افزایش خط فقر و شاخص فلاکت در نظام ولایت فقیه

در گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس نظام فقیه منتشر کرده، اعلام شده است که در ۲ سال گذشته خط فقر خانوارهای ۴ نفره در تهران ۸۰ درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص فلاکت در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه افزایش یافته است.

در گزارش که اخیر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نظام فقیه ارائه شده است آمده است که «خط فقر خانوارهای چهار نفره در تهران در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، از ۲.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است».

فارغ از نادرستی این ارقام و بر اساس اعلام برخی سران و رسانه‌های نظام ولایت فقیه که اخیرا خط فقر را برای خانوار ایرانی ۹ میلیون تومان دانسته‌اند، این امر به معنای افزایش ۸۰ درصدی خط فقر در تهران در ۲ سال اخیر است.

همچنین بر اساس این گزارش خط فقر متوسط کشوری در دو سال گذشته از ۱.۵ میلیون تومان به ۲ میلیون رسیده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نظام «نرخ تورم بالا» و «کاهش قابل توجه درآمد سرانه» در دو سال اخیر را عامل رشد نرخ فقر در این سال‌ها دانسته است.

گزارش همچنین می‌افزاید شیب نرخ خط فقر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اوج گرفته و از آغاز دهه ۱۳۹۰ این شیب همواره صعودی بوده است.

آمارهای رسمی نظام حاکی است که در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند هر چند که به این آمار نیز باید به دیده‌ی تردید نگریست.

مرکز پژوهش‌های مجلس نظام همچنین در گزارش خود گفته است که «درآمد سرانه کشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته است.»

اما همه آنچه از خط فقر آورده می‌شود تمامی واقعیت نیست و هر یک از ارگان‌های نظام بخشی کوچک‌شده از آن را گزارش می‌کنند.

علاوه بر مرکز پژوهش‌های مجلس نظام، آمار بانک مرکزی نظام ولایت فقیه، نرخ تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد اعلام کرده که به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۴ درصد بیش‌تر از نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران: دیگر ارگان نظام، که آمار مربوط به تورم، خط فقر و دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور را منتشر می‌کند، برای همین دوره زمانی است.

سال ۱۳۹۸ از منظر تغییرات شاخص فلاکت نیز، بدترین دوره در ۲۴ سال گذشته‌ی نظام بوده است، رقم شاخص فلاکت در سال ۹۸ به ۵۱.۹ درصد رسید.

استان لرستان با نرخ فلاکت ۵۳.۸، نرخ بیکاری معادل ۱۶.۸درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد و استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با نرخ فلاکت ۵۱.۶ و ۴۸.۷ درصدی، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند.

شایان ذکر است شاخص فلاکت از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم به دست می‌آید و رابطه مستقیمی با سطح رفاه دارد. یعنی هر چقدر شاخص فلاکت افزایش یابد سطح رفاه کاهش می‌یابد. شاخص فلاکت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن با رشد ۷.۷ واحد/درصدی مواجه بوده است.

با توجه به پیش‌بینی‌ کارشناسان اقتصادی و از جمله گزارش‌های مرکز پژوهش‌های اقتصادی از اثرگذاری بحران کرونا بر شاخص‌های کلان اقتصادی می توان انتظار داشت که نرخ بیکاری در سال ۹۹ در نظام ولایت فقیه به اعداد و ارقام بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

همچنان که یک گزارش دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس نظام نشان می‌دهد، بحران ناشی از فراگیری بیماری کرونا می‌تواند شمار بیکاران را در سناریوهای متفاوتی به دو میلیون و ۸۷۰ هزار تا شش میلیون و ۴۳۰ هزار نفر افزایش دهد.

آخرین برآورد سازمان ملل که در آذر سال ۹۸ منتشر شد، نشان می‌دهد متوسط ضریب جینی در نظام ولایت فقیه به ۴۰ واحد رسیده است و ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه از نظر شکاف درآمدی بین ۱۵۲ کشور جهان در رتبه ۹۸ قرار گرفته است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)