ایالت دِلاوِر در شمال شرقی آمریکا به مرکزیت دوور (Dover) یکی از ۱۳ ایالت اولیه بود که بر علیه استعمار انگلیس انقلاب کردند و در سال ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال کردند. سرانجام این ایالت در هفت دسامبر ۱۷۸۷ بعنوان اولین ایالت بنوعی بنیانگذار ایالات متحده آمریکا شد. در واقع این ایالت اولین ایالتی بود که در انقلاب آمریکا بر علیه انگلیسی ها قیام کرد و به آن ایالت اول گفته می شود. ویلمینگتون مهمترین شهر این ایالت می باشد که در جنگ داخلی آمریکا با تولید باروت نقش مهمی داشت. خانواده دوپانت از خاندان های ثروتمند آمریکا می باشند که با سرمایه گذاری در صنعت باروت و بمب  در این ایالت ثروت خود را افزایش و از سرمایه گزاران اصلی این صنعت هستند. بر اساس آخرین سر شماری جمعیت این ایالت ۹۷۳.۷۶۴ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۶۱.۷ سفیدپوست، ۲۳.۲ درصد سیاه پوست، ۹.۶ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۴.۱ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۷ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۷ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دِلاوِر در تولید  دارو، مواد شیمیایی صنعتی و پلاستیکی  بسیار فعال است و به عنوان پایتخت شیمیایی جهان یاد می شود. شرکت DuPont یکی از برترین شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی در جهان می باشد که در این ایالت قرار دارد. با وجود کوچک بودن دلاور اما کشاورزی خوبی دارد و در تولید ذرت، سویا و گوشت مرغ جزو برترین ایالت ها است. بعلت معافیت های مالیاتی ارائه شده شرکت های زیادی در این ایالت ثبت شده اند، بطوریکه بیش ازنیمی از شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار نیویورک در این ایالت ثبت شده اند.

پارک تاریخی ملی اولین ایالت (First State National Historical Park) که خود از قسمت های مختلفی تشکیل شده و سواحل زیبای دِلاوِر با جذب توریست سالیانه میلیون ها دلار راهی این ایالت می کنند.

آبری پلازا، تری پولو، رایان فیلیپ بازیگران هالیوود، Paul Goldschmidt و Delino DeShields Jr. بیسبالیست های آمریکایی و Stephen Marley موزیسین، از چهره های مشهوری هستند متولد این ایالت می باشند. جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز سناتور سابق این ایالت بود.

از سال ۱۷۸۹ الی آگوست ۲۰۲۰ میلادی دِلاوِر در همه ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده است که از این تعداد دموکرات ها ۲۴ دوره، جمهوری خواهان ۱۸ دوره، فدرالیست ها هشت دوره، حزب ویگ (Whig) چهار دوره، جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party) و جمهوری خواهان ملی (National Republican Party) دو دوره برنده این انتخابات شدند.

برای بررسی این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۴۸ که ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد و حزب دموکرات و جمهوری خواه هیچ سهمی نداشتند و فدرالیست ها با هشت دوره دست برتر در این بخش را دارند. در بخش دوم از سال ۱۸۵۲ الی ۱۹۳۲ که ۲۱ دوره از این انتخابات برگزار شد و از ۱۱ دوره اول آن ۱۰ دوره دموکرات ها و یک دوره جمهوری خواهان برنده و از ۱۰ دوره دوم همین بخش، ۹ دوره جمهوری خواهان و یک دوره دموکرات ها برنده شدند. در بخش سوم از سال سال ۱۹۳۶ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۲۱ دوره از این انتخابات برگزار شد که ۱۳ دوره دموکرات ها و هشت دوره جمهوری خواه ها برنده شدند. تا سال ۱۹۸۸ دو حزب با هم در رقابت بودند و هر چند دوره برنده عوض می شد اما از سال ۱۹۹۲ تاکنون دموکرات ها برنده هر هفت دوره این انتخابات هستند. همانطور که مشاهده می کنیم دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت بهتر عمل کرده اند و با وجود برنده شدن در هفت دوره اخیر این انتخابات نشان از دموکرات بودن این ایالت در این انتخابات است.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۵۹.۸ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۹.۲ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۶۰.۸ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ و تد کروز به ترتیب با ۲۰.۴ درصد و ۱۵.۹ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه دِلاوِر، هیلاری کلینتون با ۵۳.۱ درصد موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۱.۷ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را بنام دموکرات ها کرد.

از سال ۱۷۸۹ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۵۸ سناتور از ایالت دِلاوِر انتخاب شده اند که از این تعداد ۱۹ تن دموکرات، ۱۵ تن جمهوری خواه، هفت تن فدرالیست، سه تن ویگ (Whig Party)، دو تن حزب مخالف (Opposition Party)، دو تن ضد جکسونی ها (Anti-Jacksonians)، یک تن آدامز (Adams)، یک تن جکسونیان، یک تن طرفدار دولت (Pro-Administration Party) و شش تن نمایندگانی که در دوران کاری خود حزب خود را عوض کردند که دو تن با عضویت در احزاب ضد جکسونی ها و ویگ، (Anti-Jacksonians and Whig)، یک تن طرفدار دولت و ضد دولت (Pro-Administration Party and Anti-Administration party)، یک تن حزب مخالف و ویگ (Opposition Party and Whig)، یک تن فدرالیست و طرفدار دولت و یک تن فدرالیست و آدامز کلای  و آدامز (Federalist Party and Adams-Clay and Adams) بودند.

