گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم تیرماه ۹۹

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم تیرماه ۹۹

در هفته‌ای که گذشت دست کم ۴ زندانی در شهرهای سنندج، زنجان، اصفهان و پیرانشهر اعدام شدند.

از مهمترین تحولات هفته گذشته علاوه بر صدور حکم اعدام برای سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ امیرحسین مرادی، سعید تجمیدی و محمد رجبی، حکم اعدام ۸ تن دیگر از بازداشت شدگان آبان۹۸ نیز صادر شد. روز ۷تیر ۹۹، دادستان عمومی و انقلاب شاهین شهر و میمه در مورد سرنوشت بازداشت شدگان اعتراضات آبان۹۸ گفت:‌ «حکم قطعی اعدام و حبس و تبعید در مورد این افراد به زودی جاری میشود ». در خبر دیگری رئیس کل دادگستری اصفهان از صدور حکم «مفسد فی الارض» برای ۸ تن از بازداشت شدگان اعتراضات ۹۶ و ۹۸ خبر داد و گفت: « امروز ۸ پرونده مربوط به اتفاقات ذکر شده نهایی و حکم مفسد فی الارض برای آن‌ها ثابت شده است».

روشن است که هراس و وحشت از شرایط انفجاری جامعه، سران نظام دیکتاتوری را بر آن داشته است که رعب و وحشت و سرکوب را افزایش دهند تا مانع شکل گیری اعتراضات گسترده و سراسری مردم شوند.

یکی از مهمترین موارد نقض حقوق بشر در هفته گذشته صدور حکم ظالمانه ۲سال حبس و ۷۴ضربه شلاق برای زندانی سیاسی محبوس در شکنجه گاه اوین آتنا دائمی بود. عفو بین الملل با صدور بیانیه ای در این باره نوشت:

«رفتار بی‌رحمانه مقامات ایران با آتنا دائمی نمونه‌ای تلخ از سرکوب افرادی است که برای ایرانی عاری از بی‌عدالتی تلاش می‌کنند. آتنا دائمی، فعال مخالف اعدام از آذر ماه سال ۱۳۹۵ زندانی است، در حالی که یک روز را هم نباید در زندان سپری می‌کرد.»

سانسور رسانه ای در ایران، به ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت تبدیل شده است. رییس پلیس فتا، داود معظمی گودرزی در هفته گذشته از بازداشت یک شهروند به علت مکالمات تلفنی با خارج از کشور خبر داد.

در هفته ای که گذشت، سازمان گزارشگران بدون مرز روز۱۰تیرماه۹۹اعلام کرد، همه گیری کرونا در ایران با سرکوب روزنامه نگاران مستقل همراه بوده است و دست کم ۲۸نفر احضار و بازداشت شده اند.

در هفته گذشته جامعه حقوق بشر ایران نسبت به بلاتکلیفی وضعیت دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی ابراز نگرانی کرده و خواستار واکنش سریع و جدی جامعه جهانی شد.

هم چنین دانشجویان سراسر ایران در تاریخ۱۰تیرماه۹۹ با صدور بیانیه ای به فضای خفقان در دیکتاتوری ولایت فقیه اشاره کرده و نوشتند: «من در ایران نمیتوانم نفس بکشم؛ چون حکومت تمام حقوق انسانی مرا سلب کرده است» در این بیانیه آمده است: «ما دانشجویان باور داریم که زندگی عاری از تبعیض، استثمار، نابرابری، خشونت، نژاد پرستی، قوم پرستی، اجبار دین و قوانین مذهبی و سرکوب، حق پایه‌ای همه شهروندان کره ارض است…»

امنیتی کردن شهرها با نصب دوربین های امنیتی نیز بخشی از سرکوب های اجتماعی است که روزانه اعمال می شود. محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن روز سه‌شنبه ۱۰تیر ۹۹ ،‌ از نصب دوربین‌های امنیتی در سطح این شهرستان خبر داد.

فشار بر روی زنان به علت دوچرخه سواری یکی از ابزار سرکوب زنان در ایران است. علیرضا حسین‌بیگی، رییس دادگستری میبد، با بیان اینکه «دوچرخه سواری زنان دارای تبعات منفی» است، گفت: «اگر افرادی به عنوان دوچرخه‌سواری خواسته ‌باشند کشف حجاب کنند هنجارشکنی محسوب شده و با آنها برخورد می‌شود».

