با بدیهی‌بودن ضرروت فراهم آوردن الزامات تجهیزات و الزامات مراکز آتش‌نشانی کشور، گزارشات منتشره از کمبود تجهیزات و الزامات در آتش‌نشانی‌های استان‌های مختلف ایران خبر می‌دهند.

در ماه‌های اخیر کمیت و کیفیت آتش‌سوزی در مناطق مختلف کشور به نحو بی‌سابقه‌ای گسترش داشته است. در ماه‌های اخیر تقریبا روزی نیست که خبری از آتش‌سوزی جدی در میان اخبار منتشر نشود.

این شرایط می‌طلبد که دستگاه آتش‌نشانی کشور نیز همپای این حجم حوادت و آتش‌سوزی‌ها گسترش تجهیز و نوسازی شود. اما این انتظار از حکومت ایران گویا پنداری عبث است.

در ماه‌های اخیر کمبود یا بهتر است بگوییم نبود الزامات آتش‌نشانی در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس نتایج فاجعه‌باری را در پی داشت.

نمونه‌های مرگ و میر شهروندان بر اثر آتش‌سوزی‌های صنعتی و خانگی نیز که بر اثر فقدان لوازم مکفی آتش‌نشانی
به کام مرگ فرستاده شدند، کم نیست.

نردبان آتش‌نشانی خوزستان با ۳۶ سال کارکرد!
اما با وجود همه این نمونه‌ها نظام ایران از تامین و نوسازی شبکه آتش‌نشانی کشور ممانعت می‌کند. برای نمونه ابراهیم قنبری رئیس آتش‌نشانی اهواز روز یک‌شنبه ۲۶ مرداد اعلام کرد: «سازمان آتش‌نشانی اهواز با جمعیت تحت پوشش بیش از یک میلیون نفر، تنها یک نردبان ۲۲ متری با قدمت ۳۶ ساله دارد که این نردبان هم فرسوده است.»

قنبری افزود با اشاره به اینکه «سازمان آتش‌نشانی اهواز به ۳۰ خودروی عملیاتی و ۴۰۰ نیرو هم نیازمند است.» افزود: «در اهواز مجوز ساخت مجتمع‌های ۲۰ طبقه هم داده شده، بنابراین در شرایطی که ارتفاع ساختمان‌ها در اهواز در حال افزایش است، سازمان آتش‌نشانی نیز باید تجهیز شود.»

قنبری در دی ۹۸ نیز اعلام کرده بود: «هفت ایستگاه از ۱۴ ایستگاه سازمان آتش‌نشانی اهواز فاقد خودروی آتش‌نشانی هستند.»

با تمامی این کمبودها اما این آتش‌نشانان هستند که جانشان علاوه بر شهروندان در معرض آتش و دیگر سوانح و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

قنبری پیش از این در ۲۶ خرداد اعلام کرده بود: «دست‌کم ۶۴ تن از پرسنل این سازمان به کرونا مبتلا شده و یکی از آتش‌نشانان نیز جان خود را از دست داده‌است.»

به گفته وی «کمبود وسایل محافظتی، در روند صعودی انتشار ویروس در میان آتش‌نشانان تاثیر گذاشته و نیروهای آتش‌نشانی در ایستگاه‌ها زندگی می‌کنند و آسایشگاه، تختخواب، آشپزخانه، و حتی برخی ماسک‌های تنفسی و تجهیزات امداد و حریق آنان مشترک است؛ بنابراین ابتلای یک نفر، خطر ابتلای دیگران را در پی دارد.»

۵ استان کشور نردبان آتش نشانی را ندارند
البته این تنها اهواز نیست که از کمبود تجهیزات و الزامات آتش‌نشانی رنج می‌برد. محمد وحیدی، عضو مجلس نظام از بجنورد نیز در روز دوشنبه ۲۷ مرداد اعلام کرد: «آتش‌نشانی استان خراسان شمالی حتی یک نردبان آتش‌نشانی ندارد.»

مجید گریوانی، مدیرعامل آتش نشانی بجنورد، نیز در این باره گفت: «در گذشته قول‌های بسیاری برای خرید این نردبان داده‌اند… خراسان شمالی جزء پنج استان در کشور است که نردبان آتش نشانی را ندارد… خراسان شمالی تنها استانی است که بالابر و نردبان را ندارد.»

تهران ۱۳ ایستگاه آتش‌نشانی کم دارد
اوضاع پایتخت نیز وضع بهتری ندارد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نظام در تهران روز ۲۵ مرداد اعلام کرد: «تهران باید ۱۴۵ ایستگاه آتش نشانی داشته باشد که در حال حاضر ۱۳۲ ایستگاه دارد».

سپردن پست‌های سازمانی آتش‌نشانی کرمانشاه به نیروهای شرکتی و غیرمتخصص
از کرمانشاه نیز خبر می‌رسد که پست‌های سازمانی آتش‌نشانی این استان به نیروهای شرکتی سپرده شده که تعهدی به این سازمان ندارند و باعث افزایش اعتراضات در این زمینه شده است.

واگذاری پست‌های سازمانی به افراد غیرمتخصص و به‌کارگیری افرادی که هیچ تخصصی در حوزه های مربوطه ندارند در حالی انجام شده که نیروهای دارای تحصیلات مرتبط و توانایی لازم برای قرار گرفتن در پست‌های مذکور، حذف شده‌اند.

آتش‌نشانی تبریز نیز وضعیت مشابهی دارد.
فریدون بابایی اقدم، یکی از اعضای شورای شهر نظام در تبریز در ۲۷ خرداد اعلام کرد: «سازمان آتش نشانی تبریز از فقر تجهیزات رنج می‌برد، با دست خالی نمی‌شود از جان مردم حراست کرد، باید این کمبودها رفع شوند. امکانات اطفاء حریق سازمان آتش نشانی تبریز در حد درجه ۳ است.»

محمد فرج قلی‌زاده، دیگر عضو شورای شهر نظام در تبریز نیز در این باره گفت: «امکانات، لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی تبریز در حد درجه ۳ یا ۴ است و از عمر مفید ماشین آلات ده سال است، می‌گذرد.»

بهانه نظام کمبود بودجه است اما در همین نظام نوبت به سرکوب در داخل و تروریسم در خارج از کشور فرا می‌رسد نظام سردمدار هزینه در این موارد می‌شود.

تنها ۴ روز بعد از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، مجلس نظام در جلسه علنی در و با طرح سه فوریتی تنها برای دو ماه باقیمانده سال ۹۸، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو، با ارز آن زمان ۳ تریلیون تومان، از صندوق توسعه ملی به نیروی قدس سپاه اختصاص داد.

فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظام نیز، در ۳۱ اردیبهشت ۹۹ اعلام کرد که در یک دهه گذشته نظام حدود «۳۰ میلیارد دلار» در سوریه هزینه کرده است. بودجه ابزار و ماشین‌آلات سرکوب از جمله ماشین‌های مدرن آب‌پاش نیز جای خود را دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)