کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم شهریور ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۷شهریور تا روز جمعه ۱۴شهریور ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

درهفته ای که گذشت عفوبین الملل نسبت به اعمال فشار و شکنجه زندانیان بازداشتی اعتراضات سراسری آبان ۹۸ درتیتر« ویرانگران انسانیت» گزارش خود را منتشر کرد.
روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹، سازمان عفو بین الملل، با انتشار گزارشی به جزییات بازداشت و محکومیت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه۹۸ پرداخت. دراین گزارش آمده است که زندانیان برای «ارعاب و تحقیر» و هم‌چنین تن‌دادن به «اعترافات اجباری» شکنجه جسمی و جنسی شده‌اند. گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و قضایی رژیم ایران بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه را علاوه بر تعرض جنسی با شلنگ، لوله، چوب و کابل برق به شکل گسترده مورد شکنجه قرار داده‌اند. بازجویان و مسئولان زندانها بازداشت شدگان مرد را مورد «خشونت جنسی»، قرار داده‌اند. آنها در این زمینه دست به برهنه‌سازی اجباری، دشنام‌های جنسی، پاشیدن اسپری فلفل به … زده‌اند.

هم چنین  خانم آن لینده ، وزیر خارجه سوئد، در واکنش به انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره شکنجه جسمی و آزار جنسی بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، آن را ارائه‌کننده «تصویری ترسناک» از نقض حقوق بشر در ایران خواند.

درهفته ای که گذشت ، جاوید رحمان گزارشگر ویژه درباره سرکوب عریان در تظاهرات مسالمت آمیز آبان ۹۸ گزارش داد. و دبیرکل ملل متحد آن را منتشر کرد.
جاوید ر حمان درگزارش اش نوشته است: نیروهای امنیتی در اعتراضات آبان ۹۸ صدها تن را کشته، زخمی و بازداشت کرده اند. هم چنین در این گزارش به دستور خامنه ای برای اینکه به هرقیمت تظاهرات پایان پذیرد و استفاده از سپاه و بسیج و نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از این اعتراضات اشاره شده است. (۱۳شهریور۹۹    گزارش جاوید رحمان)

درهفته ای که گذشت، موجی از اعتراضات داخلی و بین المللی برای ممانعت از اعدام نوید افکاری ورزشکار و کشتی گیر۲۷ ساله ایرانی توجه جهانیان را برانگیخت . بهیه نامجو، مادر برادران افکاری از شکنجه ای که جمهوری اسلامی بر روی فرزندانش اعمال کرده پرده برداشت . علاوه بر این نوید افکاری در دادنامه ای به شکنجه هایی که بر او اعمال شده پرداخته و اذعان کرده که مجبور به اعتراف اجباری شده است. ازجمله شکنجه های اعمال شده «پوشاندن صورت با پلاستیک برای ایجاد حالت خفگی»، «ضرب و شتم با باتوم در حالت دست‌ و پا بسته»،‌ «توهین و اهانت‌های رکیک» و «ریختن الکل در بینی‌اش» بوده است.
از این رو سخنگوی وزارت اطلاعات امریکا درتوییتی خواستار آزادی  نوید افکاری وبرادرانش شد.
از اینرو پرزیدنت ترامپ رئیس جمهوری امریکا درتوییتی نوشت: می شنویم که ایران به دنبال اعدام یک ستاره بزرگ و مردمی کشتی است نوید افکاری ۲۷ساله که تنها اقدامی که انجام داده شرکت در تظاهرات خیابانی ضد حکومتی بودآنها به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و تورم اعتراض داشتند.
وی خطاب به رهبران ایران نوشت: « من بسیار قدردان خواهم بود اگر شما زندگی این مرد جوان را ببخشید و او را اعدام نکنید ممنونم».

مورگان اورتگاس پنجشنبه ۱۳ مرداد در توئیتر نوشت: «ما نیز مانند مردم جهان، از بابت صدور حکم اعدام برای نوید افکاری، که پس از شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز در سال ۲۰۱۸ تحت شکنجه مجبور به اعتراف دروغین شد، خشمگین هستیم. رژیم ایران همچنین دو برادر او را شکنجه داد و به ده‌ها سال زندان محکوم کرد. آنها را رها کنید!»