وقتی که این انتخابات را بررسی می کنیم می بینیم که اولین سناتور دموکرات سال ۱۸۵۱ و اولین سناتور جمهوری خواه نیز ۱۸۸۹ رای آوردند. دموکرات ها با ۱۹ دوره دست برتر را در این انتخابات دارند و یکی از صندلی های این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۷۳ و دیگری از سال ۲۰۰۱ در دست دموکرات ها می باشد که نشان از دموکرات بودن مردم دِلاوِر در این انتخابات دارد.

جو بایدن (۱۹۷۳-۲۰۰۹) که سابقه معاونت ریاست جمهوری در دولت باراک اوباما را هم در پرونده خود دارد با ۳۶ سال حضور در سنا و William V. Roth Jr. (۱۹۷۱-۲۰۰۱) با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت هستند.

Thomas R. Carper و Christopher A. Coons دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

از سال ۱۷۸۹ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۶۶ نماینده از ایالت دِلاوِر راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده اند که از این تعداد ۲۵ تن دموکرات، ۲۰ تن جمهوری خواه، ۹ تن فدرالیست، سه تن جمهوری خواهان دموکراتیک، دو تن حزب ویگ، یک تن ضد جکسونی ها، یک تن حزب آمریکایی ها یا بومیان آمریکا (American Party or Native American Party or Know Nothing)، یک تن حزب اتحادیه (Unionist Party)، یک تن حزب اتحادیه بدون قید و شرط (Unconditional Union Party) که همان حزب اتحادیه می باشد که از سال ۱۸۶۱ به این نام تغییر کرد، یک تن طرفدار دولت (Pro-Administration Party)، یک تن با عضویت در احزاب ضد جکسونی ها و ویگ و یک تن با عضویت در جمهوری خواهان دموکراتیک و مخالف دولت (Democratic-Republican Party and Anti-Administration party) بودند.

دِلاوِر ایالت کوچکی می باشد و فقط یک کرسی در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و همیشه بین دو حزب در گردش بوده است. دموکرات ها علاوه بر اینکه در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند، از سال ۲۰۱۱ نیز همین تک کرسی در اختیار دموکرات ها می باشد.

از سال ۱۷۸۷ تا به امروز ۶۴ تن به مقام فرمانداری ایالت دِلاوِر رسیدند که ۲۱ تن دموکرات، ۱۶ تن جمهوری خواه، ۱۳ تن حزب فدرالیست، شش تن حزب ویگ، چهار تن جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن حزب اتحادیه یا همان اتحادیه بدون قید و شرط که بالاتر توضیح داده شد، یک تن حزب جمهوری خواهان ملی (National Republican Party)، یک تن حزب آمریکایی ها یا بومیان آمریکا (American Party or Native American Party or Know Nothing) و یک تن Thomas Collins بعنوان اولین فرماندار ایالت دِلاوِر که حزب وی در تاریخ ثبت نشده است یا حداقل منابع مورد استفاده و در دسترس نویسنده گزارش اینگونه نشان می دهد. از این تعداد فرماندار بعضی یک دوره و بعضی دو دوره در این مقام بودند. در سال ۱۸۳۶ میلادی اولین فرماندار از حزب دموکرات انتخاب شد اما جمهوری خواهان تا سال ۱۸۹۵ هیچ فرمانداری نداشتند و در این سال اولین جمهوری خواه در ایالت دِلاوِر به مقام فرمانداری رسید. همانطور که آمار نشان می دهد دموکرات ها در طول تاریخ فرمانداری برتر هستند و از سال ۱۹۹۳ تاکنون نیز فرمانداری این ایالت در دست دموکرات ها می باشد.

نکته ای که در تاریخ این انتخابات وجود دارد این است که Henry Molleston برای این مقام انتخاب شد ولی قبل از اینکه شروع بکار کند درگذشت.

 

نتیجه: با توجه به اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این ایالت دموکرات ها با ۲۴ دوره برتر و همه هفت دوره اخیر نیز برنده شدند و در تاریخ انتخابات مجلس سنا با ۱۹ سناتور برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت از دموکرات ها می باشند و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان با ۲۵ نماینده دموکرات ها برتر و تک نماینده حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می باشد و مجددا در طول تاریخ انتخابات فرمانداری، دموکرات ها با ۲۱ فرماندار برتر و هر چهار فرماندار اخیر این ایالت دموکرات بودند می توان گفت در طول تاریخ دموکرات ها دست برتر را داشتند و هم اکنون نیز یک ایالت کاملا دموکرات می باشد.

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)