حسین نجات جانشین قرارگاه ثارالله کیست؟

حسین نجات، با نام کامل؛ محمدحسین زیبایی‌نژاد روز ۱ تیر ۹۹ از سوی حسین سلامی به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله منصوب شد. حسین نجات جانشین قرارگاه ثارالله کیست؟

حسین نجات، با نام کامل؛ محمدحسین زیبایی‌نژاد در سال ۱۳۳۴ در شیراز زاده شد. وی از اعضاء گروه «منصورون» یکی از ۷ گروه تشکیل‌دهنده «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» در سال ۱۳۵۸ بود.

«سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» که حسین نجات عضو موسس و از اعضای شورای مرکزی آن بوده است در راستای مقابله و تعارض با «سازمان مجاهدین خلق ایران» به رهبری مسعود رجوی؛ سازمانی که اکنون اپوزیسیون اصلی نظام ولایت فقیه و دشمن شماره یک آخوندها به شمار می‌رود، تشکیل شد.

آنطور که حسین نجات خود می‌گوید «گروه‌هایی که سازمان مجاهدین را در سال ۵۸ تشکیل دادند، ۲ وجه مشترک با هم داشتند. اولین وجه آنها این بود که همه رهبری… خمینی را قبول داشتند. دومین وجه این بود که همه آنها با… مجاهدین خلق مخالف بودند…»

نجات می‌افزاید «اگر نظر ولی‌فقیه در فعالیت‌های سازمان اعمال نشود، پس فرق ما با سازمان مجاهدین خلق که برای خود کتاب‌هایی مانند اقتصاد به زبان ساده یا شناخت می‌نوشت… در چیست؟»

 نجات پس از انقلاب ۵۷ به دنبال اوج‌گیری اعتراضات مردمی در استان‌های غربی و کردنشین، در کنار محمد بروجردی فرمانده وقت سپاه کرمانشاه به منطقه کردستان رفت در سرکوب مردم کرد شرکت فعال داشت و جزو بنیانگذاران «سازمان پیشمرگان کرد مسلمان» شد.

از سال ۱۳۶۰ بطور رسمی به عضویت سپاه درآمد. سال‌ها همکار محسن رضایی در بخش‌های اطلاعاتی سپاه بود و مسئولیت حفاظت قرارگاه خاتم‌الانبیاء، مهم‌ترین قرارگاه جنگی نظام را تا آخر جنگ نظام با عراق به عهده داشت و پس از جنگ دوره کوتاهی را نیز در ستاد کل نیروهای مسلح سپری نمود.

نجات پس از آن پله‌های ترقی در نظام را به یمن جنایت‌ها و سرکوبی که علیه مردم ایران و مخالفین نظام پیش برده، یکی پس از دیگری طی کرد و همواره از سرسپردگان خامنه‌ای بوده است.

مناصب پیشین حسین نجات، قبل از انتصاب وی به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله در دور جدید، عبارتند از:

معاونت پارلمانی وزارت دفاع ۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹

مسئول بازرسی سپاه

معاونت طرح و برنامه سپاه

معاون هماهنگ‌کننده ستاد مشترک سپاه

جانشین ستاد مشترک سپاه

فرمانده قرارگاه ثارالله ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹

فرمانده سپاه حفاظت ولی‌امر ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ (نیرویی که مسئولیت حفاظت از خامنه‌ای، را برعهده دارد)

معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵

جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸

معاون فرهنگی اجتماعی فرمانده کل سپاه

در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۹۹ حسین نجات پس از محمداسماعیل کوثری برای دومین بار به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله تهران توسط حسین سلامی فرمانده سپاه منصوب گردید.

بنا بر اعلام رسانه‌های نظام «حسین سلامی فرمانده قرارگاه ثارالله، خود فرمانده کل سپاه است و به دلیل وظایف فرماندهی سپاه و مشغله‌های متعدد و بسیار، معمولاً فرصت فرماندهی مستقیم در قرارگاه ثار الله را ندارد، در عمل اختیارات فرماندهی خود را در این قرارگاه به جانشین خود تفویض می‌کند.»

پیش از کوثری نیز به ترتیب محسن کاظمینی، غلامحسین کلولی دزفولی،  میرحجازی،  زاهدی،  جعفری جانشین قرارگاه ثارالله بوده‌‌اند.

قرارگاه ثارالله یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه در تهران است که وظیفه آن، مدیریت امنیت تهران و دیگر شهرهای استان تهران است. این قرارگاه حاکمیتی بوده و اصلی‌ترین واحد امنیتی درون سپاه است.

