خبرگزاری اسپانیایی EFE   در ماه می ۲۰۲۰  مصاحبه‌ای با نوام چامسکی منتشر کرد که در این مصاحبه وی ضمن اشاره به ناتوانی و شکست نولیبرالیسم در مقابله با فراگیری گسترده وجهانی ویروس کرونا، به وضعیت داخلی آمریکا اشاره می‌کند که دولت ترامپ در برخورد با این بحران، سررشته امورمدیریت بخران را از دست می دهد.

او این مصاحبه را با یورواکتیو همکار آژانس خبرب «افه» از منزلش انجام داد.

نوشتار حاضر برگردان فارسی این مصاحبه است که توسط یوروفه به زبان های انگلیسی و آلمانی منتشر شده است

 

پاندمیک کروناویروس، نولیبرالیسم

 

 برای نوام چامسکی، درس اصلی پاندمیک ویروس کرونا این است که بحران نشان دهنده «شکست بزرگ دیگری برای روایت نولیبرالی سرمایه داری» است و اوضاع در آمریکا توسط «دلقک‌های جامعه ستیزی که دولت را درواشنگتن اداره می کنند» بدتر می شود.

این فیلسوف یادآور شد که کوبا با وجود تحریم های آمریکا علیه آن همبستگی خود را با دیگر مردم دنیا نشان داده است.

 

*******

 

جدیدترین شکست عظیم نولیبرالیسم        

توسط کریستینا مگدالنو | یوروفه      

۶ مه ۲۰۲۰

ترجمه: محمود حایری

 

نوام چامسکی زبان شناس، جامعه شناس ویکی از برجسته ترین روشنفکران عمومی جهان، پس از انقلابی در زبان شناسی در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT )، در پاییز ۲۰۱۷ به کادر هیئت علمی دانشگاه آریزونا پیوست.

چامسکی در مصاحبه با شبکه خبرب یورواکتیو(۱)، در پاسخ به این سوال که از بحران فراگیر COVID-19 چه چیزی را می‌توان آموخت، به شکست‌های نظم اقتصادی موجود اشاره کرد.

«یکی ازاین موارد، شکست بزرگ دیگری برای روایت نولیبرالی سرمایه‌داریست. شکستی عظیم که اگر ازآن عبرت نگیریم، تکرار آن در نوبت بعد به مراتب بدتر خواهد بود.»

او می‌گوید: «خیلی واضح است که چه اتفاقی افتاده است. پس ازاپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، دانشمندان کاملاً خوب می‌دانستند که اپیدمی‌های فراگیرجهانی دیگری، احتمالاً ازگونه ویروس کرونا نیزدرراه است. این امکان وجود داشت که درآن مقطع آمادگی لازم ایجاد شود، تقریبا ًهمان‌گونه که با آنفولانزا انجام گرفت. آنان هرسال واکسن آنفلوآنزای جدیدی را عرضه می‌کنند به این دلیل که تغییرات اندکی ایجاد شده است، اما این آمادگی وجود دارد و لذابه سرعت آن را تولید می‌کنند.»

«این کار انجام نشد. یکی بایست (مثل دوی امدادی) توپ را ازنفر قبل گرفته و با آن دویدن را ادامه دهد.»

«دو احتمال وجود دارد، اول: شرکت‌های دارویی: آنها دسترسی به منابع را دارند، اما به خاطرهدایایی که ما سخاوت‌مندانه نثارآنها می‌کنیم فوق العاده ثروتمند هستند. آنها این‌کاررا نمی‌کنند، علائم بازاررا مشاهده می‌کنند، علایمی می‌گوید هیچ سودی درآماده شدن برای فاجعه قبل ازوقوع وجود ندارد.»

«و دیگری چکش نولیبرال‌ها: که دولت‌ها اجازه ندارند کاری انجام دهند، چون مشکل خود دولت‌ها هستند، نه راه حل.”

 

او می‌افزاید «ایالات متحده به خاطرباندی که واشینگتن را اداره می‌کند، (نماد) یک فاجعه کامل است. آنها می‌دانند که چگونه انگشت اتهام رادرجهان به سوی همه نشانه روند به استثنای خودشان، حال آن‌که آنها خود مسئول این فاجعه هستند. آمریکا هم اکنون مرکز بحران است. تنها کشوری است که آنقدر ناکارآمد است که حتی نمی‌تواند داده‌هایی را در مورد آمارمرگ ومیرومبتلایان دراختیارسازمان بهداشت جهانی قرار دهد.»