 کارزار گسترده در توییتر فارسی برای توقف حکم اعدام نوید افکاری با #اعدام نکنید / #نویدمان را اعدام نکنید / #savenavidafkari ۱۲شهریور۹۹، هشتگ نجات نوید افکاری به فارسی و انگلیسی در روزهای اخیر ترند اول توییتر فارسی ‌زبان و جزء ده ترند برتر توییتر جهانی بوده است. درتحولی دیگر، حسن یونسی وکیل نوید افکاری در مصاحبه با چند رسانه داخلی گفته که هیچ تصویری از ارتکاب جرم توسط موکلش وجود ندارد و فیلم مورد استناد دادگاه مربوط به یک ساعت قبل از وقوع جرم بوده است.

 درادامه کارزار نجات جان کشتی گیر زیراعدام نوید افکاری، کشتی گیران به نام جهان از وی حمایت کرده و خواستار لغو اعدام او شدند.
فرانک اشتابلر، قهرمان کشتی آلمان، تونی راموس ملی پوش کشتی امریکایی، بن اسکرن ملی پوش کشتی امریکایی، سالی رابرتز، کارشناس اتحادیه جهانی کشتی، باجرانگ قهرمان کشتی هند و همسرش خانم سانگیتا فوگات(ملی پوش هندی) بنیل داریوش -جوجیتسو کار و مبارز یو اف سی ایرانی- امریکایی، دیوی کربی رئیس کمیته علمی اتحادیه جهانی کشتی ، دو داور بین المللی کشتی کانادا و پیتر تائوبه قهرمان جوجیتسوی جهان نیز خواهان لغو حکم اعدام نوید افکاری شده‌اند.

درهفته ای که گذشت، جمعی از مادران و خانواده ها و بستگان شهیدان قتل عام ۶۷ بمناسبت سالروز این جنایت هولناک و برای گرامیداشت یاد شهیدان سرفراز راه آزادی به گورستان خاوران رفتند.

درهفته ای که گذشت، بیش از ۵۰۰ نفر از فعالین صنفی و اجتماعی و مدنی، خانواده های زندانیان و جانباختگان از ایران ، در حمایت از اعتراض جعفر عظیم زاده بیانیه ای صادر کرده و نوشتند: « دیریست که ما شاهد فشار ، دستگیری ، شکنجه،اعترافات اجباری و حبسهای طویل المدت فعالین کارگری، کودکان، زنان و دانشجویان و سایر فعالین مدنی هستیم. سالهاست مردم با گرانی و فقر دست و پنجه نرم میکنند. سالهاست کارگران و معلمان، بازنشستگان، پرستاران و اقشار دیگر جامعه را به جرم خواست پرداخت حداقل دستمزد و حقوق پایه ای شان دستگیر میکنند، شلاق میزنند و به زندان میاندازند».

اعدام در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

-روز۱۱ شهریور ۱۳۹۹: حکم اعدام یک زندانی با نام علیرضا صمدی، ۴۰ساله به اتهام «قتل عمد» که به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمد.

بازداشت در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

-به گزارش هه نگاو یک شهروند با نام «علی رشیدی» اهل بانه، اواخر مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت وبه  مکان نامعلومی منتقل شده است. وی به اتهام همکاری با احزاب کردی دستگیر شده است. هم چنین یک روحانی ۲۱ ساله اهل ارومیه به نام «حسن جنگخواه» به اتهام فعالیتهای مذهبی بازداشت شده است.

-روز ۲ شهریور ماه ۱۳۹۹ محمد شهردرازی – فرزند: قاسم – اهل ایرانشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان به اتهام پیگیری و ممانعت این شهروند در تصرف بخشی از زمین های کشاورزی مردم روستای شهردراز توسط شرکت گاز به بهانه انتقال خط لوله گاز توسط ماموران انتظامی بازداشت و پس از انقال به بازداشتگاه مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

-«رضا عارفی‌نسب»، یکی از معترضانی که در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بازداشت و با تعهد آزاد شده بود، ۴مرداد۱۳۹۹ بار دیگر در سکوت خبری مجددا بازداشت شده است.

-بازداشت و پرونده سازى براى ۱۳۰ شهروند روستای ابوالفضل ۸شهریور۹۹، همزمان با تکذیب ارگانهای حکومتی در مورد آنچه در روستای ابوالفضل اتفاق افتاد، خبر بازداشت و پرونده سازی برای ۱۳۰ تن از اهالی این روستا منتشر شد.

