گریبر متولد سال ۱۹۶۱ بود و در یک خانوادهء سیاسی بزرگ شد. پدر او در جنگ داخلی اسپانیا علیه فاشیستها جنگیده بود و مادرش عضو اتحادیه های کارگری بود و در پروژه های هنری فرهنگی اتحادیه فعالیت می کرد.

دیوید در نوجوانی علاقه مندی وافری نسبت به تمدن و فرهنگ های باستانی آمریکای لاتین پیدا کرد و در دوران دبیرستان لوحه های هیروگلیف باستانی تمدن “مایا” را ترجمه کرد, وی با این کار خود چنان توجه انسان شناسان حرفه ای را جلب کرد که برندهء بورس تحصیلی در آکادمی “فیلیپس آندو ور” در ماساچوست شد.

او در دهه های ۸۰ و ۹۰ به تحصیلاتش ادامه داد و پس از اخذ مدرک دکترای انسانشناسی به استخدام دانشگاه ییل درآمد.

با اوج گرفتن مبارزات علیه جهانی شدن, خصوصا پس از نبرد سیاتل (۳۰ نوامبر ۱۹۹۹) دیوید نیز به این جنبش پیوست و از کنشگران و رهبران اساسی آن بود. وی همیشه اصرار داشت که این جنبش های ضد سرمایه داری علیه جهانی شدن نمی باشند و بلکه علیه جهانی شدن سرمایه دارانه هستند.

در سال ۲۰۱۱ شهرت دیوید به اوج خود رسید؛ در این سال جنبش “اشغال وال ستریت” (که وی از رهبران آن بود) مبدل به جنبشی کشوری در آمریکا و جنبشی جهانی گشت. در این سال اولین کتاب معروف وی ” بدهی: اولین ۵۰۰۰ سال” به چاپ رسید.

گریبر مانند پدرش انترناسیونالیستی مبارز بود و در سال ۲۰۱۴ در سفری به کردستان سوریه انقلاب روژوا را الگو و مدلی مناسب برای جنبش های ضد اقتدار گرایانه ارزیابی کرد.

او سه روز پیش در بیمارستانی در شهر ونیز درگذشت.

پیام های تسلیت و بزرگداشت خاطره او از چهار گوشه ای جهان ,در طی سه روز گذشته, نشانگر محبوبیت و اثری است که او بر جا گذاشته است.

جنبش های ضد سرمایه داری ستاره درخشانی را از دست دادند.

رفیقی عزیز به ابدیت گذار کرد.

یادش گرامی باد.

 

 

دیوید و همسرش “نیکا دوبروسکی”, روز ازدواج شان, آوریل ۲۰۱۹

 

 

 

آخرین ویدئوی دیوید, ۲۸ اوت, در باره ای جدیدترین کتابش و اشاره به اینکه که حالش چندان خوب نیست, اما رو به بهبود است.

*******

برو ایگناسیو! به هیابانگ شورانگیز حسرت مخور!
بخسب!پرواز کن! بیارام!
دریا نیز می میرد.

*******

برخی از مقالات و ویدئوها در یادبود دیوید گریبر

 

David Graeber obituary

Anthropologist, activist and author who played a key role in the Occupy Wall Street movement

 

A Jewish Goodbye to David Graeber

David Graeber’s intellectual legacy is enormous and wide-ranging, but his recent writings on antisemitism deeply moved me. He knew that antisemitism was far from dead — and he also knew that only a democratic left could stop it

 

David Graber, anthropologist and architect of “Occupy Wall Street,” dies at 59

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)