دانشگاه ایران آکادمیا تا پایان ماه نوامبر/دهم آذر برای برنامه جدید تحصیلی «مطالعات اجتماعی» (در سطح کارشناسی ارشد) دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه تنها بخشی از مجموعه ایران آکادمیاست: نهادی برای نشر آزادانه علم و کمک به ترویج تفکر مستقل و اندیشه انتقادی در حوزه علوم اجتماعی.

برای هزاران دانشجوی فارسی زبانی که در مواجهه با سانسور گسترده نظام آموزشی و اسلامی‌سازی علوم انسانی و اجتماعی قرار دارند، تحصیل در دانشگاه آنلاین ایران آکادمیا فرصتی باارزش است. به‌ویژه در شرایط فعلی که محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی به سد بزرگی برای کسب علم در دانشگاه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است.

فرصتی که بیش از همه در حوزه علوم اجتماعی از اکثر فارسی زبانان گرفته شده است: رجوع به یک نهاد آلترناتیو آموزش عالی، برای تحصیل به زبان فارسی و فراتر از زاویه نگاه مذهبی/حکومتی غالب به علوم اجتماعی در ایران.

⬅️ ثبت نام در برنامه تحصیلی «مطالعات اجتماعی» ۲۰۲۱

ایران آکادمیا دانشگاهی‌ست که توسط تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم انسانی و اجتماعی در هلند و به منظور فراهم کردن این فرصت، یعنی پرورش مهارت‌های علمی و شکل‌دادن به تفکری مستقل به‌رغم آنچه اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بر دانشجویان تحمیل کرده است و در نهایت دسترسی به حق تحصیل رایگان با معیارهای بین‌المللی، پا گرفته است.

در سال‌های گذشته طیف گسترده‌ای از اساتید و اندیشه‌ورانی که در گوشه‌ و کنار جهان زندگی می‌کنند از یک سو و صدها دانشجویان ایرانی و افغان از ایران و دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر، در دانشگاه آنلاین ایران آکادمیا به تبادل علم و دانش پرداخته‌اند؛ در فضای دانشگاهی و به‌دور از مخاطراتی که آزاداندیشی در ایران با آن مواجه است.

دوره کارشناسی ارشد مطالعات اجتماعی این امکان را به دانشجو می‌دهد که ابتدا اندیشه انتقادی، نظریه‌های جامعه‌شناسی و روش‌شناسی پژوهش در علوم اجتماعی را بیاموزد و در قدم دوم از این ابزارها برای تمرین تحلیل و نقد مباحث کلان از جمله حقوق بشر، دموکراسی، اقتصاد سیاسی، شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی، و تحول اجتماعی مفهوم جنسیت استفاده کند.

به‌علاوه رویکرد بینا رشته‌ای این دوره دست دانشجویان را برای تمرکز بر مباحث مورد علاقه‌شان و آنچه در آن مهارت دارند، باز می‌گذارد.

فراتر از دانشگاه

یکی از مهمترین چالش‌های فضای آکادمیک نزدیک کردن زبان علمی به زبان قابل درکی برای همه و انطباق هر چه بیشتر فضای انتزاعی تفکر علمی به واقعیت زندگی اجتماعی و آنچه در میدان عمل اتفاق می‌افتد است. پلتفرم دیگر ایران آکادمیا که آکادمیکس نام دارد تلاشی‌ست برای فائق آمدن بر این چالش.

این پلتفرم همانند نمونه‌های جهانی خود از جمله Coursera و Open edx امکان گذراندن رایگان تک‌دوره‌های آموزشی را بدون نیاز به ثبت نام و پذیرش در دسترس همه قرار داده است. درک اقتصاد به زبان ساده، حقوق بشر، فراتر از عنوانی که به صورت مکرر در اخبار می‌شنویم و آشنایی با حقوق کودکان، از بزرگترین مسائل مغفول مانده در جامعه ایران و افغانستان، از جمله دوره‌های ارائه شده در آکادمیکس است.

علاوه بر برنامه تحصیل دانشگاهی و دوره‌های کوتاه آموزشی، ایران آکادمیا محتوای چندرسانه‌ای قابل توجهی نیز در حوزه تمرکز خود یعنی علوم اجتماعی تولید می‌کند که برای مخاطب عام تهیه شده‌اند و نیازی به ثبت نام ندارند. این تولیدات شامل برنامه‌های تصویری مانند درسگفتارهای کوتاه، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و وبینارها و همچنین برنامه‌های صوتی در پادکست ایران آکادمیا است که مجموعه آنها در پلتفرم آگورا جمع آوری شده و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

بخش دیگر این مجموعه دانشگاهی، بخش انتشارات است که بر نشر بدون سانسور ژورنالهای دوره‌ای و کتابهای علمی در حوزه علوم اجتماعی تمرکز دارد.

ایران آکادمیا سال ۲۰۱۵برنده جایزه «شهروندان فعال اروپا» در بین «سازمانهای مدنی» شد. هدف از این جایزه به رسمیت شناختن و ارج‌گذاری فعالیت‌های ارزشمندی است که در راستای گسترش عدالت اجتماعی سامان داده شده اند.


بیشتر بخوانید:

“ایران آکادمیا”: برای دفاع از علوم انسانی و اجتماعی در ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)