-روز ۶ شهریور ۱۳۹۹، دوازده شهروند در زاهدان توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. از دلایل بازداشت، وضعیت کنونی و اتهامات علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

-روز۸شهریور۹۹، حسیم میرزایی، شهروند ساکن جوانرود واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-یک نوکیش مسیحی در استان فارس بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. نام این شهروند «مهدی ابراهیم زاده» ۳۶ساله و  اهل شهرستان سردشت، است.

-روز ۸ شهریور ماه ۱۳۹۹، یک شکارچی به اتهام اقدام به شکار قوچ وحشی در پناهگاه حیات وحش حیدری در نیشابور توسط ماموران محیط بانی این شهرستان این منطقه بازداشت شد.

– درروز ۹شهریور۹۹، کوثر کریمی، خبرنگار، به دنبال خبررسانی کردن تخریب خانه‌های ساکنان روستای ابوالفضل، بازداشت و پس از ساعاتی با تودیع قرار کفالت به صورت موقت آزاد شد.

-بازداشت دوتن از اهالی بهبهان به علت برگزاری نوحه خوانی برای شهدای اعتراضات آبان۹۸ علیرضا حبیبی فر، مداح و محمدحسین صفرپور، مسئول حسینه منطقه اسلام آباد سنگبری بهبهان روز ۱۰ شهریور۹۹، توسط نیروهای اداره اطلاعات در بهبهان بازداشت شدند.

-روز ١٠ شهریور ٩٩ ،  صدیق سیفی شهروند اهل دیواندرە کە بە پنج سال حبس محکوم شدە بود، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود بە زندان سنندج منتقل شد.

-درتاریخ۱۰شهریور۹۹، نیروهای ادارە اطلاعات بوکان یک جوان را پس از احضار بە این نهاد امنیتی بازداشت کردەاند. نام این جوان سالار چاوشی و ٢١ سالە  است.

-حجت مختارزاده، فعال ترک و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ روز دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

-درتاریخ ۱۲شهریور۹۹،‌علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران از دستگیری ۶ مدیر کانال تلگرامی خبر داد .  

– روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی شهرستان شوشتر، صاحب کراسی، مسلم زغیبی و حسین عگبی، سه شهروند اهل سنت را به دستور دادستان این شهر بازداشت کردند.

احضار در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

احضار ناصر خلوصی، فعال ملی مدنی ساکن تبریز برای حضور در ۲ جلسه دادرسی درتاریخ۸ شهریور۹۹، ناصر خلوصی، فعال ملی مدنی ساکن تبریز به دادگاه احضارشده است.

آزار و اذیت و فشار بر زندانیان در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

-روز جمعه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۹ زهرا صفایی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین توسط ۲ زندانی جرائم غیر سیاسی مورد حمله قرار گرفت.
همچنین در خبر دیگری کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام نسبت به خطر قتل زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی و فروغ تقی پور در زندان قرچک ورامین هشدار داد.

زندانی سیاسی مجید اسدی که روز دوم مرداد ماه ۹۹ بصورت ناگهانی از زندان رجایی شهر به بند ۲۰۹ اوین منتقل گردید، در وضعیت وخیم جسمی قرار دارد و از کمترین امکانات بهداشتی و رسیدگی های پزشکی محروم است.یادآوری می کنیم که مجید اسدی در حالی به ۲۰۹ اوین منتقل گردید که حکم آزادی وی صادر شده بود. اما وزارت اطلاعات مانع آزادی او گردید و اقدام به پرونده سازی های جعلی برای وی نمود. مجید اسدی طی تماسی کوتاه به خانواده اش گفته که از سوی شکنجه گران اوین ،تحت شدیدترین فشارها برای اعترافات اجباری قرار دارد.

– «زندانی سیاسی ارژنگ داوودی با وجود کهولت سن و وضعیت وخیم جسمی در بدترین شرایط در زندان زابل نگهداشته شده است. زندانبانان برای اینکه صدای داد و بیداد و فریادها و اعتراضاتش به گوش بقیه زندانیان نرسد و فضای شورش ایجاد نشود، تمامی منافذ سلول او را بستند و حتی دریچه سلول را هم مسدود کردند که دیگر صدایش به بیرون درز نکند».

