در بعضی از مناطق به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت ۰.۵ نفر نیرو داریم در حالی که این پارامتر باید در کشورمان ۲.۵ نفر باشد و در دنیا حداقل ۳ است. مهمترین بحث ما کمبود نیرو است.»

کمبود، اخراج، دستگیری، ضرب و شتم و عدم پرداخت دستمزد پرستاران که در دوران کرونا به خدمت گرفته شدند و بسیاری از آنان جان خود را فدای سلامت شهروندان کردند در حالی است که محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار نظام در روز ۷ تیر اعلام کرد «در حال حاضر حدود ۵۰ هزار پرستار بیکار در سطح کشور وجود دارد.»

رئیس سازمان نظام پرستاری پیش از این گفته بود؛ «باید سالی ٩ هزار پرستار را به عنوان کادر درمانی استخدام می‌کردیم اما متاسفانه تاکنون سه هزار نفر با قرارداد ٨۵ روزه به طور موقت استخدام شده‌اند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)