قرارگاه ثارالله در صورت بروز بحران به تشخیص شورای عالی امنیت ملی نظام ولایت فقیه، مسئولیت برقراری امنیت شهر تهران را عهده‌دار است. وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و تمامی وزارت خانه‌های دولت در شرایط بحران تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه بشمار می‌روند.

اخیرا گروه اطلس زندان‌های ایران از وجود یک بازداشتگاه مخفی به نام بازداشتگاه «یک الف» متعلق به قرارگاه ثارالله سپاه خبر داده است.

نجات پیش از این و در سال ۷۸ و در زمان حمله به کوی دانشگاه تهران، مسئول قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و در سال ۸۸ دبیر امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی بود.

در آن زمان سعید مرتضوی، «دادستان» وقت تهران مدعی شد سندی در اختیار دارد که نشان می‌دهد انتقال بازداشت شدگان تیر ۸۸ به سوله‌های کهریزک، با دستور حسین نجات صورت گرفته است.

از تیرماه ۸۸ «دادسرای انقلاب اسلامی» واقع در خیابان پانزده خرداد و اتاق‌های بازجویی آن شاهد حضور تیم‌های بازجویی قرارگاه ثارالله سپاه بوده و این در حالیست که احضار، پرونده‌سازی و بازداشت معترضین در هماهنگی حداکثری بین قرارگاه ثارالله، نیروی انتظامی، بسیج و وزارت اطلاعات سازماندهی می‌شود.

در آبان ماه ۸۸ اسماعیل کوثری طی مصاحبه با روزنامه اعتماد صراحتا فرآیند بازجویی و اعتراف‌گیری از معترضین بازداشت شده طی ماه‌های بعد از اعتراضات سال ۸۸ را برنامه قرارگاه ثارالله سپاه دانسته و گفته بود: « در حوادثی که بعد از ۲۲ خرداد پیش آمد ابتدا وزارت اطلاعات و ناجا وارد عمل شدند ولی بعد که دامنه اغتشاشات و درگیری‌ها گسترده شد قرارگاه ثارالله طبق تشخیص شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شد. همان طور که در ابتدا هم گفتم هر زمان که تشخیص داده شود عوامل بیگانه در داخل کشور به گونه‌ای عمل می‌کنند که تهدیدی علیه نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند و مسوولان احساس خطر کنند، طبق مسوولیت و وظیفه‌یی که برای قرارگاه ثارالله تعریف شده است، این قرارگاه وارد عمل می شود. البته بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی این وظیفه به قرارگاه سپرده می شود».

نجات همچنین پیشتر به‌عنوان معاون فرهنگی و جانشین سازمان اطلاعات سپاه، مبتکر راه‌اندازی سازمان فضای مجازی سراج و واحدهای استانی آن، برای سرکوب فعالین فضای مجازی بوده است.

دستگیری بسیاری از زندانیان سیاسی که هم‌اکنون در نظام ولایت فقیه در زندان به سر می‌برند توسط سازمان اطلاعات سپاه که نجات معاون آن بوده صورت گرفته است. همچنین شاکی بسیاری از این زندانیان در پرونده‌شان، قرارگاه ثارالله سپاه عنوان شده است.

سازمان اطلاعات سپاه به سرپرستی حسین نجات در بازداشت و شکنجه صدها روزنامه‌نگار، فعالان سیاسی ـ مدنی، اقلیت مذهبی و فعال فضای مجازی نقش داشته‌ و در قبال این موارد نقض حقوق بشر مسئول است.

پس از فروکش کردن اعتراضات سال ۸۸ حسین نجات از اداره‌کنندگان اصلی «هیئت رزمندگان اسلام» یک تشکل اقماری سپاه در سراسر کشور و نیز مراسم اربعین در عراق بوده است.

حسین نجات پیشتر در مورد فعالیت‌های خودش گفته بود «در مورد دستگیری جیسون رضائیان و عملیات اطلاعاتی مربوطه… این اقدام توسط اطلاعات سپاه پاسداران انجام پذیرفته و به واسطه آن توانستیم بخشی از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را آزاد کنیم.»

نجات پس از اعتراضات مربوط به گرانی بنزین در آبان ۱۳۹۸ مدعی شد که مدل جدید براندازی با تکیه بر افراد فرودست، حاشیه‌‌نشین و بی‌سواد است.

وی مدعی شه بود «مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌‌نشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی انتصاب حسین نجات به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله سپاه بی‌دلیل باشد. قیام دی ۹۶ و آبان ۹۸ و شرایط کنونی جامعه‌ی ایران نشان می‌دهد ماه‌های آتی، آبستن قیام‌های دیگر است و نظام نیاز به آن دارد تا مهره‌های سرسپرده خود را در مناصب  کلیدی امنیتی و نظامی بگمارد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)