-۹شهریور۹۹، قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام و محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج علیرغم احساس درد شدید از ناحیه معده، روده, مشکلات شدید کلیوی, آرتروز گردن و داشتن غده ای سرطانی در معده اش از حق درمان محروم مانده است.

-یکی از آزارها و شکنجه های رایج در زندان های ایران قراردادن زندانیان سیاسی-عقیدتی کنار زندانیان جرائم عادی است . یکی از این افراد اکبر لکستانی، رئیس سابق شورای شهر ماکو، است که در مهرماه ۱۳۹۸ هنگام ورود به خاک ایران توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و اکنون در شرایط بسیار وخیمی به سر می برد.

-جان جعفرعظیم زاده درخطر جدی است وی که در نوزدهمین روز اعتصاب غذای خود در سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر می باشد از خوردن قند نیز امتناع کرده است. وی اطلاع داده،
۱- در اعتراض به فریب و انتقال به انفرادی زندان‌ رجایی شهر به جای بیمارستان
۲- عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا و نشر اخبار دروغ مبنی بر عدم بیماری کرونا در زندان اوین از طریق اخبار ۲۰:۳۰ و همکاری مسئولین زندان و‌ علی‌الخصوص پزشک بهداری برای پنهان نگه داشتن شیوع کرونا در زندان و مشارکت در سلب حیات زندانیان ‌‌و فریب اذهان عمومی
۳- بیخبری خانواده و آزار و شکنجه روحی آنان و سرگردانی خانواده در بیمارستانهای شهر تهران دست به اعتصاب غذا زده است.

-زندانی سیاسی  محمد صابر ملک رئیسی اهل سیستان و بلوچستان و تبعیدی به اندرزگاه ۷ زندان مرکزی اردبیل که از مجموع حبس تعزیری ۱۵ ساله اش ۱۱ سال آن را سپری کرده پس از گذشت نزدیک به ۳ ماه از تحویل درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور و وعده های بازجویان اداره اطلاعات زاهدان و مسئولان قضائی این شهرستان برای پیگیری این درخواست اما این زندانی سیاسی در وضعیت بلاتکلیف در مورد نتیجه درخواست خود در زندان مرکزی اردبیل بسر می برد.

-وضعیت نادا صبوری در بند زنان زندان اوین ۱۲شهریور۹۹، نادا صبوری خبرنگار و از متهمین پرونده «پنجشنبه سیاه اوین» از تاریخ ۱۷ مرداد امسال دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. خانم صبوری به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

-فشار مضاعف بر روی سه زندانی تبعیدی در زندان قائن ۱۳شهریور ماه ۹۹، عدنان عچرش، عادل مرئی و حسین عامری، سه شهروند اهل سنت ساکن محله گرانه « پاستوریزه » اهواز و محبوس در زندان مرکزی شهرستان قائن در حال تحمل حبس تعزیری توام با تبعید خود هستند. خانواده های این زندانیان می گویند: «هیچ ارتباطی با آنها نداریم مگر اینکه آنها تماس بگیرند و با توجه به اینکه شهر قائن از اهواز بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و هزینه رفت و برگشت براى خانواده ها خیلى گران تمام می‌شود و با توجه به این شرایط قادر به ملاقات حضوری و یا حتی کابینی در زندان قائن با این افراد نیستیم».

صدور حکم در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

-۷شهریور۹۹، دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی شاهین برزگر، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را به ۳ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد

-نوید افکاری، وحید افکاری و حبیب افکاری، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ که نسبت برادری با یکدیگر دارند توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند. بر اساس این احکام نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

شلاق و حبس و زندان برای نوشتن گزارش انتقادی درباره وضعیت معیشتی کارگران‌ ۹شهریور۹۹، «بابک طهماسبی»، روزنامه‌نگار ، به خاطر نوشتن گزارش‌هایی درباره پرداخت نشدن حقوق کارگران شرکت نفت به حبس، شلاق و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است.

-۱۱شهریور۹۹، «سجاد شکری»، فعال کارگری و شهروند ساکن تهران که روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹، در مسیر بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی در میدان انقلاب تهران بازداشت شده بود، با اتهامات «اجتماع و تبانی اقدام علیه امنیت ملی»، «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و بازپرس پرونده جهت آزادی موقت وی قرار وثیقه ۵ میلیارد ریالی صادر کرده است.