اعدام در هفته دوم تیرماه ۹۹ :

-روز دو‌شنبه ۹تیر ۹۹، حکم اعدام یک زندانی به نام سیدیحیی موسوی اغچه، در اصفهان به اجرا در آمد. در همین روز حکم اعدام یک زندانی به نام یوسف رحمانی، ۴۱ ساله و اهل قزوین، در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد.

-سحرگاه روز ۱۰ تیرماه ۹۹، یک زندانی ۲۳ ساله، در زندان سنندج اعدام شد. وی محمدعزیز محمودی نام داشت و به اتهام قتل اعدام شد.

-سحرگاه سه شنبه ۱۰تیرماه ۹۹، حکم اعدام یک زندانی که مدت ده سال است به اتهام قتل در زندان ایرانشهر محبوس بوده به اجرا در آمد. این زندانی بنام «وحید میربلوچ زهی» در زندان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان اعدام شد.

بازداشت ها در هفته دوم تیرماه ۹۹ :

-افشین شیخ الاسلامی، فعال سیاسی اهل سنندج  روز ٧ تیر ٩٩، از سوی نیروهای ادارە اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۷ تیرماه ۹۹، حامد قره اوغلانی، شهروند ساکن ارومیه به اتهام فعالیت سیاسی و ارتباط با گروه های مخالف نظام توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

-علی ساکنی وکیل دادگستری، روز ۸ تیر ۹۹، توسط نیروهای امنیتی در شهر سقز بازداشت و روز ۱۱ تیر به زندان سقز منتقل گردید.

-طی روزهای گذشته نیروهای ادارە اطلاعات شهرستان دورود در استان لرستان یکی از فعالین مدنی این شهر را با نام رضا صوفیوند۳۳ساله بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

– دادگاه کیفری ٢ پیرانشهر یک شهروند کُرد به نام سیدرضا احمدی، را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد

-روز ۸ تیر۹۹، نیروهای وزارت اطلاعات فرانک جمشیدی، عضو جمعیت سبز کردستان را در منزل شخصی‌اش در شهر سنندج بازداشت کردند.

-روز ۸تیرماه۹۹، یک شهروند کُرد به نام بهمن رسولی، اهل سقز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

-روز ۱۰ تیر ماه سهند معالی، فعال ملی مدنی ساکن شهرستان سراب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

-روز۱۰تیرماه۹۹، «رسول ایرجی» از فعالین ملی آذربایجانی در خوی از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد.

-در تاریخ ۱۰تیرماه۹۹، به گزارش خبرگزاری ایسنا پلیس تهران، فردی را در منطقه شهرک غرب شناسایی و بازداشت کرد.

-روز ۱۱ تیر۹۹، یک شهروند کُرد به نام “سوران مختاری‌فر” اهل مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

-روز ۱۱ تیر۹۹، دو شهروند کُرد به نام‌های “سوران نصیری” و “امید عباسی اهل مهاباد، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.

-رضا رمضانی روز چهارشنبه به دست نیروهای اطلاعات سپاه کرمانشاه در اسلام آباد غرب بازداشت شد.

-روز ۱۲ تیر۹۹، یک شهروند کُرد به نام ریبوار پادست، اهل مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت.

احضار در هفته دوم تیرماه ۹۹ :

-روز ۷ تیرماه شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ اردبیل احضاریه‌ای برای میثم جولانی، فعال ملی مدنی ساکن اردبیل ارسال کرد.

– جواد احمدی یئکانلی فعال ترک (آذربایجانی) ساکن خوی، به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی این شهرستان احضار شد.

– روز ۹ تیرماه ۹۹، رسول ایرجی فعال مدنی آذربایجانی در شهرستان خوی توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۱۰ تیر ماه ۹۹, اداره اطلاعات شهرستان پاوه پس از احضار آشنا حسین زاده، فعال محیط زیست وی را تحت بازجوئی قرار داد.

– اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعلام کرد نسرین جوادی، با دریافت ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ دادسرای اوین احضار شد.

-ملیحه جعفری، دانشجوی دانشگاه تهران جهت تحمل دوران محکومیت خود به دادسرای اوین احضار شد.

-روز ۱۱ تیرماه ۹۹، بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار شد.

– ۱۲تیرماه۹۹، علیرضا نوری، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، در پی احضار برای اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری، به زندان اصفهان منتقل شد.

اذیت و آزار زندانیان:

-روز۷ تیر ماه ۹۹، علی منبوهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز که در حال تحمل حبس تعزیری ۲۵ سال خود در این زندان است از حق مرخصی محروم مانده است.

-روز ۷ تیر ماه ۹۹ حکم تبعید جواد موسوی، زندانی عقیدتی و دگراندیش مذهبی اهل سنت از زندان شیبان اهواز به زندان مرکزی یزد اجرا شد.

