اعزام شهروندان افغان به سوریه توسط سپاه پاسداران

قسمت اول

برغم اینکه ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده که حکومت ایران کسی از شهروندان افعان را به سوریه نفرستاده و این افراد به صورت داوطلب برای شرکت در درگیری‌های سوریه رفته‌اند اما اسناد و مدارک خلاف این ادعای ظریف را ثابت می‌کنند.

بعد از آن که بهار عربی به سوریه رسید و مردم سوریه علیه بشار اسد؛ دیکتاتور سوریه دست به اعتراض زدند، خامنه‌ای به سلیمانی و حسن نصرالله دستور داد تا اسد را خطر سرنگون‌شدن نجات دهند.

برای این امر و در ابتدا نظام از نیروهای بسیجی و پاسدار برای جنگ در سوریه برای سرپا نگاه‌داشتن اسد استفاده می‌کرد اما پس از آنکه این امر اعتراضاتی را در داخل ایران برانگیخت، نظام اقدام به نیروگیری از شهروندان افغان، آموزش و اعزام آنان به سوریه برای دفاع از اسد کرد.

اعزام شهروندان افغان داوطلبانه نیست

شایان ذکر است بر خلاف آنچه ظریف و برخی دیگر در درون نظام مدعی می‌شوند هیچ یک از این نیروها داوطلب نبوده و در مقابل اعطاء امتیازاتی از قبیل ماندن در ایران و حقوق ماهیانه به خانواده‌هایشان در صورت کشته‌شدن در سوریه به جنگ در آن کشور اعزام می‌شوند.

برآورد می‌شود ۳ میلیون شهروند افغان در ایران ساکن هستند. سپاه پاسداران و نیروی قدس، شهروندان افغان را در قالب لشگر فاطمیون سازماندهی و عازم جنگ در سوریه می‌کند.

در سال ۲۰۱۷ استعداد لشگر فاطمیون ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر برآورد شده است. صمد رضایی یکی از فرماندهان فاطمیون تعداد شهروندان افغان را که تا کنون جهت جنگ در سوریه اعزام شده‌اند، را ۸۰ هزار نفر عنوان کرده است.

از این تعداد بنا بر گفته زهیر مجاهد، «مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون»، تا دی ۱۳۹۶، دو هزار نفر در سوریه کشته‌ شده‌اند.

پادگان‌ها و مراکز مورد استفاده ایران برای جذب و آموزش شهروندان افغان

حکومت ایران از قرارگاه‌ها و پادگان‌های زیر برای آموزش و اعزام شهروندان افغان به جنگ سوریه استفاده می‌کند.

قرارگاه انصار نیروی قدس، فرماندهی نیروهای افغان

فرماندهی نیروهای افغانی اعزامی به سوریه به عهده قرارگاه انصار نیروی قدس سپاه است. این قرارگاه مسئولیت دخالت در افغانستان و پاکستان را به عهده دارد.

از ابتدای شروع کار نیروی قدس در سال ۱۳۷۰ پاسدار اسماعیل قاآنی؛ فرمانده فعلی نیروی قدس، فرمانده قرارگاه انصار در مشهد بوده است.

از سال ۲۰۱۷ فرمانده این قرارگاه پاسدار سرتیپ حسین موسوی است. قرارگاه انصار دارای یک مقر مرکزی در مشهد و ۴ مقر تابعه در استانهای شرق ایران است.  لشگر فاطمیون بخشی از نیروهای قدس سپاه محسوب می‌شود.

برخی دیگر از فرماندهان سپاه که درگیر بسیج شهروندان افغان برای جنگ در سوریه می‌باشند عبارتند از پاسدار سرتیپ کاظم ولیونی مسئول امور اعزام نیرو به سوریه در ستاد پشتیبانی سوریه در تهران و سرتیپ پاسدار جواد هاشمی مسئول بنیاد شهید در قم.

چگونگی جذب و عضوگیری نیروهای افغان

اکثر این نیروها را افغان‌های فقیر ساکن ایران تشکیل می‌دهند که به علت بیکاری یا قصد اخذ کارت شناسایی یا اقامت در ایران حاضر به عضویت در لشگر فاطمیون می‌شوند.

برخی دیگر از اعضای لشگر فاطمیون از افراد شیعه در داخل افغانستان و با دادن وعده‌‌هایی چون اقامت و کار در ایران توسط سپاه پاسداران عضوگیری می‌شوند.

سپاه و نیروی قدس همچنین از شهروندان زندانی افغان، محبوس در زندان‌های ایران، برای عضویت در لشگر فاطمیون و اعزام به سوریه در مقابل آزادی آنان استفاده می‌کند.

