با آغاز ثبت نام کاندیداها و پس از آن اعلام نتایج لیست نهایی نامزدان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، قیمت ها در بازار ارز، طلا و خودرو دچار نوسانات قابل توجهی شد.

قیمت دلار که در زمان ثبت‌نام‌ هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ۱۲۰ تومان ارزان شده بود، در واکنش به رد صلاحیت او، ۱۷۰ تومان گران شد و به ۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

همچنین  با اعلام رد صلاحیت‌ها، بازار سکه از بازار دلار هم آشفته‌تر شد و قیمت سکه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالا رفت. نسبت افزایش قیمت طلا در بازار جهانی با افزایش قیمت آن در بازار ایران متناسب نیست و  نرخ هر سکه حدود ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت سکه و طلا

در حالی که همه چیز دست به دست هم داده بود تا بازار سکه و ارز روزهای با ثباتی را پیش بینی کند، به یکباره شرایط تغییر کرد. طلا در بازار جهانی سیر صعودی در پیش گرفت و  متقاضیان ارز دوباره به بازار برگشتند. هر دوی این اتفاقات موجب افزایش قیمت سکه و ارز در صرافی ها شد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، نوسان قیمت جهانی طلا را از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار داخل اعلام کرد.

این در حالیست که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مورد تاثیر کاندیداها بر بازار داخلی ایران گفت: «اگر در روز اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، یک کاندیدای با تدبیر، اقتصاد فهم و معتدل اعلام شود، تورم حبابی شکسته می‌شود و قیمت ارز و سکه و دلار تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد اما اگر عکس آن اتفاق بیفتد، قیمت ارز و سکه بالا می‌رود».

بر اساس گزارش ها پنجشنبه گذشته، بازار ارز و سکه مشابه روزهای پر التهاب گذشته بود. بازاری که در آن دلالان به معاملات سوری می‌پرداختند

نکته قابل توجه اینست که در این معاملات دلالان در بین خود سکه و ارز نداشته را خرید و فروش می‌کردند و در لحظه‌ای که قیمتی متفاوت با روند بازار اعلام می‌شد همین دلالان باعث آن بودند.

معرکه‌گیری‌های دلالان تا حدی بود که خیابان منوچهری و میدان سبزه میدان تهران را تماما در اختیار خود می‌گرفتند و اجازه رفت‌و‌آمد به مردم نمی‌داد، از سوی دیگر این معاملات آنقدر گسترده بود که صرافان و سکه فروشان مجاز را در خود حل کرده بود تا جایی که این افراد سرمایه خود را در این مراکز عرضه می‌کردند.

کار دلالان به جایی رسید که مسئولان به فکر کنترل این افراد افتادند و نیروی انتظامی دست به دستگیری دلالان زد و بعد از آن تا چند هفته گذشته همیشه چند مامور در این دو مرکز مستقر بود، اما انتهای خیابان منوچهری که منتهی به میدان فردوسی می‌شود آنقدر حجم دلالان زیاد بود که می‌توان گفت تعداد دلالان از سال گذشته که نظارتی بر بازار‌های غیر رسمی نبود بیشتر است.

در همین زمینه احمد وفادار، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر استان تهران به خبرنگار ایسنا گفته است: «واسطه‌ها و دلالان به دنبال بازار آشفته هستند و این‌ها در بازار نوسان قیمت ایجاد می‌کنند. اتحادیه اجازه فعالیت اجرایی ندارد و نمی‌تواند با این افراد برخورد کند». همچنین شنیده شده است که از روز چهارشنبه نیروی انتظامی فعال شده‌اند تا با صرافی‌های غیر مجاز برخورد کنند و در دور بعدی برخوردها دلالان را از بازار جمع کنند.

یکی از کارشناسان بازار سکه و ارز نیز با بیان اینکه مسائل روانی به شکل کوتاه مدت محرک بازار و اقتصاد هستند، معتقد است: واقعیات اقتصادی همچون همیشه خود را تحمیل خواهند کرد و فرمول‌های واقعی اقتصادی حکمرانی خواهند کرد.وی همچنین معتقد است، در بازار طلا و دلار داخل از افزایش لجام گسیخته قیمت دلار همچون سال گذشته خبری نیست و قیمت‌ها حداکثر در محدوده تورم حرکت خواهند کرد.