 

چامسکی رویکرد دولت ترامپ به این مشکل را «سورئال» توصیف کرد.

« درماه فوریه، کمابیش پاندمیک باشدت در حال گسترش است. در خارج از ایالات متحده همه اذعان دارند وتایید می‌کنند … درست در اواسط ماه فوریه، ترامپ بودجه جدیدش برای سال آینده اعلام می‌کند.

ارزش این را دارد که از نزدیک نگاهی به آن بیندازیم. کاهش بیشتربودجه دولت برای مرکز کنترل بیماری‌ها وسایر بخش‌های مرتبط با بهداشت، کاهش بیشتر آنها درمیانه دوره پاندمیک است. افزایش بودجه برای صنعت سوخت فسیلی، یارانه‌های بیشتر برای ازبین بردن نظام زندگی بشر در آینده نه چندان دور و البته بودجه بیشتر برای ارتش که متورم شده و خارج از کنترل است و بودجه بیشتربرای دیوارمعروف ترامپ.»

“این مسئله ماهیت دلقک‌های جامعه ستیزی که دولت را اداره می کنند وکشور ازآن اسیب می‌بینند نشان می‌دهد.”

 

“در حال حاضر آنها از روی استیصال به دنبال کسی دیگربه عنوان مقصر می‌گردند، مقصر دانستن چین، سرزنش سازمان بهداشت جهانی واما کاری که خود انها می‌کنند واقعا جنایت است، قطع  بودجه سازمان بهداشت جهانی –یعنی که چی؟ 

 

سازمان بهداشت جهانی در سراسر جهان، عمدتا درکشورهای فقیرتر، روی سلامت مادران، مرگ ومیر ناشی از اسهال وامثالهم…کار می‌کند. اما شما معتقدید «خوب بگذارید عده زیادی ازمردم درجنوب کشته شوند چون احتمالا چشم اندازنتیجه انتخابات من را بهبود خواهد بخشید».

 

ترامپ پس ازتلاش برای اینکه تهدید ویروس کرونا را کم اهمیت جلوه دهد، نقش مدیریت بحران پذیرفت، بدون اینکه اذعان کند که در موضع گیری اولیه اش اشتباه کرده بود.

« ترامپ احتمالاً بزرگترین فرد دارای اعتماد به نفسی است که تا کنون دنیا به خود دیده است، ازاین بابت بایستی به او اعتبار داد. او باعث میشود که پی تی بارنوم (۲)  یک آماتور به نظرآید. وی قادر است در حالی که دریک دست بنری دارد که می گوید دوستتان دارم، من ناجی شما هستم، به من اعتماد کنید، من شب و روز برای شما کار می‌کنم، با دست دیگرخود، چاقو را در پشت شما فرو کند.

این شیوه ایست که او با هواداران و رای دهندگان خود که او را می‌پرستند ونسبت به او تعصب داشته، رفتاروی برایشان اهمیتی ندارد، رفتار می‌کند. و او توسط یک پدیده رسانه‌ای بسیار جالب حمایت می‌شود، یعنی فاکس نیوز، راش لیمبا (۳) و بخش بریتبارت رسانه ها (۴)  ، که تنها بخشی از رسانه‌هاست که جمهوری خواهان به آن نگاه می کنند.»

“آنها هر آنچه را که او می‌گوید منعکس می‌کنند، اگرامروز بگوید ” فقط یک “آنفولانزای معمولی است، اهمیتی ندارد” آنها می گویند “درست است، آنفولانزا است، اهمیتی ندارد”، و روز بعد بگوید ‘این بیماری مسری فراگیر وحشتناکی است ومن اولین کسی بودم که متوجه آن شدم”، همه آنها با هم آوایی هماهنگ فریاد می‌زنند: “او بزرگترین فرد تاریخ است و کشف او با شکوه ترین چیزی است که تا کنون کشف شده است”.» وی ادامه می‌دهد: «و این داستان هرروزاتفاق می‌افتد، در عین حال، او شخصا صبح به فاکس نیوز نگاهی می‌اندازد و تصمیم می‌گیرد که امروز چه بگوید. واین یک پدیده عجیب و حیرت انگیز است: روپرت مورداک، راش لیمبا و جامعه ستیزان کاخ سفید، کشوررا به سوی نابودی سوق می‌دهند.»