در بسیاری از موارد، سنین شهروندان عضوگیری‌شده زیر ۱۸ سال و در مواردی شامل کودکان ۱۲ ساله نیز می‌شده است.

مراکز جذب نیروهای افغان در ایران

سپاه برای اعزام نیروهای افغان به سوریه، در برخی از استانداری‌ها، مراکز ثبت‌نام و جذب نیرو ایجاد کرده و برخی از مراکز جذب نیروهای افغان را «ساماندهی قدر»  نامگذاری کرده است. 

برخی از این مراکز عبارتند از دفتر سپاه در ایستگاه متروی «مرقد خمینی»، اداره اتباع خارجی در استانداری تهران، دفتر جذب شهرری، دفتر جذب شهرستان پیشوا در حومه تهران، دفتر مشهد، دفتر شیراز،  دفتر قم، دفتر ساوه، دفتر دلیجان، دفتر کرمان ، دفتر تربت‌جام.

مراکز آموزش نیروهای افغان در داخل خاک ایران

سپاه بعد از جذب نیروهای افغان از طریق دفاتر و مراکزی که عنوان شد، آنها را در پادگان‌هایی در نقاط مختلف کشور مورد تعلیم و آموزش نظامی، بین ۲ تا ۴ هفته قرار داده تا برای اعزام به سوریه آماده شوند.

شماری از پادگان‌‌هایی که سپاه از آنها برای آموزش نیروهای لشگر فاطمیون استفاده می‌کنند به شرح زیر می‌باشد.

۱. پادگان پازوکی

متعلق به نیروی قدس و در منطقه ورامین در جنوب شرقی تهران در کنار روستای جلیل آّباد واقع شده است.

در هر دوره آموزشی در پادگان پازوکی حدود ۲۰۰ نفر افغان برای اعزام به سوریه آموزش می‌بینند. آموزش‌های پیاده در این پادگان شامل رسته‌های زیر می‌شود: آموزش کلاشنیکف، تیربار، خمپاره، آموزش قناسه، تک‌تیرانداز، آموزش‌های تاکتیک و…

تمامی مربیان این پادگان از سپاه پاسداران و نیروی قدس می‌باشند. شهروندان افغان بعد از اتمام آموزش‌های نظامی در یگان‌های لشگر فاطمیون سازماندهی شده و هر هفته به سوریه اعزام می‌شوند.

این پادگان در مجاورت پادگان جلیل‌آباد سپاه قرار داشته و در واقع بخشی جداشده از آن پادگان محسوب می‌شود. سید مصطفی حسینی یکی از فرماندهان نیروی قدس، فرمانده این پادگان می‌باشد.

۲. پادگان چمران

این پادگان در پنج کیلومتری پادگان جلیل‌آباد در شهرستان پیشوا در جنوب شرقی تهران واقع شده، در یک دوره آموزشی در پادگان چمران حد اقل  ۱۰۰ نفر شرکت می‌کنند که اساسا از شهروندان افغانی مقیم ایران می‌باشند.

فرمانده پادگان چمران سرهنگ حسینی‌مقدم می‌باشد. آموزش‌ها شامل آموزش تک‌تیراندازی، خمپاره‌انداز و آموزش‌های تاکتیک پیاده است.

۳. مرکز  مشهد

در این مرکز آموزشی که با کد ۴۰۰۰ شناخته می‌شود، اکثرا نیروهای افغانی آموزش می‌بینند. این نیروهای در گروه‌های ۳۰۰ نفره آموزش می‌بینند. این مرکز در ارتباط با سپاه انصار نیروی قدس می‌باشد.

۴. پادگان صدوقی یزد

یکی دیگر از مراکز آموزشی نیروهای افغان در ایران پادگان صدوقی سپاه است، این پادگان مرکز آموزشی نیروهای سپاه در استان یزد است که سپاه از آن به عنوان مرکز آموزش نیروهای افغان نیز استفاده می‌کند.

مسئول آموزش نیروهای افغان در پادگان صدوقی یزد، پاسدار مفیدی بوده و دوره آموزشی نیروهای افغان در این پادگان ۲۵ روزه است.

۵. پادگان سپاه در شیراز

بخشی از نیروهای افغان نیز در شیراز در پادگان متعلق به سپاه استان فارس آموزش می‌بینند.

شایان ذکر است علاوه بر پادگان‌ها و مراکز فوق، از سایر مراکز آموزشی تروریستی نیروی قدس و همچنین مراکز سپاه برای آموزش شهروندان افغان برای اعزام به سوریه استفاده می‌شود.

ادامه دارد…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)