به هر حال پیش بینی می شود در روزهای باقی مانده تا انتخابات و شفاف شدن مواضع اقتصادی کاندیداها تمایل به خرید سکه و ارز در بازار با افزایش روبرو شود. نگرانی نسبت به آینده اقتصادی کشور میزان تقاضا برای خرید سکه و ارز را بالا خواهد برد. این موضوع می تواند به افزایش دوباره قیمت ارز در بازار کمک کند. البته با روشن شدن مواضع اقتصادی کاندیداها ممکن است سرعت این روند کاهش یابد.

نمودار صعودی رشد قیمت خودرو

از سوی دیگر با نزدیک شدن به فصل رونق بازار خودرو، یکبار دیگر خودروسازان با کاهش عرضه در تلاش هستند که قیمت ها را افزایش دهند. در چند روز اخیر قیمت برخی از خودروها از ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. برخی گمانه زنی ها از آغاز سونامی جدید قیمت ها در بازار خودرو حکایت می کند.

گزارش ها از بازار خودرو حکایت از این دارد که طی روزهای اخیر پژو ۴۰۵ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی، تندر ۹۰ مدل E1، یک میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دو میلیون تومان ، تندر ۹۰ مدل E2، سه میلیون تومان و مگان با رشد چهار میلیون تومانی روبرو شده است.

افزایش قیمت خودرو در آغاز فصل رونق بازار در حالی رخ می دهد که سرانجام چندی پیش کشمکش میان شورای رقابت و خودروسازان به ضرر مصرف کنندگان پایان یافت. پس از آنکه بازار خودرو ماهها در انتظار تعیین دستور العمل قیمت خودرو در رکود فرو رفت این خودروسازان بودند که حرف خود را به کرسی نشاندند و شاخ و شانه های شورای رقابت هم به جای نرسید.

پیش تر و در اواسط اردیبهشت رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اعلام کرده بود از اواخر فروردین ماه خودروهاى تولید داخل نیز سیر صعودى قیمت را تجربه کرده  اند. وى در گفتگو با رسانه های ایران افزوده بود اکثر خودروهاى پرطرفدار داخلى از افزایش قیمت بیشترى نسبت به سایر تولیدات داخلى برخوردار بوده اند.
وى تصریح کرد: «خودروهاى وارداتى به دلیل عدم مشخص شدن وضعیت ثبت سفارش واردات اتومبیل به کشور و محدودیت در تعداد، افزایش قیمت محسوسى را تجربه کرده اند و وارد کنندگان نیز عملا قادر به انجام هیچ کارى در این ارتباط نیستند». وى با اشاره به کمبود خودروهاى دست دوم براى فروش در بازار خودرو، بیان داشت: «اکثر دارندگان اینگونه خودروها از فروش اتومبیل خود صرف نظر نموده اند و این عوامل باعث شده تا بازار خودرو کشور شاهد رشد قیمت باشد». وى همچنین افزایش قیمت ارز و طلا را یکى از عوامل افزایش قیمت خودرو در کشور عنوان کرد وگفت: «متاسفانه پیش بینى شده این افزایش قیمت در کشور همچنان ادامه داشته باشد».

چتر حمایتی دولت بر سر خودروسازان آنقدر وسیع است که در این سالها خودروسازان در مقابل تمامی این حمایت ها نه تنها به کیفیت محصولات خود توجهی نشان نداده اند، بلکه علیرغم شعار تولید ملی با افزایش قیمت ارز معلوم شده است که برخی از این خودروهای با اصطلاح ملی تا ۷۰ درصد به قطعات وارداتی وابسته هستند.

خودروسازان در آستانه فصل رونق با سوءاستفاده از رکود پیشین بازار حالا قصد دارند تا با ایجاد یک جو خبری اینگونه القاء کنند که فنر تحریم خرید خودرو سرانجام در رفته است و بازار با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان خودرو افزایش اخیر قیمت ها در بازار را تنها به دلیل کاهش عرضه می دانند.

مجید رضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز تحولات سیاسی کشو را مهم‌ترین علت نوسانات اخیر نرخ ارز دانسته و گفته است: «بازار ارز در چند ماه اخیر بسته به اقدامات مدیران سیاسی دستخوش تغییراتی می‌شود به گونه‌ای که کوچک‌ترین اقدام یا کوچک‌ترین اخبار چه از منظر مثبت یا منفی بازار را پرتلاطم و یا آرام می‌کند».

هفته گذشته مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر رخدادهای سیاسی بر بازار ارز به روزنامه “جهان صنعت” گفته است: «بازار ارز به سیاست‌های خارجی دولت آینده بستگی دارد. اگر رئیس‌جمهور آینده به دنبال بهبود روابط خارجی باشد، تحریم‌ها کاسته می‌شود و به دنبال آن قیمت ارز در ایران کاهش می‌یابد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com