 

چامسکی درمورد این سوال که آیا این بیماری مسری فراگیرروی رابطه انسان‌ با طبیعت هم تاثیر خواهد گذلشت یا نه، گفت پاسخ این سوال را نسل جوان خواهد داد، «به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. بستگی دارد که جمعیت جهان نسبت به آنچه اتفاق می افتد چه واکنشی نشان خواهد داد، می‌تواند منجربه این شود که دولت‌های کاملا استبدادی و سرکوبگر طاعون نولیبرالی را حتی بیش از پیش توسعه دهند. در واقع، آنها در حال حاضرهم روی این مسئله کار می‌کنند.

 

 به یاد داشته باشید، طبقه سرمایه دارکوتاه نمی‌آید آنها همواره در حال تلاش هستند. درست درمیانه گسترش فراگیراین بیماری، آنها خواستار تامین بودجه بیشتر برای سوخت‌های فسیلی هستند، از بین بردن مقرراتی که (حتی) اندکی حفاظت ایجاد می‌کند.»

 

” دقیقا روزگذشته، آژانس حفاظت از محیط زیست (آمریکا) که دردوره ترامپ فقط به یک عامل کمکی تولیدکنندگان زغال سنگ تبدیل شده است … قوانین ممنوعیت وجود جیوه ودیگرآلاینده‌هارا در (پساب) خروجی کارخانه‌های زغال سنگ به زمین‌های اطراف را لغو کرد. این یعنی که “بگذارید کودکان آمریکایی بیشتری کشته شوند وبگذارید محیط زیست از بین برود چون با این ترتیب می‌توان سود بیشتری برای شرکت‌های زغال سنگ کسب کرد،”  که البته محیط زیست از بین می‌رود. این کاری است که آنها به صورت مداوم انجام می‌دهند. روزانه و بدون وقفه واگر نیروی مقابله کننده‌ای وجود نداشته باشد،  این دنیا است که ازبین خواهد رفت.»

 

چامسکی با توجه به اهمیت ووزن پیامدهای ژئوپلیتیک COVID-19، عدم همبستگی در داخل اتحادیه اروپا را مقصر دانست. « زمانی که شما به آنچه که در سطح بین المللی اتفاق می‌افتد نگاه کنید واقعا خیلی تکان دهنده است»

«آلمان در برخورد با بحران خیلی خوب عمل می‌کند. ظرفیت بیمارستان مازاد داشت، ظرفیت تشخیص بیماری مازاد داشت، اما به قوانین نولیبرال عمل نکرد»

« اپیدمی درایتالیا واقعا جدی است. آیا از آلمان کمک می‌گیرند؟ خوب کمک میگیرند، اماخوشبختانه از “ابرقدرت” آن سوی اقیانوس اطلس کمک میگیرند: کوبا. کوبا پزشک اعزام می‌کند:چین مواد مورد نیاز می‌فرستد، پس کمک میگیرند، اما نه از کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا. این مورد چیزی را نشان می‌دهد که ارزش فکر کردن را دارد.»

 

«در واقع تنها کشوری که دراین شرائط انترناسیونالیسم واقعی را نشان می‌دهد – و این برای اولین بار نیست – کوبا است. در این مورد بایستی واقعا با دقت اندیشه کرد. کوبا ۶۰ سال است که تحت فشارسنگین و بی‌رحمانه آمریکا قرارداشته است، اختناق و تحریم اقتصادی، تروریسم درمقیاس کلان، اما با کمال تعجب و به نحو شگفت آوری دوام آورده و به حیات خود ادامه داده و به دنیا نشان داده است که انترناسیونالیسم یعنی چه.»

 

“اما شما دراین مورد نمی‌توانید درایالات متحده صحبت کنید. در آمریکا کاری که شما موظفید انجام دهید این است که کوبا را سرزنش کنید چون درآن جا نقض حقوق بشروجود دارد، که البته وجود دارد، ودرواقع بدترین شرائط نقض حقوق بشر در نیمکره است درمنطقه‌ای در جنوب شرقی کوبا به نام گوانتانامو که در اختیارآمریکاست، آن را با تهدید نظامی ازکوبا گرفت وازپس دادن آن خودداری می‌کند، اما این مسئله‌ای نیست که ما قرار است در مورد آن صحبت کنیم.»

 

« فرد مودب و مطیع قراراست چیزدیگری بگوید. شما باید چین را سرزنش کنید و به “خطر نژاد زرد” استناد کنید. که در تاریخ آمریکا ریشه دارد، چینی ها می‌آیند تا ما را نابود کنند، (سابقه این روایت) به قرن نوزدهم برمی‌گردد، شما می‌توانید هر زمان به آن استناد کرده و از آن استفاده کنید.»