-روز۹تیرماه۹۹، خانم صبا کردافشاری که در حال گذراندان محکومیت ۱۵ساله خود در زندان اوین می باشد، پس از مدتها پیگیری به بیمارستان طالقانی تجریش منتقل شد، اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان اوین بازگردانده شد.

-مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد یارسانی پس از تحمل یک ماه حبس در زندان نوشهر جهت ادامه‌ی تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد.

-حسن جوجه گلوانی، اهل پیرانشهر که از دو سال پیش جهت سپری نمودن دوران محکومیت پنج ساله خود در زندان مرکزی اردبیل محبوس می باشد، از بند زندانیان سیاسی این زندان به بند نظامی زندان منتقل شد.

– یاسر امینی آذر، معلم و فعال صنفی محبوس در زندان مهاباد در شرایطی مدت محکومیت خود را در زندان مهاباد سپری می‌کند که از بیماری آسم شدید و ناراحتی مزمن قلبی رنج می‌برد.

-بنقل از صدیقه مالکی فرد، همسر سید هاشم خواستار معلم زندانی و نماینده معلمان آزاده ایران، این معلم زندانی ۳۲۵ روز است که بدون یک روز مرخصی در زندان وکیل آباد مشهد محبوس است و بدلیل شرایط سنی و بیماری نیاز فوری به مرخصی استعلاجی دارد، اما هیچ اقدامی از طرف قضاییه صورت نگرفته است

-پس از گذشت یک ماه و نیم از انتقال زندانی عقیدتی – سیاسی حمزه درویش به زندان لاکان رشت، وی همچنان در سلول انفرادی تحت فشار و شکنجه روحی قرار دارد.

– بیش از شش ماه است که گلرخ ابراهیمی ایرایی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک و زندانی سیاسی آرش صادقی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از حق ملاقات و تماس محروم هستند.

-از روز ۱۱ تیرماه ارتباطات تلفنی زندانی سیاسی سهیل عربی از زندان تهران بزرگ، با خانواده اش قطع شده و هیچ ارتباطی با خارج از زندان نداشته است. ماموران زندان بدون هیچ علت مشخصی وی را از تماس تلفنی محروم کرده و فشار را بر او افزایش داده اند.

-خبرها حاکی است که زندانی سیاسی ، زینب جلالیان، که از روز ۵تیرماه سال جاری از زندان قرچک به نقطه نامعلومی منتقل شده بود، به زندان کرمان منتقل شده است.

صدور احکام در هفته دوم تیرماه ۹۹ :

-حکم ۲۱سال حبس برای اکبر رشیدی با درجه معلولیت شدید تایید شد. وی ۳۳ساله و اهل شهرستان سلماس است که به همراه برادرش رسول رشیدی ۳۵ ساله هر دو به ۳۶سال حبس محکوم شده اند.

-در تاریخ ۸تیرماه۹۹، خبرگزاری ایلنا گزارش کرد یک متهم به «قتل» توسط شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.

-روز ۱۰ تیرماه ۹۹، دادگاه انقلاب بوشهر هفت نوکیش مسیحی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به حبس، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم کرد.

ایوب شیری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به ۱ سال حبس و ۷۴ضربه شلاق و جزای نقدی ( ۱۰میلیون تومان تهیه مواد بهداشتی) محکوم شد.

– روز ۱۱ تیر ۹۹، یک مرد در تهران به اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

-در تاریخ۱۲تیرماه۹۹، یک شهروند اهل اشنویه به نام محی الدین تازه وارد، به اعدام محکوم شد.

-برای شش تن از شهروندان اهل اشنویه ۳۳سال حبس صادر شد. اتهام این هموطنان، «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

-فرهاد محمدی، وکیل پایه یک دادگستری سنندج به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

– ۱۳تیرماه۹۹، عادل گرجی دانشجوی رشته نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز، به دلیل فعالیت صنفی در دانشگاه، در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

قتل:

روز ۷تیرماه۹۹، نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران به سمت دسته ای از کولبران محروم و زحمتکش آتش گشودند که در اثر آن دو کولبر جان باخته و یک نفر مجروح شد.در این اقدام ضدانسانی «سالم سلیمان‌نژاد» فرزند سلیمان اهل شهرسیلوانا و «طیب» اهل منطقه شپیران سلماس جان باختند و «داوود مجیدیان» فرزند محمدسلیم اهل شهر سیلوانا زخمی شده است.برای ورد به کانال تلگرام ما کلیک کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)