-به موجب احضاریه شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب، خانم فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی سهیل عربی می بایست روز ۷مهرماه ۹۹، جهت دومین جلسه واخواهی به دادگاه مراجعه کند. در این جلسه آقای علی شریف زاده اردکانی وکیل وی نیز حضور خواهد داشت.

محمد حسنی۲۳ ساله، ساکن کرج و اهل سنقر است. او که دانشجوی کارشناسی ارشد است، در دی ماه سال ۹۸ بازداشت شد. او به اتهام تبلیغ علیه نظام ابتدا به ۷ سال زندان محکوم شد اما این حکم در مراحل بعدی به ۳ سال و نیم تقلیل یافت.

-روز ۱۲شهریور ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱۸ دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه با صدور دادنامه ای شهریار طهماسبی، اردشیر موسوی و مصطفی باقری را به همراه ارسلان هدایتی در مجموع به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

-برای مدیر یک کانال تلگرامی ۳سال وشش ماه  حبس صادر شد.۱۳شهریور۹۹، هادی مهرانی، مدیر یک کانال تلگرامی توسط دادگاه کارکنان دولت به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

– روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شیراز، به ریاست محمدمهدی محمودی، با صدور دادنامه ای رضا عابدی مزنگی، علی اصغر غدیری، شایان اعظم، شایان شهریور، علی اصغر رحمانی، عباس غلامی، علی لطفی شوریجه، علی علیخانی، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ را به  صدور ۳۰ سال حبس تعزیری، ۲۹۶ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم کرد.

قتل در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

– روز جمعه ۶شهریور ۹۹ ماموران هنگ مرزبانی یک شهروند به نام «یاسین هونکزهی» را به ظن حمل مواد مخدر با شلیک گلوله کشتند.

-روز ۱۲شهریور۹۹ ماموران سپاه پاسداران با شلیک مستقیم و بدون اخطار قبلی ۴ کولبر را در مرز قله رشی سردشت و مرز زیوه پیرانشهر به قتل رساندند.

در گزارش تکمیلی از قتل سه تن ازاین کولبران در سردشت با نامهای زانست حسن نژاد ۲۵ ساله ، زانکو احمدی ۲۲ ساله و سروش ملکاری آمده است: «این سه کولبر توسط ماموران سپاه دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه با سه گلوله تیرباران شده اند، آثار ضرب و شتم و شکنجه بر بدن هر سه کولبر قابل قابل مشاهده است. اما پیکر ایشان هنوز به خانواده تحویل داده نشده است».

کرونا در زندانها در ایران هفته دوم شهریور ۹۹

گزارش یورو آسیا در مورد شیوع کرونا در زندان عادل‌آباد شیراز

درتاریخ۷شهریور۹۹، سایت یورو آسیا در مورد شیوع کرونا در زندان عادل‌آباد شیراز به‌نقل از یک زندانی نوشت: «عمدی در کار است که کرونا در زندان شیوع پیدا کند. مقامات زندان می‌خواهند بدین وسیله از دست ما خلاص شوند و بهمین دلیل کار جدی برای ممانعت از ورود کرونا و اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌دهند.
وی اضافه کرد: رژیم اعلام کرد بجز زندانیان خطرناک بقیه را آزاد می‌کنیم ولی عملاً قاچاقچیان مواد مخدر را آزاد کردند و این سرپوشی شد برای این‌که معترضان قیامها و زندانیان سیاسی را آزاد نکنند و نگه دارند».
نگرانی زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ نسبت به شیوع کرونا در این زندان ۱۰شهریور۹۹، جمعی از زندانیان سیاسی و محکومین اعتراضات آبان ماه سال گذشته در زندان فشافویه در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران درخواست خود مبنی بر حضور دادیار در زندان فشافویه را مطرح کردند. این درخواست در پی شیوع ویروس کرونا در بخشی از زندان و پیگیری بی‌حاصل خانواده زندانیان مطرح شده است.

-روز ١١ شهریور ٩٩ ، یک زندانی به نام فرهاد رحیمی،۴۶ سالە در زندان مرکزی ارومیە در اثر سکتە قلبی جانش را از دست دادە است. روز دوشنبه۱۰شهریور وضعیت جسمانی فرهاد رحیمی، به وخامت گرایید اما مسئولین بهداری تنها قرص مسکن بە وی دادە و بە بند ۶ بازگرداندە شدە بود.

گزارش هفته گذشته را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)