   ” فراخوانی برای یک انترناسیونال پیشرو(۵) صورت گرفت. این درخواست توسط برنی ساندرزدرآمریکا و یانیس واروفاکیس در اروپا صادر شد. گردهم آوردن عناصر مترقی از اروپا، ایالات متحده، و جنوب جهانی (۶). این فراخوان برای مقابله با انترناسیونال ارتجاعی(۷) طراحی شده است که درکاخ سفید درحال شکل گرفتن است.»

 

 دولت ترامپ به گفته چامسکی به دنبال گردهم آوردن «ارتجاعی ترین دولت های بیرحم» که در میان آنان می‌توان به سلاطین نفتی وامیرنشین های خلیج فارس، مصرالسیسی، هند مودی، اسرائیل به رهبری راست گراها ومجارستان درزمان ویکتوراوربان اشاده نمود.

 

«تنها امید واقعی وروشنی که من درافق می‌بینم که درحال توسعه ورشد است انترناسیونال (بین الملل پیشرو)  براساس دیدگاه برنی است.  معمولاً گفته می‌شود که کمپین ساندرزموفق نبود. کاملا اشتباه است، این یک موفقیت عظیم بود، موفقیت باورنکردنی . سندرزموفق شده است عرصه بحث و سیاستگذاری را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. چیزهایی که چند سال پیش غیر قابل مطرح کردن بودند، اکنون درست در مرکز بحث در مورد سیاست قرار دارند، مثل بحث ضرورت نیودیل سبز(۸) برای بقا و ادامه حیات.»

 

لینک مقاله اصلی

https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/interview/chomsky-on-covid-19-the-latest-massive-failure-of-neoliberalism/

 

 

 

 

پی نوشت‌ها: 

 

۱ – EURACTIV  and  EFE

 

  EFE یا افه: آژانس خبری و از خبرگزاری‌های بین‌المللی اسپانیایی است که در سال ۱۹۳۹تأسیس شد.

EURACTIVیورواکتیو یک شبکه رسانه ای مستقل درزمینه سیاست های اتحادیه اروپا است ودر سال ۱۹۹۹ تأسیس شد

۲ –PT Barnum 

 

۳ – : Rush Limbaugh

 راش هادسن لیمبا :صاحب نظر سیاسی و مجری برنامه‌های گفتگویی رادیویی محافظه کار آمریکایی است.

او در برنامه‌هایش غالباً سیاست‌ها و سیاستمداران لیبرال و آنچه سوگیری لیبرال در رسانه‌های آمریکاست انتقاد می‌کند. او در زمره کسانی است که بیشترین میزان حقوق را در آمریکا دریافت می‌کنند.

۴ –Breitbart section of the media

برایت بارت نیوز

برایتبارت نیوز وبسایت خبری و نظری آمریکایی از نظر سیاسی محافظه‌کار است که در سال ۲۰۰۷ از سوی اندرو برایتبارت (۱۹۶۹–۲۰۱۲) کارآفرین و صاحب نظر محافظه کار بنیان گذاشته شده‌است.

مقر برایتبارت در لس آنجلس، کالیفرنیاست و دفاتری در تگزاس، لندن و اورشلیم دارد. الکسندر مارلو به عنوان سردبیر آن فعالیت می‌کنند. استون بنن پیش تر به عنوان رئیس اجرایی هیئت مدیره آن فعالیت می‌کرد.

۵ – The Progressive International

انترناسیونالیسم یا بین الملل پیشرو یک سازمان بین المللی است که فعالین چپ مترقی رامهند و سازماندهی میکند.

 

۶ – “Global South”

جنوب جهانی اصطلاحی است به کار رفته در مطالعات فراملیتی و پسااستعماری، برای اشاره به آنچه که ممکن است «جهان سوم» نامیده شده است (یعنی آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) جنوب جهانی مفهومی گسترده تر از «استعاره برای کشورهای توسعه نیافته» است

 

 ۷ – Reactionary International بین الملل نیروهای راست  

۸ – نیو دیل سبز

نیو دیل یک برنامه محرک اقتصادی پیشنهاد شده در ایالات متحده است که هدف آن رسیدگی و ارائه راه حل برای نابرابری اقتصادی و تغییر شرائط اقلیمی است. نام آن به نیو دیل اشاره دارد که روزولت در پاسخ به بحران اقتصادی بزرگ آمریکا اجرا کرد. حامیان نیو دیل سبز از ترکیبی از رویکرد اقتصادی روزولت و ایده‌های مدرنی چون انرژی قابل تجدید و بهینگی منابع دفاع می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)