«به شهادت یک هرزه» تازه‌ترین رمان امین انصاری، در ۲۹ آبان‌ و در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شد. نشر نوگام پیش از این دو رمان «والس با آبهای تاریک» و «ناپیدایی» را به صورت الکترونیک از این نویسنده منتشر کرده بود. هر دوی این رمان‌ها از جمله‌ی موفق‌ترین کتاب‌های این انتشارات در سال‌های اخیر بوده‌اند. اولین رمان او با عنوان «شکار» نیز در سال ۲۰۱۲ توسط نشر گردون در آلمان منتشر شد.

نوگام در معرفی «به شهادت یک هرزه» این چنین آورده است:

“گذشته ما را رها نخواهد کرد. جنایت‌هایی که بر ما گذشته است و خون‌هایی که بر خاک سرزمین‌مان ریخته است، بر جریده عالم ثبت خواهند شد. ما داغ‌های یک ملت را همراه خود به تمامی جهان می‌بریم. در دوردست‌ترین سرزمین‌ها، فریاد آزادی‌خواهان و غریو دادخواهان همچنان در گوش ما طنین‌اندازند و همچنان دل‌های ما را می‌خراشند. داستان «به شهادت یک هرزه» کامل‌ترین اثر امین انصاری تا به امروز است. او با تسلطی مثال‌زدنی از فرم و زبان برای روایت این داستان سخت استفاده کرده است. داستانی که خود روایت هزار داستان دیگر است. داستان‌های گذشته که هنوز زنده‌اند و داستان‌های امروز که گویی هر لحظه ما را می‌میرانند. نبردی شخصی و درونی که به اندازه یک تاریخ داغ و حسرت دارد. اینکه چطور واژه‌ها رامِ «حسام» شده‌اند تا در این فرم منحصربه‌فرد، گریز از صداها و سایه‌ها را متوقف کند و آن‌ها را در آغوش بکشد، تحسین‌برانگیز است.”

امین انصاری در این رمان بار دیگر یک مهاجر ایرانی را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کرده است. در «والس با آبهای تاریک» و «ناپیدایی» نیز مهاجرت نقش بزرگی در شکل‌گیری اتفاقات و طرح داستانی بازی می‌کرد. او که خود نزدیک به یک دهه است در استرالیا زندگی می‌کند، تلاش دارد تجریبات و فهم خویش از غربت، بیگانگی و تلاش برای ساختن دوباره‌ی یک زندگی را در آثارش به نمایش بگذارد.

امین انصاری سال‌هاست با سانسور در مبارزه است. او در این رمان نیز به صراحت و بی‌پرده ممنوعه‌ها را به میدان سخن می‌آورد. شخصیت‌ اصلی او هیچ زاویه‌ی پنهان جنسی یا سیاسی‌ای ندارند. او بی‌پرواتر از قبل آزادی بیان را در نوشتن این کتاب تمرین کرده است. در وب‌سایت او چنین آمده:

«من یک وظیفه‌ی نویسنده‌ی ایرانی را مبارزه با خودش می‌دانم؛ با خودی که خو کرده به سانسور، به حذف و به کم‌گفتن.»

«به شهادت یک هرزه» از دردی کهنه و مشترک می‌گوید. نویسنده بی‌آنکه از وجوه انسانی شخصیت‌های داستانش غافل مانده باشد، رنج به دوش کشیدن خاطرات تلخ چهار دهه از تاریخ ایران را در قالب داستانی پر فراز و فرود و معماگونه برای خواننده‌اش ترسیم می‌کند. در ورای همه‌ی ایده‌های موجود در این کتاب اما مسئله‌ی مواجهه با «فراموشی» را می‌توان قلب تپنده‌ی داستان او به شمار آورد.

نشر نوگام کتاب‌هایش را به صورت الکترونیک و چاپی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. دانلود «به شهادت یک هرزه» و دیگر رمان‌های امین انصاری برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و کسانی که به هر نحو امکان پرداخت هزینه‌ی نسخه‌ی الکترونیک را ندارند «رایگان» است. در صورت تمایل می‌توانید نسخه‌ی چاپی این رمان را نیز سفارش دهید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)