تحقیقات جدید نشان می‌دهند که از هر ۲۰ نفر مبتلا به کرونا یک نفر علائمی طولانی‌مدت دارد.

سایت گاردین در گزارشی به بررسی چند نمونه از بیماران مبتلا به کرونا پرداخته که علائمی متنوع و برای بازه‌ زمانی بسیار طولانی داشته‌اند. در این گزارش تجربه بیماری پل گارنر، یک پروفسور بیماری‌های عفونی، مرور شده است. گارنر در یک پست وبلاگ نوشته که علائمی عجیب داشته که شامل «از دست دادن حس بویایی، احساس سنگینی، خستگی، گرفتگی در سینه، و ضربان قلب بالا، سردرد، دل‌پیچه، وزوز گوش، خواب‌رفتگی اندام‌ها، تنگی نفس، بی‌حالی، التهاب مفاصل در دست‌ها» می‌شود. به گفته وی بیماری‌ مثل یک ترن هوایی بالا و پایین می‌رفت، موجب احساسات شدید و خستگی فزاینده او می‌شد، و هر بار که فکر می‌کرد در حال بهبود است بیماری دوباره باز می‌گشت. گارنر می‌نویسد «این بیماری به شدت فرساینده‌ است. بعضی‌ها کم کم به خودشان شک می‌کنند. نزدیکانشان فکر می‌کنند نکند مشکل آنها روانی باشد.» بیماری گارنر بیش از هفت هفته طول کشید.

پس از انتشار این نوشته، افراد زیادی با گارنر تماس گرفته و از او تشکر کردند، چراکه تا پیش از آن خیال می‌کردند که عقلشان را از دست داده‌اند.گارنر می‌نویسد «این ویروس تغییرات زیادی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. علائم آسیب‌شناسانه بسیاری دارد که ما شناختی از آنها نداریم. این یک بیماری جدید است که بی‌شرمانه جلو می‌رود. کتاب‌های مربوط به آن هنوز نوشته نشده‌اند.»

به گفته این گزارش، کوید-۱۹ یک بیماری «چند سیستمی» است که می‌تواند به سراغ هر عضوی از بدن شامل ریه‌ها، مغز، پوست، سیستم عصبی و کلیه‌ها برود. شواهد نشان می‌دهند علائم ناشی از ویروس کرونا از آنچه پیشتر درک می‌شد بسیار فراترند و می‌توانند مدتی طولانی ادامه داشته باشند. مشخص نیست که «طولانی‌مدت» دقیقا یعنی چقدر؛ دوماه، سه ماه، یا بیشتر. چنین بیمارانی ممکن است با فرض اینکه دوره بیماریشان گذشته به سر کار برگردند. از سوی دیگر، بسیاری از مبتلایان سرفه و تب ندارند و در عوض ممکن است علائمی نظیر گرفتگی عضلات، گلودرد و سردرد داشته باشند.

با این وجود، از بسیاری کشورها زمزمه‌های بازگشت به اوضاع عادی به گوش می‌رسد. در ایران نیز اغلب مشاغل باز شده‌اند، وسایل حمل و نقل عمومی پر جمعیت‌اند و مقابله با بیماری به توانایی شهروندان در مراقبت از خود واگذار شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)